Pagina 1 van 2

battery 33

Geplaatst: zo jan 28, 2007 23:49
door jef 75
wist al een tijdje dat men battery slecht was,daarstrax dus volledig platgevallen,ff andere battery en startkabels laten brengen,aangesloten hupla en starten loskoppelen en dan heel beroerd lopen---200 meter kunnen rijden met schokken :shock:
motorkap open startkabels er terug op,kabels naar binnen getrokken door deurstijl(rechtse raammechanisme stuk) battery op de zetel naast me en zo naar huis gereden :shock: 8)
bij een 75(sloper) heb ik al kunnen rijden zonder battery maar bij een 33 dus blijkbaar niet...
kan iemand me hier een simpele verklaring voor geven,ik ben er tegenwoordig zelf over aant studeren,maar hier weet ik het ff niet.
ik denk ontsteking die niet mee kan?

Re: battery 33

Geplaatst: ma jan 29, 2007 09:15
door Steven 33
bij een 75(sloper) heb ik al kunnen rijden zonder battery maar bij een 33 dus blijkbaar niet...
:shock:

Ik begrijp je post totdat je na 200 meter wederom stil staat. Hoezo is de accu meteen de boosdoener, terwijl de dynamo ook een mogelijkheid is? Weet je zeker dat je accu-indicator-lampje correct functioneert? Zorg dus voor een goed opgeladen accu en een correct functionerende dynamo. Probeer het dan nog eens.

RE: battery 33

Geplaatst: ma jan 29, 2007 12:54
door elio
Ik vind het raar dat je met de 75 zonder batterij kan rijden, bij mij viel hij toch gewoon uit hoor, toen mijn batterij de geest gegeven had. Je hebt toch stroom nodig voor je bougies, motorsturing enz...?

RE: battery 33

Geplaatst: ma jan 29, 2007 17:47
door Andretti Molletti
je hebt spanning nodig, dan volgt de stroom vanzelf ;)

Met een goede dynamo kun je zonder accu rijden.. niet aan te bevelen ivm evt piekspanningen vd dynamo, maar het kan.
Als het bij je 33 niet kan is dat dus met grote zekerheid te wijten aan je dynamo en of bedrading.

RE: battery 33

Geplaatst: ma jan 29, 2007 19:39
door jef 75
ik dacht in de eerste plaats aan de battery(vanwege de zomer die geweest is de 33 heeft stilgestaan met battery in)
maar kan dus evengoed de dynamo zijn,morgen ff uitmeten dan.
met alle verbruikers op zou ik zo n 13 volt moeten uitmeten op de dynamo dan?

Re: RE: battery 33

Geplaatst: ma jan 29, 2007 20:12
door Andretti Molletti
met alle verbruikers AAN zou ik zo n 14,1 Volt moeten meten op de dynamo dan?
Klopt

RE: battery 33

Geplaatst: vr feb 09, 2007 20:10
door jef 75
vanddag voor de zekerheid ff aant meten geweest,op de battery meet ik met alle verbruikers aan 12.65
normaal gezien zou ik 14.1 moeten meten dus denk dat de alternator om zeep is?

RE: battery 33

Geplaatst: za feb 10, 2007 15:18
door jef 75
de huidige kapotte alternator is 14 v 65 A
degene die ik nog heb liggen is 14 v 55 A kan ik er die zonder problemen opzetten,of gaat die dat niet aankunnen?

RE: battery 33

Geplaatst: za feb 10, 2007 19:18
door alfa 33 niels
haal de dynamo ff los 2 grote bouten en scroef ff de koolborstels eruit en kijk hoe lang deze nog zijn

Re: RE: battery 33

Geplaatst: zo feb 11, 2007 10:01
door Huib
vanddag voor de zekerheid ff aant meten geweest,op de battery meet ik met alle verbruikers aan 12.65
normaal gezien zou ik 14.1 moeten meten dus denk dat de alternator om zeep is?
Dat lijkt mij normaal. Ik heb een tijd met een voltmeter in m'n 33 gereden en die haalde echt geen 14 volt meer met veel verbruikers (verlichting, ruitenwissers, achterruitverwarming, aanjager) in gebruik. Sterker nog, stationair haalde hij de 12 volt maar net. Die dynamo was gereviseerd en ik heb nooit startproblemen gehad.

Volgens mij moet je ca. 14 volt meten zonder verbruikers aan.

RE: battery 33

Geplaatst: zo feb 11, 2007 10:04
door jef 75
startproblemen heb ik niet echt,soms gaan men ruitewissers zeer traag en de lampen branden heel laag,als ik dan in de toeren gaan lichten ze weer op en gaan de ruitewissers weer sneller.
zou toch aan de alternator liggen dacht ik?

RE: battery 33

Geplaatst: zo feb 11, 2007 12:48
door giulia-tom
Je kunt je dynamo ook eens opgooien bij de dynamotent die de voorgaande revisie heeft gedaan (of degene die dichtbij in de buurt is) even op de testbank.....klaar - oordeel is dan duidelijk.
Scheelt veel tijd.
Misschien is de stroomverdeler niet in orde en de dynamo in orde (hoewel de lampen wel feller worden als de toeren stijgen)

Enfin - wegbrengen geeft duidelijkheid. :wink:
Of even een wissel met die 55 amp dynamo - verandert het iets? Dan heb je ook duidelijkheid en zoveel werk is het niet. (helemaal niet bij een 33)....

Het probleem hier posten duurt langer! :wink:

RE: battery 33

Geplaatst: zo feb 11, 2007 20:31
door jef 75
andere alternator geplaatst en probleem blijkt weg te zijn.
heb er ook ff de koolborstels uitgehaald bij de ander,zitten +- 6 a 7 mm naar buiten(maanvormig ingesleten) is dat voldoende,of duwt de veer ze tegen de spoel tot ze helemaal verdwenen zijn?
dan zou ik maw nog genoeg koolborstel hebben en is er iets anders mis met de alternator.

RE: battery 33

Geplaatst: vr feb 16, 2007 19:48
door jef 75
net nog even spanning gemeten kom uit op 13.68.
lijkt me netjes in orde,andere alternator is dus kapot na 13 jaar,heeft zen dienst toch mooi bewezen.

RE: battery 33

Geplaatst: vr feb 16, 2007 20:26
door frankalfa
Kapotte dynamo kan gerepareerd/gereviseerd worden (meestal). Kost doorgaans geen 100-en euro's en je hebt weer een verse op de plank liggen voor t geval dat... :wink:
Tis maar een tip..
Grtz,fRank