Pagina 1 van 1

Oliefilters

Geplaatst: zo jan 28, 2007 16:57
door @lfa@lgra
Op zoek naar meer technische achtergronden achter SF luchtfilters ( Niets gevonden btw :? ) kwam ik een stukje over oliefilters tegen. Oliefilters zijn zo vanzelfsprekend en "simpel?"dat er niet eens een topic aan besteed is.
Uit de vakbladen heb ik al meerder keren leuke stukken gelezen. Zo heeft bijvoorbeeld het bekendste filtermerk F... Veel problemen gehad met overdruk/terugloop kleppen. Iedereen roept altijd: Neem een origineel filter dan ben je het beste uit. Dat is inmiddels ook weer achterhaal want er is vervangingsspul wat gewoon beter is. Bij gebrek aan een goed en objectief filtervergelijk hieronder een site van een gek?? die zomaar eens wat filters heeft opengeschroefd en daar een verhaal bij heeft. Laat dit een aanleiding zijn tot een leuke topic over oliefilters opdat we daar allemaal ons voordeel mee kunnen doen. :!: Er zijn namelijk al zo veel onzin verhalen de wereld in gegaan en als de fabrikanten dat maar lang genoeg blijven roepen beginnen we daar vanzelf in te geloven. Dus: Schrijf je EIGEN verhaal. :o

Motorfietsfilters

RE: Oliefilters

Geplaatst: zo jan 28, 2007 17:04
door Duc
Ben wel benieuwd idd wat de techneuten hier er van vinden.
Via het K&N inkoop acite topic van Yuri ging ik kijken of ze ook luchtfilters voor mijn Ducati hadden.
Als enige product bood K&N een vervangings oliefilter aan wat meerdere "smeerbeurten" mee kan.
Vroeg me meteen af wat de toegevoegde waarde is van zo'n filter,,,,,

Mss hier het antw? :wink:

RE: Oliefilters

Geplaatst: zo jan 28, 2007 17:09
door Andretti Molletti
Je denkt toch echt niet dat ik dat allemaal ga lezen he ?? ;)

Wil je een goed filter dan moet dat gedurende de hele levensduur vuil van >40 micron kunnen opslaan zonder noemenswaardig drukverlies tussen in en uitgang.

Mail eens naar wat fabrikanten zou ik zo zeggen ;)

Re: RE: Oliefilters

Geplaatst: zo jan 28, 2007 17:14
door @lfa@lgra
Je denkt toch echt niet dat ik dat allemaal ga lezen he ?? ;)

Wil je een goed filter dan moet dat gedurende de hele levensduur vuil van >40 micron kunnen opslaan zonder noemenswaardig drukverlies tussen in en uitgang.

Mail eens naar wat fabrikanten zou ik zo zeggen ;)
OBJECTIEF !!!!


Dus geen fabrikanten.. :lol:

Re: RE: Oliefilters

Geplaatst: zo jan 28, 2007 17:20
door @lfa@lgra
Ben wel benieuwd idd wat de techneuten hier er van vinden.
Via het K&N inkoop acite topic van Yuri ging ik kijken of ze ook luchtfilters voor mijn Ducati hadden.
Als enige product bood K&N een vervangings oliefilter aan wat meerdere "smeerbeurten" mee kan.
Vroeg me meteen af wat de toegevoegde waarde is van zo'n filter,,,,,

Mss hier het antw? :wink:
Ik zou dat denk ik niet eens willen, al is het al voor "tussen de oren". Je hebt namelijk geen enkel controle middel om te controleren inhoeverre je filter namelijk al vervuild is. En: Uitgaande van eenzelfde filteroppervlak kun je de levensduur alleen verlengen door de grotere vuildeeltjes door te laten bv 60 ipv 40 micron en dat is nu juist niet wat de bedoeling is want dan blijven die grotere verontreinigingen lekker circuleren.. :?

RE: Oliefilters

Geplaatst: zo jan 28, 2007 17:31
door Andretti Molletti
Zoek eens op de testmethodieken:
SAE J806 en J1858
of op oil filter test
Ik kom dan pagina's leesvoer tegen !

Re: RE: Oliefilters

Geplaatst: zo jan 28, 2007 19:11
door Duc
Ben wel benieuwd idd wat de techneuten hier er van vinden.
Via het K&N inkoop acite topic van Yuri ging ik kijken of ze ook luchtfilters voor mijn Ducati hadden.
Als enige product bood K&N een vervangings oliefilter aan wat meerdere "smeerbeurten" mee kan.
Vroeg me meteen af wat de toegevoegde waarde is van zo'n filter,,,,,

Mss hier het antw? :wink:
Ik zou dat denk ik niet eens willen, al is het al voor "tussen de oren". Je hebt namelijk geen enkel controle middel om te controleren inhoeverre je filter namelijk al vervuild is. En: Uitgaande van eenzelfde filteroppervlak kun je de levensduur alleen verlengen door de grotere vuildeeltjes door te laten bv 60 ipv 40 micron en dat is nu juist niet wat de bedoeling is want dan blijven die grotere verontreinigingen lekker circuleren.. :?
Ja precies, het filter moet toch op een of andere manier "schoongemaakt" worden.
Of het filter moet "meer vuil" op kunnen nemen. Maar daar zie ik op de website niets over staan..