Pagina 1 van 1

demonteren en monteren voorruit GTV6

Geplaatst: zo jan 28, 2007 10:30
door RG
Ik wil binnenkort de voorruit verwijderen van de GTV6 om goed aan de A-stijl te kunnen lassen. Hoe demonteer je een voorrtuit bij een GTV6?
Ik heb van binnenuit al even tegen de ruit geduwd, en hij komt dan samen met het rubber een heel stuk naar buiten. Het ziet eruit alsof je hem met 2 of 3 man zo eruit kan duwen... maar ik wil graag zeker weten of dit ook zo is!

Volgende vraag is uiteraard hoe ik de ruit er weer in krijg als de A-stijl klaar is.

RE: demonteren en monteren voorruit GTV6

Geplaatst: zo jan 28, 2007 11:29
door Bertoontje
Met twee man zou je de ruit eruit moeten kunnen duwen. Ik vind dat tricky i.v.m breuk en/of lakbeschadigingen. Zelf heb ik halve wasknijpers (hout) gebruikt. Plaats deze tussen de ruit en de rubber. Je kunt de halve knijpers dan als een wig gebruiken. Geen kans op breuk, de rubber blijft heel en alles gaat heel gecontroleerd en snel. Kun je het zelfs in je uppie doen. Zie ook mijn website bij fotoalbum\demontage :)

RE: demonteren en monteren voorruit GTV6

Geplaatst: zo jan 28, 2007 12:32
door AlfettaOwner
Daar waar de rubber het meest zal klemmen zijn de hoeken.
Zorg er in elk geval voor dat de rubber daar niet meer om de sponning heen ligt.
Dit lukt gewoon met de vingers en eventueel schroevendraaier.

Beter is om de hele rubber uit de sponning te wippen :!:


Erin zetten:
- neem een een dun sterk touw, de lengte mag ca.20 cm langer zijn dan de omtrek raamrubber.
- zorg ervoor dat de raamrubber reeds om het glas zit
- het touw vanuit het midden (onderaan beginnen) in de sponningruimte van de rubber aanbrengen (de uiteinden van het touw blijven dus onderin zitten!!!)
- vervolgens met 2 man de ruit met rubber dusdanig in de carrosserie-sponning positioneren dat ie onderin reeds goed ligt.
- LET EROP dat ie zijdelings passend ligt.
- trek nu van binnenuit voorzicht aan de koorden zodat de rubber zich om de carrosseriesponning sluit.
- laat eventueel een 2de man buiten op de rubberkloppen daar waar ie net erin ligt
- naar mate je verder vorderdzult je harder moeten trekken.

:!: neem sterk touw als ie breekt kun je overnieuw beginnen
:!: maakt eventueel handvaten aan de uiteinden om kracht te kunnen zetten
:!: maak van de voren alles goed schoon en verwijder roest etc.
:!: als je al lekkage's had kun je een weinig kit gebruiken

Succes :blue_cool:

Re: RE: demonteren en monteren voorruit GTV6

Geplaatst: zo jan 28, 2007 16:36
door frankalfa
Daar waar de rubber het meest zal klemmen zijn de hoeken.
Zorg er in elk geval voor dat de rubber daar niet meer om de sponning heen ligt.
Dit lukt gewoon met de vingers en eventueel schroevendraaier.

Beter is om de hele rubber uit de sponning te wippen :!:


Erin zetten:
- neem een een dun sterk touw, de lengte mag ca.20 cm langer zijn dan de omtrek raamrubber.
- zorg ervoor dat de raamrubber reeds om het glas zit
- het touw vanuit het midden (onderaan beginnen) in de sponningruimte van de rubber aanbrengen (de uiteinden van het touw blijven dus onderin zitten!!!)
- vervolgens met 2 man de ruit met rubber dusdanig in de carrosserie-sponning positioneren dat ie onderin reeds goed ligt.
- LET EROP dat ie zijdelings passend ligt.
- trek nu van binnenuit voorzicht aan de koorden zodat de rubber zich om de carrosseriesponning sluit.
- laat eventueel een 2de man buiten op de rubberkloppen daar waar ie net erin ligt
- naar mate je verder vorderdzult je harder moeten trekken.

:!: neem sterk touw als ie breekt kun je overnieuw beginnen
:!: maakt eventueel handvaten aan de uiteinden om kracht te kunnen zetten
:!: maak van de voren alles goed schoon en verwijder roest etc.
:!: als je al lekkage's had kun je een weinig kit gebruiken

Succes :blue_cool:
Ik deed ook nog een lekkere lik vaseline aan het rubber voordat ik begon met het op zn plek trekken van de rubber sponning>loopt t touw net ff wat makkelijker..
Idd suc6! Grtz,fRank

RE: demonteren en monteren voorruit GTV6

Geplaatst: zo apr 29, 2007 00:07
door RG
Voorruit zit er weer in, was echt een koekje, mede dankzij jullie heldere uitleg natuurlijk! :thumbs: