Pagina 1 van 2
Problemen met 3-gaats veerpoten 33...
Geplaatst: vr jan 26, 2007 13:13
door Speeder
Ciao Alfisti!
Ik zal maar direct 2 the point komen:
Probleem:
-Auto begint steeds meer naar links te trekken (deed ie al een beetje, maar nu ineens steeds erger).
-Wanneer ik over een riggel rijd, hoor ik aan de voorkant van de auto (bij de motorruimte/voorwielophangingen) *tik* ,alsof er iets speling heeft.
-Ik wil niet eerder laten uitlijnen, dan dat ik zeker weet dat het probleem opgelost is. Anders kan ik hem straks twee keer laten uitlijnen @80 euro. (tja, student)
Onderzoek:
-Auto opgekrikt dmv kriksteun subframe en door aan het wiel te trekken/duwen gevoeld of ik speling op de stuurkogels/stuurinrichting kon voelen. Conclusie: geen speling op te merken.
-Toen gekeken naar de veerpoten. Het viel mij op dat de veren die 3 jaar geleden gemonteerd waren al bijna al hun coating kwijt waren. Bovendien zijn aan beide kanten de stofhoezen gescheurd. Omdat hij voorzien is van verlagingsveren en de hoezen dus ingedrukt worden sluiten ze nog wel redelijk af, maarja

Vervolgens ging ik kijken naar de bovenste veerschotel (die bij 3-gaats schokdempers volgens mij vast zitten aan de veerpootlagers?). Tot mijn verbazing zag ik dat aan de rechter zijde de veer helemaal scheef in de bovenste schoten zat. Het rubber zit netjes op de veer, maar het lijkt wel of de schoten niet recht meer boven de veer zit. Ik heb van beide veerpoten foto's gemaakt.
-Veerpootlager kraken niet bij het draaien van het stuur. Als ik heel hard een bocht naar rechts naam, hoor ik hem links soms wat kreunen...
What to do?
Wat denken julie ervan? Wat is er nou precies aan de hand? Waardoor is die veerschotel verschoven...
Linker veerpoot:
Close-up bovenste schotel:
Rechter veerpoot:
Close-up bovenste schotel:

RE: Problemen met veerpoten 33...
Geplaatst: vr jan 26, 2007 13:44
door Steven 33
Als de veer verschoven is dan ontstaat natuurlijk een hoogteverschil dat voor het trekken zou kunnen zorgen. Daarnaast is het maar de vraag wat die verschoven veer met de demperfunctie van de volledige poot doet? Lijkt mij dat dit niet al te best is.
De makkelijkste oplossing is denk ik toch om de poot uit de ophanging te halen en (gedeeltelijk) te demonteren. Je kan dan de onderdelen correct monteren en nieuwe stofhoezen plaatsen. Het gevaar is nu dat je rubberen ring waar je demper ingaat kapot gaat omdat er zand en andere schurende materialen in kunnen komen. Voor het demonteren van de poot raad ik je wel aan set veerspanners te gebruiken, als die veer in je gezicht knalt heppie een probleem.
Succes ermee!
RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...
Geplaatst: vr jan 26, 2007 18:29
door Gerrets
is je schokdemper niet lam?
gr tom
RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...
Geplaatst: vr jan 26, 2007 18:43
door jef 75
wees toch maar blij dat je 3gaats veerpoten hebt ipv 4 gaats ivm de vaste onderste schotel.
kijk eens of je dempers niet lek zijn,kan volgens mij ook aan je toplager liggen die kapot is.
Re: RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...
Geplaatst: vr jan 26, 2007 22:20
door Speeder
wees toch maar blij dat je 3gaats veerpoten hebt ipv 4 gaats ivm de vaste onderste schotel.
kijk eens of je dempers niet lek zijn,kan volgens mij ook aan je toplager liggen die kapot is.
De 3-gaats hebben toch vaste veerschotels onder? Of is dat in jouw ogen een voordeel?
Hoe check ik of de dempers lek zijn? De dempers 'dempen' nog goed. Hij veert in ieder geval niet door als ik er mee rijd/er een flinke duw op geef. Wel is me opgevallen dat de chrome laag op de demperstangen her en der wat goudkleurig begint te worden. Verder heb ik geen olie kunnen constateren (tenzij dat er allemaal al uit is)...
Met toplagers bedoel jij neem ik aan de veerpootlagers? Het gekke is dat die dingen niet kraken of wat dan ook

RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...
Geplaatst: za jan 27, 2007 00:06
door Steven 33
De chroomlaag zou op slijtage wijzen, een mogelijk gevolg van het ontbreken van de stofhoezen, daar zijn ze immers voor
Of demperelementen lek zijn is en blijft wat mij betreft een moeilijk te beantwoorden vraag. In de vraagbaak staan standaard hoogten voor bepaalde onderdelen (draagarm dacht ik), waarmee alleen de conditie van de veer is te bepalen. De conditie van het demper element is en blijft lastig. Als ik jou was, zou ik beginnen met het correct monteren van de onderdelen van de veerpoot, als die veer niet goed zit, is er sowieso iets mis!
Succes ermee.
RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...
Geplaatst: za jan 27, 2007 00:06
door jef 75
idd de vaste schotel op je veerpoot onderaan,je kan je 33 eens induwen vooraan en zien wat ie doet,wiebelt ie wat na,vervangen.
maar normaal gezien bij lekke dempers moet je dat toch kunnen zien door olieverlies(natte dempers)
toplagers is het ding in je kas dat meedraaid(3 gaats) bovenaan
Re: RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...
Geplaatst: za jan 27, 2007 01:27
door Speeder
De chroomlaag zou op slijtage wijzen, een mogelijk gevolg van het ontbreken van de stofhoezen, daar zijn ze immers voor
Of demperelementen lek zijn is en blijft wat mij betreft een moeilijk te beantwoorden vraag. In de vraagbaak staan standaard hoogten voor bepaalde onderdelen (draagarm dacht ik), waarmee alleen de conditie van de veer is te bepalen. De conditie van het demper element is en blijft lastig. Als ik jou was, zou ik beginnen met het correct monteren van de onderdelen van de veerpoot, als die veer niet goed zit, is er sowieso iets mis!
Succes ermee.
Ik was stiekem van plan om de dempers helemaal netjes te gaan maken ala:
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... ht=dempers
Het probleem is alleen dat ik al die tijd en moeite niet in dempers wil steken die het niet meer waard zijn. Ook twijfel ik een beetje aan de staat van de verlagingsveren. Ze zijn nu 3 jaar oud, en omdat de coating het af heeft laten weten aardig aan het roesten (zie foto). Ik heb nog een setje 4-gaats dempers met verlagingsveren die ik misschien ook wel netjes kan gaan maken. Passen die 4 gaats dempers ook op mijn auto? Ik zie in de motorruimte wel wat extra gaatjes zitten, maar die lijken niet vierkant ten opzichte van elkaar te zitten...
RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...
Geplaatst: za jan 27, 2007 10:21
door jef 75
die 4gaats veerpoten gaat niet lukken ivm de losse onderste schotel en nog wat ander verschillen die je hier kan zien (ik heb daar serieus met liggen klxten)
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=16257
Re: RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...
Geplaatst: za jan 27, 2007 11:04
door Steven 33
Het probleem is alleen dat ik al die tijd en moeite niet in dempers wil steken die het niet meer waard zijn.
Er is wel een aantal topics over het beoordelen van de conditie van dempers (en veerpoten), waarin volgens mij de conclusie is dat de enige manier om de kwaliteit van een demper te testen het monteren ervan is. De beoordeling dan is natuurlijk subjectief. Ik ben ook bezig de poten aan te pakken, maar zit ook nog steeds te denken om er twee nieuwe in te knallen. Zeker als je er nog een tijdje in wilt rijden.
Waarom haal je niet gewoon de poot uit elkaar waarvan de veer verschoven is en monteer je die weer correct? Dan ben je misschien wel (voorlopig) van al het gelazer af. Je kunt dan je tijd zo besteden als dat je zou willen aan je bella!
Re: RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...
Geplaatst: za jan 27, 2007 12:02
door Speeder
Ik bedoel echt de complete veerpoot, niet alleen de demper. Gewoon het geheel dat je onder aan het fusee bout en boven in de motorruimte vastzet. Kan dat ook niet dan ?
RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...
Geplaatst: za jan 27, 2007 13:47
door Steven 33
zat ik ook aan te denken, het enige verschil zit m in de bevestiging boven met 4 ipv 3 gaten, je zult moeten boren en hoe sterk wordt dat dan? Tweede punt is de bevestiging van de stuurstang, zou dat hetzelfde zijn? Je auto komt wel hoger te liggen, zoek dat maar na in de vraagbaak.
Re: RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...
Geplaatst: za jan 27, 2007 14:03
door Speeder
zat ik ook aan te denken, het enige verschil zit m in de bevestiging boven met 4 ipv 3 gaten, je zult moeten boren en hoe sterk wordt dat dan? Tweede punt is de bevestiging van de stuurstang, zou dat hetzelfde zijn? Je auto komt wel hoger te liggen, zoek dat maar na in de vraagbaak.
Hmmz.. Die gaten boven kan ik nog wel regelen. Dan las ik er een mooi rond plaatje over waar ik de gaten netjes in boor. Het probleem van de stuurstangen is wel een puntje. Dat de auto hoger komt te liggen is ook jammer. Zit de onderste veerschotel hoger op de 4-gaats dempers ofzo?
RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...
Geplaatst: zo jan 28, 2007 15:44
door Canguro
t lijkt of de veer door het rubber is geschoten en veroorzaakt t gekreun. of het is die verrekte kabouter weer
de tik over hobbeltjes lijkt me draagarm die tegen het chassis loopt te tikken. draagarm checken op een brug even
wrikken om te zien of de rubbers verrot zijn. uitlijnen hoeft echt niet duurder dan 50 euro!! laat je niet afzetten.
succes
RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...
Geplaatst: zo jan 28, 2007 17:23
door Steven 33
Er is toch wel iemand hier op dit immense forum die een 3 en 4 gaats veerpoot heeft liggen in de schuur? Als je die nu even naast elkaar zet en kijkt of de geometrie van de fusee- en stuurstang aansluiting identiek is, dan zou je de hoogte eventueel kunnen aanpassen met verlagingsveren.