Pagina 1 van 2

Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 liter V6

Geplaatst: do jan 25, 2007 18:54
door alf_alfa
Ik heb nu een "kale" carrosserie van een 75. Zo goed als raceklaar, op wat kleine puntjes na zoals brandblusser en een motor....

Tja die motor is toch wel van belang :) Ik wil graag en heb me daarvoor al ingeschreven, meedoen aan de Squadra Italia. Het wordt mijn eerste racejaar en heb voor mijzelf een maximaal budget gesteld. Ik wil ook een jaar zoveel mogelijk probleemloos rijden. Gewoon, lekker wat ervaring opdoen. Nu wordt ik voor een keuze gesteld: Gleich (opgeboord en getunede 2.5) 2.8 V6 of een standaard 3 liter.

De Gleich motor heeft scherpere nokkenassen, hoogtoerig, lichter, maar onderin minder trekkracht dan de 3.0 V6. Deze laatste is geheel standaard.

Laten we eens een OPEN discussie houden en afwegen wat je zou doen, daargelaten dat de versnellingsbak in beide gevallen die van een TS is met 50% sper. Het gaat dus puur om de motorkeuze.

wat zou je doen? (prijsniveau buiten beschouwing gelaten)

Ben benieuwd

RE: Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 liter V

Geplaatst: do jan 25, 2007 19:04
door tommie
kort gezegd: ik heb geen idee :)


maar wel wat vragen erover.

hoe rij je qua toeren het meeste? lijkt mij hoog toeren, waardoor het alleen bij de start (of een keer spinnen) nadelig is dat het koppel bovenin zit

wat past prijstechnisch het beste? (weet je natuurlijk zelf)

betrouwbaarheid van de blokken? is die geboorde Gleich nog net zo betrouwbaar als een standaardblok? (of nog betrouwbaarder?)

heb je vermogens/koppelkromme's van beide motoren zodat we eerlijk kunnen vergelijken?


misschien zeg ik nu allemaal overbodige dingen, maar dat is waar ik even aan moest denken..
wel zeker leuk initiatief, rijden met squadra italia! ongeacht welke motor je kiest, heel veel succes!

RE: Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 liter V

Geplaatst: do jan 25, 2007 19:15
door alf_alfa
De versnellingsbak bepaald de overbrenging dus ook de trekkracht onderin. Dus dat is een gelijke factor bij beiden. De Gleich lijkt mij dan zelfs eerder weg, door zijn scherpere nokkenassen.

Ik denk alleen dat de Gleich een nerveuzere motor is. Hoogtoerig is echter wel meer "racy". Je moet echt goed doortrappen. De 3 liter is als een beul die maar blijft doortrekken, allround. Minder toeren, minder kwetsbaar? Dus gevoel is een verschil.

Dat is toch niet het enige?

RE: Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 liter V

Geplaatst: do jan 25, 2007 19:37
door Bartman
Mij lijkt een belangrijke vraag: hoe is de staat van de beide motoren? Ongeacht welke je kiest, ze krijgen flink op hun donder. Je moet dus de meest frisse kiezen.

Re: RE: Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 lit

Geplaatst: do jan 25, 2007 19:48
door frankalfa
Mij lijkt een belangrijke vraag: hoe is de staat van de beide motoren? Ongeacht welke je kiest, ze krijgen flink op hun donder. Je moet dus de meest frisse kiezen.
En derhalve de motor kiezen die bij evt mechanische schade het 'voordeligst' :? te fixen is (de 3 liter denk ik?) Wat doet een gleich koppakking bv qua prijs tov van een 3.0 ? Zuiger/cilinderbus etc...
Vwb het rijden; denk idd dat een opgeboorde 2.5 door zn kortere slag wat feller reageert dan een 3 liter. Wat heeft een 2.8 aan koppel trouwens?
Maar , welke je ook kiest, t blijft een goed plan! Suc6 ermee, grtz,fRank

RE: Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 liter V

Geplaatst: do jan 25, 2007 19:51
door MarkGTV
Ik denk zelf dat een gewone 3.0 betrouwbaarder is, en mocht deze dan stukken krijgen, er snel, makkellijk en vooral goedkoop aan nieuwe delen te komen is :wink:

Tenminste, goedkoper als aan een getunede en opgeboorde 2.5.................. :wink:

Succes ermee :thumbs:

Re: RE: Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 lit

Geplaatst: do jan 25, 2007 19:57
door tommie
Dat is toch niet het enige?
was gewoon t eerste wat in me opkwam..

maar toch is het koppel wel bepalend voor je acceleratie ;) de bak is vast zei je al, dus hangt het toch af van het koppel van de motor die er voor zit

RE: Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 liter V

Geplaatst: do jan 25, 2007 20:21
door Aikon1694
Volgens mij had de monteur van de Alfa Workshop een 2.8 in zijn GTV en vond hij die veel rapper dan een 3.0....

RE: Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 liter V

Geplaatst: do jan 25, 2007 20:49
door GTV Boy
GLEICH!!!!!

Alleen al die sound... :-({|= :-({|=

Ik heb een GTV 6 gehad met een Gleich erin...Das pas kicken... :wink:

En...inderdaad sneller dan een 3.0.

Re: RE: Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 lit

Geplaatst: do jan 25, 2007 21:12
door alf_alfa
Volgens mij had de monteur van de Alfa Workshop een 2.8 in zijn GTV en vond hij die veel rapper dan een 3.0....
Maar wij praten zaterdag wel verer hierover ;)

Tja, dank alvast iedereen. Wat nu dus ook belangrijk is, is idd de betrouwbaarheid en de reserve onderdelen. Van een 3 liter nog ruim en betaalbaar voorhanden.
De Gleich motor is een geile motor, maar ook gelijk duurder. Dat kan altijd nog.

Okee. okee. Food for Thought. Effe over nadenken nu dus

:-#

RE: Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 liter V

Geplaatst: do jan 25, 2007 21:19
door Bartman
Andere denkwijze: ik heb ook mijn schuur vol liggen met snelle spullen. Eerst dacht ik: nee, dat is zonde om mee te gaan rijden/racen. Maar aan de andere kant als het om die reden jarenlang stiltstaat, dan heb je er geen plezier van.

Dus: wellicht moet je wel gaan racen met die Gleich. Als ie ie in je schuur ligt, dan kun je er niet van genieten. En van stilstaan wordt zo'n blok ook niet beter.

RE: Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 liter V

Geplaatst: do jan 25, 2007 21:58
door Andretti Molletti
Gleich 'n Gleich erin!!

Op het circuit rij je met hoge toeren en daar is die 2.8 beter geschikt voor.
Daarnaast heeft i snellere nokken (die kun je ook in n 3 liter hangen) en zal i dus juist bovenin beter reageren.
Emotioneel zal de Gleich veel meer vreugde geven en het gaat niet alleen om kille cijfers...
Gebruik met zo'n motor wel de beste olie die je kunt betalen dan blijft dat best heel.
Zoals al gezegd, wat heb je aan snelle spullen in je schuur, geniet ervan!!
(ook ervaringsdeskundige ;))

RE: Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 liter V

Geplaatst: vr jan 26, 2007 05:59
door Quadri75
gleich is volgens specificaties het snelst ruim 200pk en 325 NM tegen 188pk en 295 NM.
koppakking van een 3.0 kan ook voor de gleich motor gebruikt worden .
Alleen de mahle zuigers en bussen zijn wat moeilijker aan te komen en ook behoorlijk aan de prijs.
ik zou voor een 3.0 QV gaan uit een 164 specificaties ongeveer gelijk aan een Gleich en dan kan je er nog een reserve blok bijnemen.
Want waar haal je zomaar even een gleigh blok extra vandaan als deze het begeeft?


Groeten Quadri

RE: Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 liter V

Geplaatst: vr jan 26, 2007 08:00
door Maurizio
Gleich natuurlijk.

Kosten besparen natuurlijk ook:
Voor zover ik er in gedoken ben was een 2.8 Gleich toch na te bouwen door een 2.5 krukas in een 3 liter te stoppen en een offset boring te maken voor de pistonpen. Als ik dat verhaal doortrek is met redelijk standaard spul je blok te fixen mocht het stuk gaan.

Re: RE: Keuze motorvariant: 2.8 V6 Gleich vs standaard 3 lit

Geplaatst: vr jan 26, 2007 09:55
door yuri 75 V6
Gleich natuurlijk.

Kosten besparen natuurlijk ook:
Voor zever ik er in gedoken ben was een 2.8 Gleich toch na te bouwen door een 2.5 krukas in een 3 liter te stoppen en een offset boring te maken voor de pistonpen. Als ik dat verhaal doortrek is met redelijk standaard spul je blok te fixen mocht het stuk gaan.
Da's misschien nog best een interessante 'Hobby Bob' oplossing! Flinke boring, minimale slag voah weinagh.