Pagina 1 van 1

ja, alweer een domme vraag (uitlaat)

Geplaatst: wo jan 24, 2007 18:21
door MightyMarcel
het klinkt als een ontzettend domme vraag, en dat is t wellicht ook, maar toch :

bij de apk van mn 33 dacht ik al dat de uitlaat lek was. dat gemeld bij de keurmeester, maar die zei van niet. (en aangezien de auto bij 2 verschillende keurmeesters is gekeurd, zal dat ook wel, dacht ik.)

echter, vandaag stond ik even achter de auto (ik startte, maar moest nog wat in de kofferbak leggen, vandaar). En dat klonk toch wel verdacht brommerig,oftewel, lek.

echter, tijdens t rijden hoor/merk ik d'r weinig of niks van.

en tsja, nu twijfel ik een beetje. nu moet-ie binnenkort toch 's langs (uitlijnen, eigen schuld, stoep meegepikt) - en dan zou ik natuurlijk kunnen zeggen 'kijk ook 's naar die uitlaat'. maar ja, het zijn monteurs en de kerst was ook voor hun duur, dus dan istie natuurlijk sowieso lek...

oftewel, hoe check ik dit zelf nu ? ik bedoel, ik denk dat-ie lek was, maar dankzij de heren keurmeesters twijfel ik daar nu dus nogal aan...

(mocht-ie lek zijn : gezocht : achterdemper 33. ;))

RE: ja, alweer een domme vraag (uitlaat)

Geplaatst: wo jan 24, 2007 18:24
door Neelis
Als ie koud is, je hand op het eindstuk houden van je uitlaat.
Dan zie je waarschijnlijk ergens de uitlaat lekken, omdat je uitlaatgassen op dat moment wit zijn door de condens.

RE: ja, alweer een domme vraag (uitlaat)

Geplaatst: wo jan 24, 2007 18:49
door Bert-155
Hierboven is idd een oplossing, of je knalt de wagen aan een zijde omhoog en start de motor..en gaat de uitlaatlijn langs..

Re: RE: ja, alweer een domme vraag (uitlaat)

Geplaatst: wo jan 24, 2007 19:23
door Speeder
Hierboven is idd een oplossing, of je knalt de wagen aan een zijde omhoog en start de motor..en gaat de uitlaatlijn langs..
Ik neem aan dat je zelf geen brug hebt. Wat ik zou doen is de auto op een stel oprijblokken rijden, assteunen/stenen eronder en dan met lopende motor van voor tot achter checken. Eventueel kan iemand anders dan voor jou nog even de uitlaat wat dicht duwen met een doek of iets...

RE: ja, alweer een domme vraag (uitlaat)

Geplaatst: wo jan 24, 2007 20:11
door Thijs-arnhem
Domme vragen bestaan niet! :wink:

Zoals al gezegd even dichthouden en goed luisteren. Let ook op de bovenkant van de uitlaatdemper (tegen de kofferbak bodem), bijna niet te zien maar ook daar kan hij lek zijn.
Ik had daardoor ooit eens een klein kampvuurtje in de kofferbak.. :shock:

RE: ja, alweer een domme vraag (uitlaat)

Geplaatst: wo jan 24, 2007 20:35
door KAS
Als er ergens een scheur zit in je uitlaat dan kan hij minder lawaai gaan maken als de uitlaat warm wordt en daardoor uitzet zodat de scheur kleiner wordt. Bij koude motor zal hij weer meer lawaai gaan maken.

RE: ja, alweer een domme vraag (uitlaat)

Geplaatst: wo jan 24, 2007 21:15
door Steven 33
Je je demper en je kat moeten dacht ik gasdicht zijn voor de APK. Als er in de een van de tussenstukken een klein gaatje zit en dat niet al te veel geluid oplevert is er niet al te veel aan de hand dacht ik...

Re: RE: ja, alweer een domme vraag (uitlaat)

Geplaatst: wo jan 24, 2007 21:37
door Alessandro
Je je demper en je kat moeten dacht ik gasdicht zijn voor de APK. Als er in de een van de tussenstukken een klein gaatje zit en dat niet al te veel geluid oplevert is er niet al te veel aan de hand dacht ik...
Van voor tot achter gasdicht!
Soms wordt er een gaatje of scheurtje over het hoofd gezien, kan gebeuren natuurlijk. :wink:
Ook hier geldt weer, de ene keurmeester is de andere niet. Waar de een al moelijk doet over een zwart spoortje bij een klem, ziet de ander een redelijk rotte demper nog over het hoofd. Ik heb beide meerdere keren meegemaakt. :?

RE: ja, alweer een domme vraag (uitlaat)

Geplaatst: wo jan 24, 2007 22:41
door Steven 33
Thanks sander, ik heb zo een fijne keurmeester... 8)

RE: ja, alweer een domme vraag (uitlaat)

Geplaatst: do jan 25, 2007 11:31
door MightyMarcel
wat de apk betreft maak ik me ook niet druk, dat duurt nog wel een tijdje ;)

stel nou dat er een gaatje in het laatste stukje buis zit (dus nog achter de achterdemper), mag dat dan ook niet ?