Pagina 1 van 1
Nog 1 keer een snelheidsmeter vraag
Geplaatst: wo jan 24, 2007 17:14
door Paulo
Na 1 nacht vorst blijft de snelheidsmeter van mijn 75 op 0 staan, km-teller draait wel gewoon door.
Hebben snelheidsmeter en km-teller dezelfde sensor?
Snelheidsmeter krijgt af en toe nog wel een stuiptrekking naar 40km/u.
Zou dit aan de teller, de sensor of aan het kastje onder de achterbank liggen?
RE: Nog 1 keer een snelheidsmeter vraag
Geplaatst: wo jan 24, 2007 18:12
door AlfettaOwner
Heeft ie lang stilgestaan?
Had datzelfde met mijn toerenteller en die doet het nu weer

RE: Nog 1 keer een snelheidsmeter vraag
Geplaatst: wo jan 24, 2007 19:24
door Gordon
Werkt niet hetzelfde...
Bij beiden wordt welliswaar een pulssignaal omgezet naar een vaste spanning, maar bij een toerenteller wordt deze rechtstreeks naar een voltmetertje geleid. Bij de snelheidsmeter wordt een motortje aangestuurd die via tandwieltjes de kilometerteller aanstuurt en een centrifugaalmeter. Die centrifugaalmeter is niks meer dan een ronddraaiend magneetje die een iets verder geplaatst metalen plaatje met daarop de wijzer meesleept. De electronica van de snelheidsmeter is over het algemeen een stuk robuuster omdat hier veel hogere eisen aan worden gesteld, deels wettelijk maar een motortje vraagt ook een stuk meer dan een simpel voltmetertje.
In dit geval: de electronica werkt want het motortje draait en laat de kilometerteller lopen. Wat mis gaat is de centrifugaalmeter en daar valt niet veel aan te doen. Meestal doet ie het ineens weer als je 'm uitelkaarhaalt en zonder verder iets te doen weer inelkaarzet. Een beetje WD40 erbij kan geen kwaad, helpt ook tegen vocht.
RE: Nog 1 keer een snelheidsmeter vraag
Geplaatst: wo jan 24, 2007 19:37
door Paulo
Zo! Dat is een helder verhaal Gordon. Dank je!
Dan moet ie maar een keer uit elkaar, als het zo blijft.
RE: Nog 1 keer een snelheidsmeter vraag
Geplaatst: wo jan 24, 2007 19:47
door Gordon
Oeps, vergat ik nog te zeggen:
Dat "plaatje" is komvormig. Let er bij het inelkaarzetten op dat de binnenzijde van de kom, waarbinnen het magneetje ronddraait, goed droog is. Als dat niet zo is loop je kans dat de meter gaat "zwabberen": de oppervlaktespanning is dan wel sterk genoeg om de wijzer een stuk verder mee te nemen dan de magnetische kracht zou doen, maar niet sterk genoeg om een gelijkmatige tegenspanning te geven aan het veertje dat de wijzer richting nul dwingt.
RE: Nog 1 keer een snelheidsmeter vraag
Geplaatst: ma jan 29, 2007 20:56
door Paulo
Na een aantal dagen staat de snelheidsmeter nog steeds op 0km/u, maar af entoe schiet die even omhoog (40-50km/u),
de km-teller draait dan ook een beetje: na 30 km rijden geeft die dan 4 km aan.
Vanochtend wachtend voor een stoplicht schiet de wijzer opeens naar de 120km/u! Na een tijdje zakt die naar 100km/u.
Dat is nog steeds best snel als je stilstaat. De km-teller draaide toen ook gewoon zijn km's.
Zou het dan toch een defecte sensor zijn?
RE: Nog 1 keer een snelheidsmeter vraag
Geplaatst: ma jan 29, 2007 21:14
door yuri 75 V6
Als de sensor stilstaat of stuk is, geeft hij ook geen voltage af als ik het wel heb. Dus blijkbaar kreeg je snelheidsmeter een voltage op een andere manier. Ergens zit er dan waarschijnlijk niet jofel met je bedrading. Het kan ook nog zijn dat er 'iets' achter de printplaat van de klokkenwinkel sluiting maakt, misschien?
RE: Nog 1 keer een snelheidsmeter vraag
Geplaatst: di jan 30, 2007 10:13
door Gordon
Ik zou eigenlijk vermoeden dat er iets niet klopt met de massa aansluiting. Dat hoeft niet per sé in het dashboard zelf te zitten, het kan ook het voorschakelapparaat zijn indien dat aanwezig is. Dat apparaat zit niet in elk type, maar als het er is ligt het onder de achterbank (linkerzijde).
Je zou eens kunnen proberen om her en der wat draadjes los te halen en kijken of het vreemde gedrag aanhoudt.