Furrikain
Full Member
Full Member

Grotere LMM voor GTV6

wo jan 24, 2007 15:04

Hier is allicht al meer dan genoeg over geschreven op verschillende sites, maar ik ben nu toch eens nieuwsgierig naar wat het effectief uitmaakt op een stock 2.5L. Ik zit al langer met dit plan in m'n hoofd (leuk projectje om een paar verdwaalde uurtjes te doden), maar nu ik a) wat BMW gekken heb leren kennen en b) yuri met een K&N inkoopactie bezig is, is het idee weer komen bovendrijven (de laatste keer dat het in m'n hoofd zat, kwam het erop neer dat het niet veel duurder zou zijn om met megasquirt te gaan ... en die hele LMM meteen weg te gooien, vandaar toen maar zo gelaten).

Voor degenen die niet weten waar ik het over heb, hier een artikeltje: klik

Het komt er dus op neer dat het monteren van een grotere LMM van een bmw 6-serie zou moeten zorgen voor betere gasrespons en iets meer power. Echter komt daar ook een hercalibratie van de LMM bij kijken en als je dat goed wil doen, moet je allicht een wideband lambda/AFR meter hebben liggen met bijbehorend 2 Fast 2 Furious roos verlicht Air/Fuel ratio metertje? ;)

Dus, zijn er mensen die ervaring hebben met deze modificatie? Ik heb nu een prima afgestelde, mooi lopende motor en ben ook niet van plan een AFR meter aan te schaffen voor dit probeersel. Alle inzicht hieromtrent wordt ten zeerste op prijs gesteld. Niet echt een concrete vraag dus, meer een algemeen "Wat is wijsheid?".

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Grotere LMM voor GTV6

do jan 25, 2007 00:00

ik heb zo'n B... LMM van een 745 of 735 geloof ik?? Hij is nu voor jetronic geschikt maar ik wil kijken of ik de lhm pas kan maken voor motronic.. mocht dat al nodig zijn...
ik wil dan een chip laten schrijven door squadra tuning en ik zal dan pas weten of het echt veel uitmaakt....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 25, 2007 03:17

Stekkers van Motronic en Jetronic passen niet, toch? En ik twijfel of dat pas te maken is.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Grotere LMM voor GTV6

do jan 25, 2007 08:02

Stekkers van Motronic en Jetronic passen niet, toch? En ik twijfel of dat pas te maken is.
en daarom ga ik het proberen :smile:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Furrikain
Full Member
Full Member

do jan 25, 2007 08:28

ik heb zo'n B... LMM van een 745 of 735 geloof ik?? Hij is nu voor jetronic geschikt maar ik wil kijken of ik de lhm pas kan maken voor motronic.. mocht dat al nodig zijn...
ik wil dan een chip laten schrijven door squadra tuning en ik zal dan pas weten of het echt veel uitmaakt....
Klopt, kan inderdaad ook van een 7-serie zijn, de 6-serie had vanaf de 3.0 motor blijkbaar dezelfde. Maar goed, het aantal reacties verbazen me eerlijk gezegd een beetje, ik had verwacht dat er hier wel genoeg alfagekken zouden zitten die zo'n relatief makkelijke "upgrade" uitgevoerd hebben.

Op zich kan ik het gewoon proberen natuurlijk, maar ik zou graag eerst eens weten wat het nu juist uitmaakt, zelfs de schrijver van dat alfagtv6.com artikel rept er geen woord over :(

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do jan 25, 2007 13:15

Zonde van de moeite.
Het ding gaat er niet beter op lopen.
dwz. als verder alles standaard is.

Als je toch niets te doen hebt verzin dan iets om een MAF in plaats van je LMM te monteren....

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

do jan 25, 2007 16:23

Ik heb die indertijd van 'n 635i op m'n race Gtv6 gezet samen met 'n regelbare benzinedrukregelaar : 't gaf iets maar ik reed toen nog niet constant genoeg om met de chrono achter de waarheid te komen .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Andretti Molletti

do jan 25, 2007 18:39

De printplaat van de originele over zetten in de BMW LMM en dan je software aan laten passen.
Een motronic slikt de weerstandswaarde van een L-jetronic nl niet.

Furrikain
Full Member
Full Member

do jan 25, 2007 18:48

Zonde van de moeite.
Het ding gaat er niet beter op lopen.
dwz. als verder alles standaard is.

Als je toch niets te doen hebt verzin dan iets om een MAF in plaats van je LMM te monteren....
Toen ik de eerste keer de rekening maakte voor een reserve inlaatbuis, een gepaste K&N filter en een goed werkende BMW LMM was mijn eerste gedachte dus dat een basis Megasquirt niet veel duurder hoefde te zijn, en daar kan je pas echt mee ... tot in de vroege uurtjes :mrgreen:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 26, 2007 10:42

Hotwire? Het Lucas injectie systeem is praktisch gelijk aan Bosch L-Jetronis en vanaf mid jaren 80 verdwijnt de flap in sommige gevallen voor hotwire.

Furrikain
Full Member
Full Member

vr jan 26, 2007 19:54

Hotwire? Het Lucas injectie systeem is praktisch gelijk aan Bosch L-Jetronis en vanaf mid jaren 80 verdwijnt de flap in sommige gevallen voor hotwire.
Hotwire = MAF neem ik aan? Dit klinkt helemaal niet slecht, als de systemen inderdaad zo goed op elkaar lijken. Heb je hier soms wat meer info over? Is het min of meer plug n play te noemen of gaat het toch flink ingewikkelder worden dan een bmw LMM?

Eerlijk gezegd denk ik bij het woord Lucas vooral aan heel enge sixties injectiesystemen die je bv. op een Maserati Mistral vindt en die enkel kunnen afgesteld worden door een gecertifieerde voodoodokter, ik neem aan dat ik m'n mening ietwat moet bijstellen? :mrgreen:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 26, 2007 20:20

Afbeelding

Ik heb mij niet verdiept in de materie maar omdat ik bezig ben met het opknappen van een niet-Alfa op SU's en het rijden op carbs wil ik zo houden maar lees ik wel eens over mensen die de flapper vervangen voor de luchtmassameter. Ik weet wel dat ook de XJ6 met het Lucas/ L-Jetronic op een gegeven moment met een LH meter is uitgevoerd en het is slechts een vermoeden dat een Lucas Hotwire kan worden gebruikt en Lucas systeem staat bekend als 5CU of 6CU? In het geval van mijn auto kan kan alles van Lucas door Bosch worden vervangen.

Andretti Molletti

vr jan 26, 2007 21:03

Voodoo 8)

De Vlinderklepmeter is idd wel vervangen door de LMM maar daarbij is ook de computer aangepast.
Dit zijn de L-jetronic en daarna de LH jetronic systemen.
Jetronic is GEEN motormanagement en dus niet digitaal en werkt met een afzonderlijke vaak nog deels mechanisch vervroegde ontsteking.

Een LMM heeft ook restricties en als zodanig is een MAP sensor beter. Alleen de curces van de verschillende belastingssensors zijn duidelijk anders en zeker niet uitwisselbaar.

Als je dan toch een ander programmeerbaar systeem neemt denk dan eens na over een Alfa-N systeem ofwel gasklepstand t.ov. toerental. Een in de racerij vaak toegepast systeem omdat er totaal niet aan de inlaat gesnuffeld hoeft te worden. Dit systeem heeft wel als nadeel dat je af blijft stellen (net als carbs)... dus het heeft zijn charme ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”