Pagina 1 van 1

aandraaimoment gezocht van bout draagarmen Bertone (car.kant

Geplaatst: ma jan 22, 2007 23:25
door Bertoontje
Wie kan mij helpen aan een aandraaimoment van een Bertone GTJ1300 uit 1972 :roll:

Ik ben op zoek naar het aandraaimoment van de bout waar de onderste draagarmen zijn vastgezet op de onderste wishbone shaft. Dit is de as die vast op de wagen wordt gemonteerd ter hoogte van de crossmember. ik neem aan dat de onderste wishbone vrij moeten kunnen draaien als alles gemonteerd zit?

Maar goed ik wacht even jullie reacties af! Alvast bedankt!

RE: aandraaimoment gezocht van bout draagarmen Bertone (car.

Geplaatst: di jan 23, 2007 02:28
door bertonejaap
Gewoon een kwartslag voor het breken ophouden, vast is vast

Re: RE: aandraaimoment gezocht van bout draagarmen Bertone (

Geplaatst: di jan 23, 2007 10:49
door Speeder
Gewoon een kwartslag voor het breken ophouden, vast is vast
:roll: :roll: :roll:

RE: aandraaimoment gezocht van bout draagarmen Bertone (car.

Geplaatst: di jan 23, 2007 13:18
door Bertoontje
Mhhh een kwartslag voor het breken....vast is vast...

Tja maar als ik dat doe..dan zit de bus op de draagarm dermate vast dat ik niet meer begrijp waarom het een lagerachtige bus. Verder gaat de bus er op die manier ook aan... :twisted: Dus dat lijkt me veel te vast. Die arm moet toch vrij kunnen bewegen neem ik aan :?:

RE: aandraaimoment gezocht van bout draagarmen Bertone (car.

Geplaatst: wo jan 24, 2007 00:45
door berlinista
Die moer moet gewoon goed vast. Die moer heeft niks van doe met het al dan niet draaien, daarvoor is het juist een lagerbus.
Met de moer draai je de BINNENkant van de lagerbus vast op de dwarspoot van de arm (het streepje door de A)
Er zit een lager in de bus, en de buitenkant, die in de arm geperst wordt, die draait over het lager.
Weet je zeker dat het goed in elkaar zit?
Anderzijds, met nieuwe bussen draait het vaak HEEL zwaar, terwijl met de oude t spul gewoon rond te zwiepen valt.
Eenmaal gemonteerd werkt het dan prima.
Rik

RE: aandraaimoment gezocht van bout draagarmen Bertone (car.

Geplaatst: wo jan 24, 2007 20:18
door Bertoontje
Thanks je hebt me overtuigd :D

RE: aandraaimoment gezocht van bout draagarmen Bertone (car.

Geplaatst: wo jan 24, 2007 21:00
door Bertoontje
ik kom er toch nog even op terug...ben er nu echt helemaal uit 8) Ergens op het net vond ik onderstaande :D :D

******************************************
>What's the correct torque for the four M10 bolts that hold the lower
>wishbone spindle to the main crossmember on the front of a 105?
>
>My Brooklands manual says 40.5 to 42.7 lbft (which seems sensible), but the
>CRH says 94 to 130 lbft (which seems excessive for M10!).
>
>Thanks,
>
>Mark Battley
>Auckland, New Zealand.


Mark

The specs from Alfa say 94 to 130 or 5.6-5.9 kgm. There is an advisory
note that reads
"To tighten these nuts use tool A.5.0161 and torque to 5.2 to 5.5 (37.6 to
39.7)"

Do I sense a discrepancy here in the conversions?

Les - molto occupato .....

------------------------------

RE: aandraaimoment gezocht van bout draagarmen Bertone (car.

Geplaatst: wo jan 24, 2007 21:12
door ciclista
Heb je geen plaatje van welke bout je bedoelt, ik heb hier wel een hele tabel met aanhaalmomenten in het duits. Querlenker, quertraeger.. jaja.

RE: aandraaimoment gezocht van bout draagarmen Bertone (car.

Geplaatst: wo jan 24, 2007 22:17
door Bertoontje
Dat zou heel geweldig zijn!! Ik heb bijna alle aandraaimomenten maar mis deze :(

Het gaat om de moer waarmee je de bussen op de "lower wishbone shaft" vast zet... ordinaire gezegt... de stang die tegen de crossmember wordt geplaatst....., dus niet de bouten waarmee de shaft op de carr. wordt geplaatst.....ter verduidelijking het middelste onderdeel op de foto. Ben ik nu niet te cryptisch bezig :?:

Hoop niet dat het fotootje te klein is 8)

Afbeelding

RE: aandraaimoment gezocht van bout draagarmen Bertone (car.

Geplaatst: wo jan 24, 2007 22:26
door ciclista
Het is wel cryptisch, maar de moeren op het uiteinde van het middelstse onderdeel moeten op 56-59Nm.

In je eerste posting had je het over bout, vandaar dat ik het niet snapte.

RE: aandraaimoment gezocht van bout draagarmen Bertone (car.

Geplaatst: do jan 25, 2007 08:28
door Egbertone
Dus de moer waar de rode pijl naartoe wijst op 56 - 59 Nm

Afbeelding

Goed dat ik het weet, ik heb zelf ook draagarmen klaarliggen voor m'n Bertone. Iemand nog suggesties voor het type vet wat er in moet?

RE: aandraaimoment gezocht van bout draagarmen Bertone (car.

Geplaatst: do jan 25, 2007 15:11
door Bertoontje
Da's een echt plaatje :thumbs: inderdaad da's de moer die ik bedoel!

Thanks voor de reactie.... ga ik hem goed aandraaien en vervolgens de hele voorophanging naar zolder brengen... nu de rest van de wagen nog :blue_lol:

RE: aandraaimoment gezocht van bout draagarmen Bertone (car.

Geplaatst: zo feb 11, 2007 17:12
door Giulia Super
Het is verstandig om draaipunten en rubbers van de wielophanging in de normale rijpositie vast te zetten dus met de wielen op de grond of 4 koloms hefbrug, en zeker de rubberbussen van schokbrekers en draagarmen die in uitgeveerde toestand vast gezet zijn, staan in de rijpositie getordeerd, en geven als gevolg een kortere levens duur. Alles monteren de wagen verrijden en dan pas vastzetten.

RE: aandraaimoment gezocht van bout draagarmen Bertone (car.

Geplaatst: ma feb 12, 2007 16:05
door berlinista
dat geldt voor met name achterste draagarmbussen, maar deze zijn gewoon een lager, je draait met de moer de binnenste lagerbus vast.
aangezien hij over het lager draait, en het buitenste lagerdeel weer in de arm geperst zit, zeg ik in dezes: No problem, en gewoon in zijn geheel op de werkbank monteren.
Zit het klemvast dan heb je immers iets niet goed gedaan!