Pagina 1 van 2

HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 1300TI)

Geplaatst: za mar 12, 2005 18:24
door Kabouter
Ben bij het olie verversen vanmiddag een stukje afgebroken bout tegengekomen... :?

Het is ongeveer 1cm lang, 4mm diameter en voorzien van een moertje, met daardoor heen een splitpennetje. Aan de afgebroken zijde zit 1 mm geen schroefdraad.

Op de foto's uit mijn "Alfa Owners Bible", lijkt het nog het meeste op het " Vernier" boutje van de nokkenasaftelling. Aangezien ik vanmiddag (hij staat nu niet thuis) geen inbus bij de hand had om het kleppendeksel te lichten, ben ik er niet zeker van.

Wie heeft een vermoeden? Komt dit vaker voor? Is er mogelijk nog meer schade waar ik op moet letten? (En als t het nokkenasboutje is, moet ik dan tegelijkertijd nog meer vervangen?)

Groeten, Bas

p.s. ik ga nog proberen een foto' tje te maken.

RE: HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 1300TI)

Geplaatst: za mar 12, 2005 18:32
door ronald
Dat klinkt inderdaad als het boutje uit één van de nokkenassen. :shock:

Gauw kleppendeksel eraf en kijken of de rest nog in de tandwielen zit.

RE: HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 1300TI)

Geplaatst: za mar 12, 2005 21:04
door @lfa@lgra
Hert kan natuurlijk een "erfenis" zijn van een vroegere sleutelaar.
Zoals jij het omschrijft kan het niet anders dan dat dit idd een afgebroken boutje vd nokkenasverstelling is, dus even kleppendeksel demonteren. In het hele blok kom je nl verder nergens een dergelijk moertje met een splitpen tegen. Zitten ze er allebij nog in (beide nokkenassen 1) dan hoef je je verder nergen zorgen over te maken.
Als zo'n boutje afbreekt valt ie nl rechtstreeks in het carter of tussen je onderste distributietandwiel en je distributieketting, maar dat laatste is gelukkig dus niet gebeurd. :wink:

Ontbreekt ie wel dan heb je nog mazzel dat er verder niets gebeurd is. restant dan verwijderen en op dezelfdeplaats een nieuw boutje monteren.
Beter nog is im de nokkenastiming dan sowie so ff te controleren. Staat uitvoerig beschreven in de Alfa O.B... Succes.

RE: HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 1300TI)

Geplaatst: za mar 12, 2005 22:36
door AlfettaOwner
Idd lijkt me ook een erfenis.
Toch maar ff checken voor de zekerheid, je weet maar nooit.

Wellicht had je al snel gemerkt denk ik :wink:

RE: HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 1300TI)

Geplaatst: ma mar 14, 2005 10:50
door Kabouter
Thanks voor de tips!

In hoeverre zitten de nokkenassen vast met deze boutjes, of worden ze hier alleen maar mee gesteld? Oftewel, is het heel onverstandig om er mee te gaan rijden (zeg ik terwijl ik daarvoor lekker +5500 toeren aan het jakkeren was)?

Zaterdag maar eens even de boel open halen... (heb geen garage, dus mijn ouders zijn erg blij met mijn Alfa. Zien ze me tenminste weer elk weekend... :lol: )

Groeten, Bas

RE: HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 1300TI)

Geplaatst: ma mar 14, 2005 10:55
door ronald
Eigenlijk mag je er niet meer mee rijden. Punt. [-(

Klepdeksel is er zo af bij een Super. Kijk nou maar even voordat het fout gaat...

Re: RE: HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 130

Geplaatst: ma mar 14, 2005 10:56
door AlfettaOwner
Thanks voor de tips!

In hoeverre zitten de nokkenassen vast met deze boutjes, of worden ze hier alleen maar mee gesteld? Oftewel, is het heel onverstandig om er mee te gaan rijden (zeg ik terwijl ik daarvoor lekker +5500 toeren aan het jakkeren was)?

Zaterdag maar eens even de boel open halen... (heb geen garage, dus mijn ouders zijn erg blij met mijn Alfa. Zien ze me tenminste weer elk weekend... :lol: )

Groeten, Bas
Garage? Gewoon ff op de straat is zo gebeurd :wink:

Re: RE: HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 130

Geplaatst: ma mar 14, 2005 11:04
door Kabouter

Garage? Gewoon ff op de straat is zo gebeurd :wink:
In mijn studententijd hadden we een partytent op straat gezet en werd er een motor van een Unimog verwisseld (6 cilinder Mercedes). Aangezien je hiervoor de cabine ter grootte van een vrachtwagen voor moet liften (met 10 man), ben je hier wel een paar dagen zoet mee.

Het was toen wel hoogzomer en met genoeg kratten pils is zo'n klus erg lachen...

Het is mij nu nog iets te koud op straat....

RE: HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 1300TI)

Geplaatst: ma mar 14, 2005 11:10
door ronald
Ga maar lekker rijden dan, kacheltje hoog, het gaat vast goed.

=;

Re: RE: HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 130

Geplaatst: ma mar 14, 2005 11:14
door AlfettaOwner

Garage? Gewoon ff op de straat is zo gebeurd :wink:
In mijn studententijd hadden we een partytent op straat gezet en werd er een motor van een Unimog verwisseld (6 cilinder Mercedes). Aangezien je hiervoor de cabine ter grootte van een vrachtwagen voor moet liften (met 10 man), ben je hier wel een paar dagen zoet mee.

Het was toen wel hoogzomer en met genoeg kratten pils is zo'n klus erg lachen...

Het is mij nu nog iets te koud op straat....
Woensdag ff paar boutjes losdraaien, wordt ca. 15 graden dan :wink:
Kom op...tis 10 min werk

Re: RE: HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 130

Geplaatst: ma mar 14, 2005 12:16
door Kabouter
Ga maar lekker rijden dan, kacheltje hoog, het gaat vast goed.

=;
Heb hem zaterdag laten staan in Utrecht.... maar naar huis (Den Haag) met de trein is niet erg leuk.. :cry:

Ga eerst maar eens ff op jacht naar zo'n Vernier-boutje (op de fiets dus), een nieuwe inbussleutel en een werkende dynamo en dan maar hopen dat het volgend weekend gefixt is. Anders duurt het weer twee weken voordat ik de A12 onveilig kan maken.. :twisted:

RE: HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 1300TI)

Geplaatst: ma mar 14, 2005 22:00
door giulia-tom
:whistle: :whistle: :whistle:

Het wordt weer warmer (leugenaars zeggen zelfs tegen de 18 graden)
Dus splitsen dat blok! :wink:

RE: HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 1300TI)

Geplaatst: zo mar 20, 2005 13:34
door Kabouter
Bedankt allemaal voor de nuttige tips! Voor de geinteresseerden, hierbij de ontknoping van het verhaal:

Na liften van het klepdeksel bleek dat een van de nokkenasverstellingsboutjes vervangen was door een niet orgineel boutje. Waarschijnlijk heeft de monteur (bij de officiele alfa garage!!) bij de peperdure koprevisie (gelukkig door de vorige eigenaar laten doen) het orginele boutje afgebroken, laten vallen in het carter. Waarschijnlijk was het bijna lunchtijd, dus is er maar iets willekeurigs ingedraaid en het boutje laten slingeren.

Opvallend was wel dat er flinke beschadigingen van de ketting op het aluminium zaten. Heb voor de zekerheid de ketting nog maar goed aangespannen (alhoewel de spanner niet veel zin meer had).

Alleen is mij opgevallen dat mijn nokkenassen niet goed staan. De as waarvan het boutje afgebroken staat volgens mijn goed op het P-mark van het vliegwel, maar dan staat het merkteken van uitlaat-nokkenas 1 a 2 verschoven. Moeten ze echt exact oplijnen als de ketting tussen de de assen echt strak staat?

Heb nog wel een foto maar zal eens uitzoeken hoe ik die kan uploaden...

Groeten, Bas

p.s. ook mijn schuin afgesleten versnellingsbakas is het product geweest van een een echt alfa dealer.... (grote beurt bij mijn giulia: 5 liter olie verversen en 1 versnellingsbak)

Re: RE: HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 130

Geplaatst: zo mar 20, 2005 17:13
door Dottore M
Alleen is mij opgevallen dat mijn nokkenassen niet goed staan. De as waarvan het boutje afgebroken staat volgens mijn goed op het P-mark van het vliegwel, maar dan staat het merkteken van uitlaat-nokkenas 1 a 2 verschoven. Moeten ze echt exact oplijnen als de ketting tussen de de assen echt strak staat?
Heb je de goede kant opgedraaid ? Stonden ze voor het spannen wel goed ?

De pulley kan ook jokken, misschien eens BDP bepalen ?

RE: HELLUP: Afgebroken boutje uit mijn Blok? (Giulia 1300TI)

Geplaatst: zo mar 20, 2005 19:31
door @lfa@lgra
Idd:

Draairichting controleren. Controleer ook of het "Visje", de sluiting in je distributieketting wel met de draairichting mee is gemonteerd als er zulke klungels me bezig zijn geweest. :!:

Als je ketting op spanning staat en je met de draairichting mee hebt gedraaid moeten de merktekens corresponderen. Zo niet: Bijstellen die hap. :!: (Een mm verschil is niet erg trouwens, maar moet niet meer zijn)

Er zijn speciale haken verkrijgbaar om de nokkenas te verstellen, maar als je weet wat je doet, wil het met een goede griptang ook. :wink:
(Moer nokkenas lossen en boutje verwijderen natuurlijk en dan bijdraaien en een corresponderend gat opzoeken, boutje weer monteren en weer ronddraaien en opnieuw controleren)