Pagina 1 van 2
Distributietiming 33 16v
Geplaatst: zo jan 14, 2007 14:39
door cuoresportivo33
Volgens het werkplaatshandboek zou er een merkteken T op mijn vliegwiel moeten staan om de timing goed te krijgen.
Maar bij mijn 16v zitten alleen 2 gaatjes in het vliegwiel? hoe kan ik zien of de timing goed staat?
RE: Distributietiming 33 16v
Geplaatst: zo jan 14, 2007 15:05
door reijnaje
Ook bij een 16V hoort die T er te staan. Heb je de distributieriemen al vervangen? Of zitten de oude er nog op?
Als de oude er nog op zitten: draai dan de krukas met de klok mee tot de tekens op de nokkenaspoelies goed staan en de verdeler naar de bougiekabel van cilinder 1 wijst. Dan zou je de T moeten kunnen zien. Vliegwiel kan wel wat vuil zijn. Vorig weekend bij een 33 type 2 de riemen vervangen en dacht ook eerst de T niet te zien, maar na wat vuil weggeveegd te hebben met een schroevendraaier was hij toch duidelijk zichtbaar.
RE: Distributietiming 33 16v
Geplaatst: zo jan 14, 2007 17:46
door cuoresportivo33
Vind het echt heel vreemd, distributie ligt er al af, maar ik kan echt geen T ontdekken,
heb aan de onderkant van de auto al die metalen kap verwijderd om het beter te kunnen zien. Maar geen T te bekennen.
Er zitten alleen 2 gaten in het vliegwiel, met een onderlinge afstand van ongeveer 5 cm
RE: Distributietiming 33 16v
Geplaatst: zo jan 14, 2007 18:08
door Speeder
En toch moet er een T (en even verderop een driehoekje) staan, haal er via het de onderkant is een borsteltje langs om het oppervlak wat op te schonen..
RE: Distributietiming 33 16v
Geplaatst: zo jan 14, 2007 20:12
door Maxtor
Altijd eerst de boel op tijd zetten voordat je de riemen loshaalt. Op die manier kan je namelijk nog via de merktekens van de nokkenassen je merkteken op het vliegwiel makkelijker achterhalen!
Re: RE: Distributietiming 33 16v
Geplaatst: zo jan 14, 2007 20:30
door Speeder
Altijd eerst de boel op tijd zetten voordat je de riemen loshaalt. Op die manier kan je namelijk nog via de merktekens van de nokkenassen je merkteken op het vliegwiel makkelijker achterhalen!
En kunnen er met doordraaien na demontage van riemen geen kleppen tegen de zuigers komen...
RE: Distributietiming 33 16v
Geplaatst: zo jan 14, 2007 23:54
door cuoresportivo33
Merken was achteraf slimmer geweest. Maar goed, je gaat er van uit dat er merktekens op de wielen staan, dat zou voldoende moeten zijn.
Zoals ik al zei, ik kan geen T ontdekken,
deze zou toch op het vlakke gedeelte, tussen de 2 tandenkransen moeten staan? (vliegwielkrans voor startmotor en krans voor BDP sensor)
Re: RE: Distributietiming 33 16v
Geplaatst: ma jan 15, 2007 09:02
door Huib
Merken was achteraf slimmer geweest. Maar goed, je gaat er van uit dat er merktekens op de wielen staan, dat zou voldoende moeten zijn.
Dat volg ik niet helemaal, dan weet je wel of de nokkenassen ten opzichte van elkaar goed staan maar niet ten opzichte van de krukas.
Wat je kunt doen is een beetje water op het vliegwiel druppelen, dan worden de merktekens beter zichtbaar. Er zal wel wat vliegroest overheen zitten. En als je ze gevonden hebt kun je ze markeren met typpex. Dat is ook erg handig als je met een stroboscoop de ontsteking af wilt stellen (voor jouw 16V niet van toepassing).
RE: Distributietiming 33 16v
Geplaatst: ma jan 15, 2007 10:01
door Ruben
Kan je het BDP bepalen van de eerste zuiger? of gaat dat lastig i.v.m met de ruimte? Er is een speciaal stukje "gereedschap" wat je in het bougiegat draait en waarop je kan aflezen waarneer de zuiger in het BDP staat. Het wordt ook wel eens met een schroevedraaier gedaan, maar dat is onnauwkeurig. Daarna de nokkenastekens in lijn brengen. Dan weet je zeker dat alles echt goed op tijd staat.
RE: Distributietiming 33 16v
Geplaatst: ma jan 15, 2007 11:34
door cuoresportivo33
Wat huib zegt is correct. Ik weet dus wel de standen van de nokkenassen (deze merktekens zijn leesbaar) maar niet de stand van het vliegwiel.
Ik had zuiger 1 al in BDP gezet om een indicatie te krijgen waar de T zich zou moeten bevinden.
Zodra ik de zuiger in BDP zet zie ik een gaatje in het vliegwiel bij het pijltje staan (en dus niet de in het handboek beschreven T)
Ik zal de truc met het water eens gaan proberen
Re: RE: Distributietiming 33 16v
Geplaatst: ma jan 15, 2007 17:21
door Speeder
Wat huib zegt is correct. Ik weet dus wel de standen van de nokkenassen (deze merktekens zijn leesbaar) maar niet de stand van het vliegwiel.
Ik had zuiger 1 al in BDP gezet om een indicatie te krijgen waar de T zich zou moeten bevinden.
Zodra ik de zuiger in BDP zet zie ik een gaatje in het vliegwiel bij het pijltje staan (en dus niet de in het handboek beschreven T)
Ik zal de truc met het water eens gaan proberen
Ben je morgen (dinsdag) op school ? Zoja, hoe laat?
RE: Distributietiming 33 16v
Geplaatst: ma jan 15, 2007 19:54
door cuoresportivo33
Nee Piet, woendag pas weer op school

Re: RE: Distributietiming 33 16v
Geplaatst: ma jan 15, 2007 19:56
door Speeder
Nee Piet, woendag pas weer op school

Tja Rick, je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden he

Maaruh, hoe laat ben je woensdag op school dan?
RE: Distributietiming 33 16v
Geplaatst: ma jan 15, 2007 19:58
door cuoresportivo33
dat krijg ik nog te horen (practicum inhalen)
RE: Distributietiming 33 16v
Geplaatst: ma jan 15, 2007 21:28
door A-Repair
Het komt wel eens voor dat er een balanceergaatje precies op de plaats van de "T" zit. De "T" wordt er eerst in geslagen, daarna wordt het vliegwiel gebalanceerd. Als je pech hebt is de "T" verdwenen. Je moet dus zelf het BDP opzoeken en opnieuw merken. Succes. Groeten, Arie