Pagina 1 van 3
velgen-probleem
Geplaatst: do jan 11, 2007 11:00
door MarcoSprint
Ik heb afgelopen weekend een tweedehands set velgen gekocht voor mijn 33. Het gaat om 15 inch Mille Miglia velgen. Ze zien er nog erg mooi uit, er moest alleen één band vervangen worden en één velg gebalanceerd worden ivm licht trillen. Vandaag de velgen er onder gezet en band laten vervangen en voorbanden laten balanceren. De monteur zei dat de naafdiameter van deze velgen te groot is en dat één velg een tikje had gehad. Hij kon deze velg wel blanceren. Hij heeft nog geprobeerd met een vulring het gat passend te maken, maar hij had geen passende ringen. Ik heb er nu een stukje mee gereden en vooral boven de 100 trilt hij best wel. Heeft iemand een tip hoe ik dit kan oplossen? Ik zit er sowieso aan te denken om de velg die niet helemaal recht is achterop de auto te zetten, lijkt mij dat dat iets prettiger rijdt. Alle tips zijn welkom!
RE: velgen-probleem
Geplaatst: do jan 11, 2007 12:02
door Maxtor
Velg laten richten, kon bij sommige bedrijven ook gewoon met de band erop. Is bij mijn 33 ook gebeurd met de banden er nog op. Wat voor soort velgen zijn het en van wat soort auto kwamen ze af?
RE: velgen-probleem
Geplaatst: do jan 11, 2007 12:20
door MarcoSprint
Het zijn 15 inch lichtmetalen velgen met steek 4x98 van het merk 1000 Miglia. Dat richten maak ik mij niet zoveel zorgen over, maar wel om dat naaf-probleem. Volgens de monteur blijven de velgen altijd trillen met een te groot naaf-gat, omdat de velg centreert op de bouten en niet op de naaf.
RE: velgen-probleem
Geplaatst: do jan 11, 2007 12:23
door Bartman
Velgen centreren ook op de bouten, tenzij de bouten niet goed zijn. Het trillen komt m.i. door een kromme velg.
Zelf heb ik bv 75 indy wielen gehad op een 33. Daarbij is het centergat ook te groot voor een 33. Nooit trillingen gehad.
RE: velgen-probleem
Geplaatst: do jan 11, 2007 12:27
door KAS
Een kromme velg zal altijd trillingen veroorzaken. Ook achterop alleen merk je het dan pas bij hogere snelheden.
Er zijn plastic pasringen verkrijgbaar bij autoshops die de naafgat opvullen zodat hij beter centreert. Een velg dat centreert op de wielbouten zal ook trillingen veroorzaken. De monteur heeft gelijk.
Re: RE: velgen-probleem
Geplaatst: do jan 11, 2007 12:35
door Bartman
Een velg die centreert op de wielbouten zal ook trillingen veroorzaken. De monteur heeft gelijk.
Dat ben ik niet met je eens. Mijn eigen ervaringen wijzen het tegengestelde uit. Zowel op de weg als op het circuit. Een goed centergat is vooral gemakkelijk bij monteren. Je kunt het wiel er bijna niet scheef opzetten. Ben wel met je eens dat 'en en' mooier is.
Re: RE: velgen-probleem
Geplaatst: do jan 11, 2007 12:40
door KAS
Een velg die centreert op de wielbouten zal ook trillingen veroorzaken. De monteur heeft gelijk.
Dat ben ik niet met je eens. Mijn eigen ervaringen wijzen het tegengestelde uit. Zowel op de weg als op het circuit. Een goed centergat is vooral gemakkelijk bij monteren. Je kunt het wiel er bijna niet scheef opzetten. Ben wel met je eens dat 'en en' mooier is.
Geen probleem. Ik heb weer andere ervaringen.

RE: velgen-probleem
Geplaatst: do jan 11, 2007 12:43
door Bartman
Re: RE: velgen-probleem
Geplaatst: do jan 11, 2007 16:19
door 164 Shark
Een velg die centreert op de wielbouten zal ook trillingen veroorzaken. De monteur heeft gelijk.
Dat ben ik niet met je eens. Mijn eigen ervaringen wijzen het tegengestelde uit. Zowel op de weg als op het circuit. Een goed centergat is vooral gemakkelijk bij monteren. Je kunt het wiel er bijna niet scheef opzetten. Ben wel met je eens dat 'en en' mooier is.
Ook ik heb dat probleem gehad met mijn 164 .....................................
enige oplossing was , centreerringen of andere velgen...............
Ik heb toen de juiste maat centreerringen besteld, en meteen van alle ellende af

Re: RE: velgen-probleem
Geplaatst: do jan 11, 2007 17:46
door Maxtor
Zelf heb ik bv 75 indy wielen gehad op een 33. Daarbij is het centergat ook te groot voor een 33. Nooit trillingen gehad.
Huh.. maar je kan Ronals (4 gaats) zowel op een 33 als op een 75 kwijt? Dus zou je bij een 33 ook centreerringen moeten gebruiken voor Ronals..
RE: velgen-probleem
Geplaatst: do jan 11, 2007 21:49
door MarcoSprint
bedankt alvast voor jullie tips. De meningen zijn nogal verdeeld lees ik. Waar kan ik het beste die centreerringen halen? En weet iemand nog een goed bedrijf om een velg te laten richten in omgeving zeeland(provincie)?
RE: velgen-probleem
Geplaatst: do jan 11, 2007 22:06
door Bartman
@Maxtor: ik heb ook Ronals op m'n 33 gehad. Nooit trillingen...
RE: velgen-probleem
Geplaatst: do jan 11, 2007 22:16
door reijnaje
Mijn Madeno Racing velgen zou ik oficieel ook met ring moeten monteren. Bij aanschaf hadden twee velgen zo'n ring en twee niet, nooit last gehad van trillingen, niet op de 33 en niet op de Sprint waar ze achter nu onder liggen. Wel even goed kruislings de bouten aandraaien, steeds wisselen tussen de bouten, iedere bout steeds kleine slagjes geven.
RE: velgen-probleem
Geplaatst: do jan 11, 2007 23:43
door bert308
Als het middengat te groot is moet je niet pas de bouten definitief vastdraaien als de auto al met het volle gewicht op de grond staat, maar eerst een klein beetje laten zakken tot de band op de vloer steunt voor wrijving en dan zo vast mogelijk. En als je dan een keer te hard over een richel gaat kan het zijn dat je de velg opnieuw moet centreren. Mijn ervaring van toen ik die 5 mm spoorverbrdertjes zionder centrering ertussen had.
RE: velgen-probleem
Geplaatst: vr jan 12, 2007 00:12
door frankalfa
Nah ik ook nog ff dan; de Borbet C wielen die ik onder de winterata heb (en destijds onder de 75 v6, en de 90) hebben ook een naafgat wat te groot is (behoorlijk zelfs) Echter nog nooit troubles mee gehad zoals hierboven genoemd worden. En ik ga toch regelmatig 'off -road' in de polder (gedwongen!

) En zo heel veel rubber zit er niet op( 17", 40 serie vóór)...
Grtz,fRank