Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

op 3 cilinders lopen stotteren en inhouden 33 1.7 8v.

vr dec 29, 2006 12:31

hee, mijn nieuwe aanwinst krijgt zo haar nukjes.
maar dan wel aan het belangrijkste ; de motor.

de auto heeft altijd (1 week dan :P ) goed gereden. trok ook perfect.
ik starte hem gistermiddag en het was gewoon klote ;
helemaal geen koppel meer.
zodra ze belast wordt begint het geëmmer, gewoon op 3 poten lopen.
zodra je gas geeft trilt alles in de auto, op de snelweg rijden is een ramp, 120 komt ie moeilijk aan :cry:

bougies zijn nieuw, verdelerkap ziet er redelijk nieuw uit (heb gisteravond even de contactpuntjes schoon geschuurd),
en de kabels zijn siliconen kabels, en zagen er ook nog gaaf uit.

ook valt me op dat als ie aangeslagen is dan brandt het laadstroomcontrole lampje..
geef je iets gas dan gaat het lampje uit (dynamo gaat laden) en hoor je de pomp ook in een keer harder lopen.
ook als je de auto op contact zet dan loopt de pomp maar heel even voor die op druk is, die van mijn imola liep veel langer :?

ik denk dat ik van het weekend er maar een andere pomp aangooi met misschien brandstoffilter.
zijn de pomp van een 16v en 1.78v gelijk?
Laatst gewijzigd door Richard75 op vr dec 29, 2006 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard75
Guru
Guru

RE: op 3 cilinders lopen stotteren en inhouden 33 1.7 8v.

vr dec 29, 2006 12:33

o ja en de bougies die ik erin gedraait heb zijn NGK bp 6 es.
niks aan de electrode afstand gedaan. dacht/denkt dat die gewoon goed staan.

naa de vervanging heb ik gewoon nog een kilometertje of 400 met de auto gedaan.
dus verkeerde bougies kan eigenlijk niet he :roll:

Andretti Molletti

vr dec 29, 2006 12:36

Ik zit een beetje te denken aan een defecte dynamo, de rest zijn gevolgen.

Richard75
Guru
Guru

vr dec 29, 2006 12:40

ja dat was mijn volgende vraag
want als ik verlichting heb branden,
en ik doe mijn raam omlaag dan hoor je dat de brandstofpomp het ook moeilijk krijgt.
maakt af en toe een beetje lawaai ook, die pomp :?

anders zet ik morgen even de dynamo om van mijn imola.
kan er alleen maar op vooruit gaan, thanks Dré :wink:

Andretti Molletti

vr dec 29, 2006 12:42

Als je spanning instort kan je Motronic niet voldoende lange inspuittijden maken lijkt het wel.
Daarnaast kan het zomaar zijn dat je bv een fase van je dynamo stuk hebt... hierdoor ontstaat er een wisselspanningscomponent op je gelijkspanning (boordnet) wat het motronic ook kan beinvloeden.
Als je dynamo een beetje gaat laden dan gaat uiteraard je pomp sneller lopen. je kan voor de zekerheid je boordspanning eens meten. 14 Volt moet het toch minmaal zijn met draaiende motor!

Richard75
Guru
Guru

Re: RE: op 3 cilinders lopen stotteren en inhouden 33 1.7 8v

vr dec 29, 2006 13:04

Als je spanning instort kan je Motronic niet voldoende lange inspuittijden maken lijkt het wel.
Daarnaast kan het zomaar zijn dat je bv een fase van je dynamo stuk hebt... hierdoor ontstaat er een wisselspanningscomponent op je gelijkspanning (boordnet) wat het motronic ook kan beinvloeden.
Als je dynamo een beetje gaat laden dan gaat uiteraard je pomp sneller lopen. je kan voor de zekerheid je boordspanning eens meten. 14 Volt moet het toch minmaal zijn met draaiende motor!
oke, ik weet niet of het uitmaakt maar volgens mij heeft die 1.7 8v jet-tronic :?
ik zal zo even onder de kap spieken voordat ik naar het werk ga.

boordspanning meet je over de polen met draaiende motor toch?

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 29, 2006 14:16

Ik heb vorig jaar precies het zelfde gehad met mijn 33-jetronic. Het bleek, dat de kabel van de bobine naar de verdeler stuk was, iets dat ik van buitenaf simpelweg niet kon zien. Daarna liep mijn bella weer als een zonnetje.

Signoer Dré: als het de dynamo is, geeft de deze dan te weinig laadspanning of laadstroom door? In geval van spanning, kén Vetkaai dat natuurlijk sowieso zelf meten door bij verschillende motortoerentallen de DC- en AC-component te meten.

Als ik me niet vergis heeft de dynamo drie fasen, die bij veschillende toertallen een bijdrage gaan leveren, klopt dat?

Wel typisch dat het beestje eerst lekker loopt, dan het weer zeer vochtig wordt en dan je bella loopt te haken....

Andretti Molletti

vr dec 29, 2006 15:02

oké, juist jetronic is gevoeliger dan Motronic!!

de drie fase doen altijd mee...
en idd je kan de ac en dc meten, liefst met wat verbruikers aan en 1500rpm... meet de dc op de accu, maar de ac liever op de B+ vd dynamo, die mag dan niet groter zijn dan 0,5V~

Huib
Guru
Guru

vr dec 29, 2006 19:58

Het lijkt mij een beetje ver gezocht dat de oorzaak bij de dynamo ligt. Je conclusie dat de ontsteking goed is is op vrij veel aannames gebaseerd (zoals Steven ook aangeeft). Heb je een setje extra bougiekabels waarmee je kunt wisselen? Zitten alle kappen goed op de bougies?

Waar je ook nog aan kunt denken zijn de injectoren. Ik heb bij mijn jetronic meegemaakt dat er een slechte verbinding in de bedrading net boven het stekkertje op de injector zat. Als ik aan de bedrading rommelde ging hij wel op 4 cilinders lopen.

Loopt hij stationair ook op 3 cilinders? Waarschijnlijk wel. Door één voor één de bougiekabels van de verdeler te trekken bij draaiende motor kom je erachter welke cilinder niet meedoet. Dan kun je wat gerichter zoeken.

tot zover mijn 50 cents, maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben... Succes! :thumbs:
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Richard75
Guru
Guru

za dec 30, 2006 20:47

Het lijkt mij een beetje ver gezocht dat de oorzaak bij de dynamo ligt. Je conclusie dat de ontsteking goed is is op vrij veel aannames gebaseerd (zoals Steven ook aangeeft). Heb je een setje extra bougiekabels waarmee je kunt wisselen? Zitten alle kappen goed op de bougies?

Waar je ook nog aan kunt denken zijn de injectoren. Ik heb bij mijn jetronic meegemaakt dat er een slechte verbinding in de bedrading net boven het stekkertje op de injector zat. Als ik aan de bedrading rommelde ging hij wel op 4 cilinders lopen.

Loopt hij stationair ook op 3 cilinders? Waarschijnlijk wel. Door één voor één de bougiekabels van de verdeler te trekken bij draaiende motor kom je erachter welke cilinder niet meedoet. Dan kun je wat gerichter zoeken.

tot zover mijn 50 cents, maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben... Succes! :thumbs:
hallo,
even bezig geweest vanmiddag en toch maar de dynamo vervangen. geen verbetering helaas :(
v-snaar was ver uitgerekt en te strak gespannen...
de dynamo maakte ook lawaai, dus die moest er sowiezo even af.

stationair loopt ie wel op 4 cilinders, als ik een voor een de doppen eraf trek dan merk je terugval bij elke cilinder.
ik heb er wel even andere kabels aangedaan die ik nog had liggen van de 16v, geen vooruitgang. ook niet slechter trouwens.

stationair pruttelt ie wel een beetje
ik vermoed misschien toch een brandstofprobleem,
als ik stil sta met draaiende motor (stationair) dan hoor ik dat de benzinepomp niet constant met dezelfde snelheid draait.
hij zoemt ook erg hard ; net of erg een mug de achter hoofdsteun zweeft :lol:

Is een brandstofpomp van een 16v gelijk an die van een 1.78v :?:
anders knoop ik er morgen wel een andere pomp onder:?

iedereen bedankt voor het meedenken :wink:

Den

za dec 30, 2006 21:57

Bij mij was het het zelfde benzinefilter vervangen was de oplossing voor mij. een leiding geknikt (ook een mogelijkheid)

Huib
Guru
Guru

zo dec 31, 2006 18:11

De pompen zijn gelijk volgens mij, allebei gewoon een 3 bar bosch pomp.

Heb je de mogelijkheid om de brandstofdruk te meten?

Als hij stationair wel goed loopt maar niet op toeren wil komen dan denk ik aan de gasklepschakelaar of aan de luchthoeveelheidsmeter.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Richard75
Guru
Guru

zo dec 31, 2006 18:28

De pompen zijn gelijk volgens mij, allebei gewoon een 3 bar bosch pomp.

Heb je de mogelijkheid om de brandstofdruk te meten?

Als hij stationair wel goed loopt maar niet op toeren wil komen dan denk ik aan de gasklepschakelaar of aan de luchthoeveelheidsmeter.
nee ik heb geen metertje daarvoor helaas,
vandaag liep die stationair ook op 3 pitten.
toen ik een dop van de verdeler haalde merkte ik niks in terug val. probleem met de ontsteking dus.
nog een keer de verdelerkap eraf gehaald, nogmaals een beetje opgeschuurd, monteren starten en niks :(
misschien een andere rotor proberen. :?
luchthoeveelheidsmeter kan ik ook proberen natuurlijk, maar ik heb er eentje van een 16v :(
dus zou ik naar de sloop moeten gaan waar ook een 1.7ie staat..

nu staat ie op een industrieterrein, ik hoop dat ze er een vuurpijl doorheenjagen, heb ik een goede reden om iets anders te halen :twisted:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 01, 2007 15:15

en idd je kan de ac en dc meten, liefst met wat verbruikers aan en 1500rpm... meet de dc op de accu, maar de ac liever op de B+ vd dynamo, die mag dan niet groter zijn dan 0,5V~
@ Dré: Kan je mij uitleggen hoe je in de praktijk die +B en +D meting uitvoert? Ik begrijp dat aan de hand van de meetwaarden conclusies getrokken kunnen worden, maar om bij draaiende motor met de meetpunten van mijn multimeter een betrouwbare meting te verkrijgen is mij nog niet gelukt. Het lijkt me ook een beetje gevaarlijk, hoe doe je zoiets?

@Dré: Ik heb met vol interesse je stuk over de onsteking in het KB'tje gelezen (=D>) Kan een eventueel niet correct functionerdende bobine een niet correct functionerende dynamo als ookzaak hebben?

@Vetkaai:
Nog nieuws?

Groet,
Steven

Richard75
Guru
Guru

wo jan 03, 2007 12:37

@Vetkaai:
Nog nieuws?

Groet,
Steven
nope, staat nog steeds op een afgelegen plek, ik heb nog geen sleepauto gevonden met een bestuurder die tijd heeft :cry:

Terug naar “Algemene Technische vragen”