Pagina 1 van 1
veerpootlagers
Geplaatst: wo mar 09, 2005 19:51
door Emilio
Ik heb binnenkort twee weken vrij en mag dan twee wagens door de keuring heen helpen. Mijn berlina zal niet zo'n probleem zijn. Maar mijn 33 heeft, naar ik vermoed, twee versleten veerpoot lagers. Nog nooit vervangen, dus ik heb geen idee hoeveel werk het is en wat ik precies moet doen. Kan iemand me wat tips geven?
RE: veerpootlagers
Geplaatst: wo mar 09, 2005 20:33
door Sergio
veren comprimeren, ik haal de veerpoot altijd van het fuseestuk los, 4 moeren boven op los en centrale moer bovenop loshalen, alles netjes demonteren, lager vervangen, eventueel schotels vervangen en weer in omgekeerde vologerde monteren.
Gen moeilijke klus, maar pas op met het comprimeren van de veren, doe dit met goed gereedscahp en met beleid.
RE: veerpootlagers
Geplaatst: do mar 10, 2005 09:20
door Emilio
En qua tijd? Hoeveel tijd per kant ben ik ongeveer kwijt?
Overigs, ik heb die veren klemmen al liggen.
RE: veerpootlagers
Geplaatst: do mar 10, 2005 09:32
door wendola
ja zeg legt er nogal aan de een sleutelt de ander nog nooit de 1 een uur de ander een dag
je begint eraan en zeg maar hoelang je er over hebt gedaan

RE: veerpootlagers
Geplaatst: do mar 10, 2005 09:34
door Michel
(aangezien ik een klein vermoeden heb deze taak binnenkort ook te mogen doen)
is het handiger de centrale moer al iets te lossen terwijl de veerpoot nog gemonteerd is ?? (eerst spanners d'r al op dan) Kwestie van meer kracht te kunnen zetten op je sleutel...

RE: veerpootlagers
Geplaatst: do mar 10, 2005 11:38
door Rens 1.7QV
Denk niet dat dat iets uithaalt, want dan zul je de zaak nog steeds verdraaien zonder dat de moer losgaat. Je kunt het beste als die los is even aan de moer draaien en dan zie je gelijk wat er rond draait. Er zit ook een grote ring die rond draait als je daar een grote waterpomptang opzet dan kun je het zaakje zo losdraaien.
Owja je kunt die hoezen ook weglaten, want als je die weer terugzet om je veerschotel dan blijft er allemaal vuil achter zitten en dan gaat die daar snel roesten.
Re: RE: veerpootlagers
Geplaatst: do mar 10, 2005 12:05
door Huib
En qua tijd? Hoeveel tijd per kant ben ik ongeveer kwijt?
Overigs, ik heb die veren klemmen al liggen.
De onzekere factor bij deze klus zit hem in de stuurkogels, hoe lang je er over doet om die los te krijgen. Een goede kogeltrekker doet wonderen. Ik heb hier ook wel eens iets gelezen over een truc met 2 hamers maar dat is mij nog nooit gelukt.
RE: veerpootlagers
Geplaatst: do mar 10, 2005 12:45
door Sergio
2 hamers? Ik ben benieuwd, ken die truuk niet.
RE: veerpootlagers
Geplaatst: do mar 10, 2005 16:38
door Huib
dat was de truc van boxerman, misschien dat hij hem nog een keer wil toelichten.
Re: RE: veerpootlagers
Geplaatst: do mar 10, 2005 20:17
door KAS
dat was de truc van boxerman, misschien dat hij hem nog een keer wil toelichten.
Die truuk ken ik ook. Je houdt een hamer achter de poot, ( of hoe dat ook heet )waar de kogel inzit. Dan sla je met een andere hamer tegen de voorkant van die poot zodat de achterste hamer terug ketst en als een aambeeld gaat werken. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

RE: veerpootlagers
Geplaatst: do mar 10, 2005 20:50
door patje1100
Volledig duidelijk. Zelfde methode hanteer ik bij mijn vrouw als ze weer eens niet luistert
Emile, ik heb een kogeltrekker. Mag je gerust lenen.
RE: veerpootlagers
Geplaatst: do mar 10, 2005 21:06
door Rens 1.7QV
Ik gebruik altijd een koevoet en 1 hamer. Om die stuurkogel los te krijgen.
Met die koevoet krik je de stuurkogel als het ware omhoog. Kan niet je zet er dus spanning op. Als je dan met een hamer goed tegen de veerpoot bevestiging slaat dan schiet die los. Het is trouwens wel makkelijk om het moertje te laten zitten, want dan schiet je niet zo ver door. Je hoeft niet zo heel hard te slaan, maar wel op de goede manier. Lukt me ook niet altijd, maar met z'n tweeen moet het wel lukken.
Het zal trouwens wel op hetzelfde neerkomen als met twee hamers.
Rens
RE: veerpootlagers
Geplaatst: do mar 10, 2005 23:22
door Graffiaturo
zware hamer aan de achterkant laten "dragen" en met een iets lichtere aan de voorkant tegen de veerpoot slaan
moer er al wel helemaal afdraaien als de kogel nog vastzit
anders bestaat het risico dat de kogel gaat meedraaien als je de moer het laatste stukje eraf wil draaien
ook met een kogeltrekker kan het nog wel eens nodig zijn om de kogel eerst wat te laten schrikken met de hamertruuk

RE: veerpootlagers
Geplaatst: do mar 10, 2005 23:30
door wendola
luchtslaghamer gaat perfect