Pagina 1 van 1

Problemen met de Giulia...

Geplaatst: za dec 23, 2006 17:55
door Veloce
't Is hier lekker droog de hele dag en de stad is bomvol met touristen. Dus maar even het stadsleven ontvlugt en de frisse buitenlucht opgezocht.
Dus even met de Giulia naar België gereden door allemaal dorpjes, en dan terug via de snelweg. En toen begonnen de problemen.
De Belgen zijn soms heel inventief en onlogisch in het maken van alternatieve routes bij wegwerkzaamheden en het aangeven van verkeersborden.
Ik reed dus op een 70-weg lang de Maas af richting snelweg. Alleen opeens stopte de weg! Je moest dus opeens rechtaf een straatje in de snelweg op, maar dat stond niet aangegeven. Ik dus redelijk hard remmen, maar schiet een stuk door. Gelukkig was er nog een overharde uitloopstrook gemaakt. De 2 hagelnieuwe BMW's achter me schoten ook door... Ik draai daarna dus de snelweg op richting huis. Maar wat merk ik: ik mis vermogen! Moet redelijk veel gas geven om 115km/u te blijven rijden, en bij plankgas haal ik met moeite 140!
Ik kom dus uiteindelijk terug Maastricht in en lat de snelheid zakken naar 50-70. Toen merkte ik dus dat 't motorgeluid ook anders was. 't Leek wel alsof ik maar op 3 cylinders reed. Motor liep wel constant, oliedruk goed, temp goed. Moest alleen veel gas geven bij wegrijden anders sloeg die af, pakte slecht op bij lage toerentallen. En soms kwam er een grote rookpluim uit de uitlaat.
Maar nu merkte ik nóg iets. De rembakrachtiger had 't ook begeven! Ik moest gewoon hard remmen om te vertragen en 't pedaal ging ook niet meer zo diep.

Gelukkig was ik dicht bij de stalling en even alles visueel gecontrolleerd:
- oliedruk OK
- temperatuur motor OK
- bougiekabels OK (bougies (NGK's) zelf zijn ook redelijk nieuw)
- geen vloeistof aan 't lekken
- koppaking OK
- oliepeil OK
- geen mayo in de koelvliestof
- motor uitzetten en opnieuw starten OK
- alleen bij 't uitlaatspruitstuk bij cylinder 4 wat vloeitstof, maar dat had ik al eerder. Nooit eerder problemen mee gehad.


En voor 't remprobleem:
- remvloeistofpeil OK
- aan de rembekrachtiger niks te zien
- slang van rembekrachtiger OK (aan allebei de uiteinden)

Wie weet waar 't aan kan liggen? 't Is wel toevallig dat de 2 problemen te gelijk kwamen, maar ik betwijfel of ze iets met elkaar te maken hebben.
M'n eerste ingevingen voor slechte loop van de motor lijkt me de ontsteking of verdelerkap.

RE: Problemen met de Giulia...

Geplaatst: za dec 23, 2006 18:56
door Paliri
Hoe zit dat met die vloeistof aan cylinder 4, lekt hij daar veel koelvloeistof?

die bekrachtiger werkt toch ook via het blok. denk wel dat het forum op jouw vragen een antwoord heeft. Kom op specialisten :!:

RE: Problemen met de Giulia...

Geplaatst: za dec 23, 2006 18:56
door Berlina addicted
Controleer de compressie van de 4e cilinder .Waarom de 4e? omdat hier de vacuum aansluiting van je rembekrachtiger op zit.
Grote kans op gat in de zuiger (rook uit de uitlaat en op 3 cilinders lopen en geen rembekrachtiging meer)
Succes en ik hoop voor je dat ik het mis heb.

Mvg. Richard www.berlina.nl

RE: Problemen met de Giulia...

Geplaatst: za dec 23, 2006 18:59
door ikke
Als je op 3 cilinders loopt ben je daar zo achter, je hebt alle kenmerken hier van.
Gewoon met een stationaire motor bougiepluggen gaan trekken, daar waar er dus niets met de motor gebeurt heb je dus geen ontsteking, :idea:

RE: Problemen met de Giulia...

Geplaatst: za dec 23, 2006 19:16
door @lfa@lgra
Of: dd problemen met cil 4, of de slang van je rembekrachtiger is lek, hetgeen nog al eens voorkomt bij de oudere exemplaren. Die slang zou iedere 105 rijder eigenlijk preventief moeten vervangen. Kijk erg uit met de kunstof nippel op de rembekrachtiger zelf die is zeer breekbaar. Controleer ook of de rubberring bij deze nippel nog goed afdicht.

Nog een mogelijkheid: Je rembekrachtiger zelf heeft het begeven: Je kunt dan in de voetenbal aanzuiggeluid horen, daar waar de stift van je rempedaal je bekrachtiger ingaat.

Suuk 6 met je speurtocht. :wink:

RE: Problemen met de Giulia...

Geplaatst: ma dec 25, 2006 12:08
door Veloce
Nou, bedankt voor de tips in info. Hier kan ik wel wat mee.
Even uitgaande van het worst-case-scenario: Iemand een idee wat een nieuwe zuiger kost? En zou ik het beter zelf kunnen reparen of kan ik het beter (mits niet te duur) beter door een garage laten doen?

RE: Problemen met de Giulia...

Geplaatst: ma dec 25, 2006 12:49
door ciclista
Over het vervangen van de zuiger staat een mooi verhaal van een rotterdammer met een spider ergens op het forum, hij heeft het geflikt zonder de motor uit te bouwen, langs onder, de carterpan eraf dus. Ben helaas ff kwijt hoe die heette.

RE: Problemen met de Giulia...

Geplaatst: ma dec 25, 2006 15:34
door Alfa-Corazon
Brandstof?
Oude brandstof, water in je brandstof, bagger in je brandstof.

RE: Problemen met de Giulia...

Geplaatst: ma dec 25, 2006 15:56
door Berlina addicted
Eerst moet je (laten) controleren of het idd. de zuiger is, als je de bougie eruit draait en met een zaklamp in het bougiegat kijkt is er vaak al wat te zien.
Ook aan de bougie zelf trouwens. Zuiger altijd met cilinderbus vervangen. Dit is idd. te doen van onder af zonder de motor uit te bouwen.
Wel moet natuurlijk de kop eraf.

Succes. mvg. Richard www.berlina.nl

RE: Problemen met de Giulia...

Geplaatst: zo dec 31, 2006 12:08
door Paliri
heb je al nieuws?

veel suc6 ermee!

RE: Problemen met de Giulia...

Geplaatst: vr jan 05, 2007 20:26
door Veloce
Boehoehoehoehoe!

Het blok van de Giulia is dus definitief afgeschreven! Diagnose: Een gat in de zuiger met moglijke beschadigingen aan de bussen. Ze konden me niet vertellen wat de oorzaak was, ze denken gewoon dat 't domme pech was...

En nu?
Tsja, er zijn een aantal opties:

1. Blok laten reviseren. Kost een 3000,- gokte m'n garage

2. Blok zelf reviseren. mar dan wel met hulp van mensen die dat kunnen. Kan ik zelf niet. Ken een aantal mensen die kunnen sleutelen, maar helaas allemaal zonder Alfa-ervaring...

3. "Nieuw" blok (1300) kopen (kost een 300,-?) en laten inbouwen. Inbouwen kost een 700,- bij mijn garage . Totaal 1000,-. Nadeel van en "vreemd" blok te kopen is dat je niet weet hoe goed of slecht het is. Wat ermee gedaan is en wat de historie is.

4. "Nieuw" blok en dan kijken of ik het samen met wat andere hobbyisten kan vervangen. Alleen hier zelfde probleem als bij punte 2.

5. Een 1750- of 2000-blok erin lepelen. (Heb liever een 1750-blok). Alleen moet ik dan ook de cardanas, versnellingsbak en achteras vervangen. Maar dat wel een bekend verhaal hier, haha.
Maar ik houdt 't liever origineel. En ook veel te duur.

Ik zal zo zeggen. Die 1000,- heb ik wel (student hè). Maar dan ben ik wel praktsich bankroet....
Al met al, hij staat nu weer in de stalling. Laat 'm voorlopig lekker staan. wacht af tot ik ergens een goede optie tegenkom wat ik doe. Ga nu niet wanhopig meteen één of ander blok kopen. Heb alle tijd, 't is tenslotte toch winter...(maar wil 'm toch voor de Limburg-rit klaar hebben als 't kan...)

RE: Problemen met de Giulia...

Geplaatst: vr jan 05, 2007 20:29
door Paliri
dat is dikke pech, zo snel na de aankoop :cry: dit is echt klote...

ben je bij een garage geweest?

moet toch wel een goed blokje te verkrijgen zijn via het forum en dan met een paar techneuten van het forum de reparatie uitvoeren :wink:

anders informeer eens bij Autocentro, ze hebben daar veel blokjes liggen
:wink:

RE: Problemen met de Giulia...

Geplaatst: vr jan 05, 2007 20:43
door frankalfa
Een ander 1300 blok moet toch wel te regelen zijn? Veel 105 leute vervangen t idd door een 1750 of 2 liter zonder dat de 1.3 echt stuk of versleten is. Ik denk dat een 'gezocht' advertentie geheid een geschikte tor oplevert. Dan via dit forum een geschikte sleutelaar benaderen die dit tegen een schappelijk tarief wil (helpen) inbouwen?
(juultje is een naam die bij me opkomt , wellicht dat je hem eens kunt polsen?Is zover ik weet een guru waar het de 105 betreft)
Suc6 ermee, grtz, fRank
Ps ook direct de slang van de rembekrachtiger vervangen he.... :wink:

RE: Problemen met de Giulia...

Geplaatst: vr jan 05, 2007 22:18
door giulia-tom
Inderdaad: een 1300 blok in goede staat valt ruim BINNEN jouw budget! (dan spaar je maar voor de snellere set voor laters)
Helemaal als je bedenkt dat je alleen een basisblok nodig hebt.... Een 1600 kan ook!!
Dus lekker rustigaan zoeken...Succes :wink:

Voordeel (want dat moet je als klassieker rijder altijd zien) De Juul gaat geen Pekel zien! 8)


Bij "te koop" staat een sloop 2liter bert voor 1500 euri - nu is inmiddels het glaswerk eruit.....dus voor iets minder heb je alles??? Met differentieel ?? 8-[

RE: Problemen met de Giulia...

Geplaatst: za jan 06, 2007 01:53
door ikke
Inderdaad, Juultje kan je absoluut mee helpen, die heeft alle en zelfs meer ervaring, en hoogstwaarschijnlijk ook nog wel een 1300 blok liggen, gewoon ff vragen. :wink: