't Is hier lekker droog de hele dag en de stad is bomvol met touristen. Dus maar even het stadsleven ontvlugt en de frisse buitenlucht opgezocht.
Dus even met de Giulia naar België gereden door allemaal dorpjes, en dan terug via de snelweg. En toen begonnen de problemen.
De Belgen zijn soms heel inventief en onlogisch in het maken van alternatieve routes bij wegwerkzaamheden en het aangeven van verkeersborden.
Ik reed dus op een 70-weg lang de Maas af richting snelweg. Alleen opeens stopte de weg! Je moest dus opeens rechtaf een straatje in de snelweg op, maar dat stond niet aangegeven. Ik dus redelijk hard remmen, maar schiet een stuk door. Gelukkig was er nog een overharde uitloopstrook gemaakt. De 2 hagelnieuwe BMW's achter me schoten ook door... Ik draai daarna dus de snelweg op richting huis. Maar wat merk ik: ik mis vermogen! Moet redelijk veel gas geven om 115km/u te blijven rijden, en bij plankgas haal ik met moeite 140!
Ik kom dus uiteindelijk terug Maastricht in en lat de snelheid zakken naar 50-70. Toen merkte ik dus dat 't motorgeluid ook anders was. 't Leek wel alsof ik maar op 3 cylinders reed. Motor liep wel constant, oliedruk goed, temp goed. Moest alleen veel gas geven bij wegrijden anders sloeg die af, pakte slecht op bij lage toerentallen. En soms kwam er een grote rookpluim uit de uitlaat.
Maar nu merkte ik nóg iets. De rembakrachtiger had 't ook begeven! Ik moest gewoon hard remmen om te vertragen en 't pedaal ging ook niet meer zo diep.
Gelukkig was ik dicht bij de stalling en even alles visueel gecontrolleerd:
- oliedruk OK
- temperatuur motor OK
- bougiekabels OK (bougies (NGK's) zelf zijn ook redelijk nieuw)
- geen vloeistof aan 't lekken
- koppaking OK
- oliepeil OK
- geen mayo in de koelvliestof
- motor uitzetten en opnieuw starten OK
- alleen bij 't uitlaatspruitstuk bij cylinder 4 wat vloeitstof, maar dat had ik al eerder. Nooit eerder problemen mee gehad.
En voor 't remprobleem:
- remvloeistofpeil OK
- aan de rembekrachtiger niks te zien
- slang van rembekrachtiger OK (aan allebei de uiteinden)
Wie weet waar 't aan kan liggen? 't Is wel toevallig dat de 2 problemen te gelijk kwamen, maar ik betwijfel of ze iets met elkaar te maken hebben.
M'n eerste ingevingen voor slechte loop van de motor lijkt me de ontsteking of verdelerkap.