Pagina 1 van 3

XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 11:53
door kai
Wie heeft er verstand van aftermarket XENON verlichting?

Mijn 166 heeft heeeel kleine koplampjes en 's nachts hier op t platteland zie je geen f**.

Je kunt tegenwoordig vrij goedkoop een ombouw setje voor XENON verlichting kopen.
Er zijn vast verschillen. Welke licht sterkte is aan te bevelen ? Zijn er nog kwaliteits verschillen tussen de merken ?

Laat eens horen wat je er van denkt!

RE: XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 12:06
door giulia-tom
Ja er zijn wel degelijk verschillen die behoudens de lamp de kwaliteit bepalen.
Als ik de auto zou voorzien van dit (de gezinsauto heeft het standaard) dan zou ik gaan voor een degelijk setje (hella transistors en philips of gelijkwaardige lampen)

8000K is een goed lichtbeeld - het kan met meer, maar dat vind ik overdreven.

Een 166 is volgens mij wel voorzien van een goede lamp met een goede lens (spiegel) dus ik ga ervanuit dat dat wel snor zit...Even ebayen?
Bij mij in de buurt rijdt zo'n jochie in zo'n groen Hondatje die ook inbouw heeft gedaan - goedkope rommel - veel licht maar slechte projectie, geeft een rommelig lichtbeeld.
Interesseert hem niet lijkt het wel, voor velen gaat het om het aangezicht.

RE: XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 12:16
door Bert-155
Meccatune schijnt goed spul te leveren! 8)

RE: XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 12:21
door Alfa33
De koplampen van een 166 willen van binnen wel is 'verweren'. Dit kan zeker ook bij jou oorzaak zijn van het slechtere zicht. 1 of 2 nieuwe koplampen en een paar goede lampen kan al aanzienlijk schelen in jouw geval. Als je dit nog te weinig vindt, kan je altijd nog de Xenon's nemen.

succes

RE: XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 12:23
door kai
Nieuwe koplampen zijn wel erg prijzig.
Heeft de latere 166 niet als optie Xenon ??

Hoe werkt dat Xenon eigenlijk ?
Eh... transistoren ballasten waar heb je die allemaal voor nodig ?

RE: XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 12:26
door Alfa33
Ja, maar als je koplampen verweerd zijn, zal je met Xenon niet veel meer zicht krijgen hoor.

RE: XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 12:33
door kai
Ik zal straks bij 's huiswaarts keren eens inspecteren.

Maar hoe werken die dingen nu ?

RE: XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 12:40
door Andretti Molletti
het zijn gasontladingslampen.
Daarvoor heb je een stukje elektronica wat de 12 V optransformeert naar eerst een ontsteekspanning van ongeveer 20.000V en dan een brandspanning van ongeveer 80 V.
De lampen zelf zijn erg duur, reken op minimaal 100 euro per stuk. Zomaar in je bestaande lampen zetten gaat niet, dan heb je een projectie van 3 keer niks en verblind je meer dan dat je wint.
Mijn optiek: scoor een setje 166 Xenon koplampen op de sloop of controleer je armaturen en zet er een kwaliteitslamp van Phillips in, de rest is gewoon mider!

RE: XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 12:42
door kai
Dan moeten we dat maar eens proberen....

RE: XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 14:11
door Stefano
Toevallig gisteren een verslagje gelezen over het inbouwen van xenon bij een alfa, het verslag vind je hier.

RE: XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 15:05
door ciclista
Xenon is een gas. Dre's verhaal over gasontladingslampen klopt (uiteraard). Xenon is vele malen duurder als gas dan bv Argon of neon, wat 'normale' vulgassen zijn. Groot verschil is dat Xenon lampen vrij dure electronica nodig hebben om het systeem te bedrijven. Gasontladingslampen starten normaal vrij slecht, denk maar aam het geknipper van een TL-buis. Om dit te voorkomen heb je de electronica nodig. Verder luistert de positionering van de lamp in de reflector bij Xenon ook erg nauw, vandaar nauwkeurige passingen nodig.
De syteempjes op marktplaats zijn best goedkoop. De originele systemen zijn best duur omdat de autofabrikanten erg hoge eisen stellen aan de betrouwbaarheid van toegeleverde systemen.
Bij Xenon zijn bij mijn weten sproeiers verplicht, omdat bij vuile lampglazen hinderiljke verstrooiing ontstaat.

RE: XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 15:15
door Andretti Molletti
De lampenmannen worden wakker ;)

In het geposte verslag staat het keuringsverhaal.. in NL mag je achteraf inbouwen tot ergens 2006 auto's.
Neemt idd niet weg dat koplampsproeiers en hoogteverstelling een must zijn..

Daarnaast stel ik grote vraagtekens bij het werken van de reflector... het lichtpunt van een Xenon lamp zit net even op een andere plek dan een H7 lampje, en dus zal je beeld nooit goed zijn. neemt niet weg dat je een bult licht meer krijgt, maar de verstrooiing is dan ook groter (lees verblinding).

Wat Cic wel kan beantwoorden is de UV uitstraling van een Xenonlamp.. vlgs mij enorm, en de H7 reeks is juist UV arm gemaakt om alle kunstof armaturen te beschermen tegen veroudering....toch?

RE: XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 16:34
door giulia-tom
Van auto's voor 2006 is automatische koplampstelling GEEN must - als ik kijk naar de uitrusting van mijn Audi (standaard) dan heeft ie dat niet. Net als zoveel andere merken auto's
Zelfde geldt voor koplampsproeiers.

@@: voordeel is veel minder stroomverbruik door de Xenon - volgens mij nog minder dan de helft t.o.v. een normale lamp.

Ik bouwde het vorig jaar in bij een Audi S4: deze koplampen kunnen uitelkaar en hebben ook de speciale lens (uit mijn hoofd: zoals de 155 die ook heeft) Easy job gewoon aan de plus en min de 2 dradige adapter aansluiten en klaar is het grootste deel - bij die duitse dingen passen de lampen dan hè?? :?
Over "gewoon" inbouw in een conventionele lampkast heb ik wel wat bedenkingen: het licht wordt naar boven niet echt of extra tegengehouden zodat je een aardige lichtkermis produceert zoals ik eerder zei over dat jochie in zijn groene Honda..immers de xenonlamp is door afwijkende vorm anders gecentreerd in het lampenhuis.
De lens bepaalt dus meer lichtbeeld op de juiste manier.
Wel is het zo dat je reflectoren minder belast worden omdat er wel meer licht afkomt maar minder hitte.

O ja Xenonlamptype D2R is voor de gewone reflectoren (zie Philips, Osram etc)
D2S is voor het lenstype

Toch vind ik D2R een aangepast ding waarvan ik de werking niet loepzuiver vind qua lichtbeeld naar boven toe, maar SOIT dat is mijn mening...

Je hebt ook ZOIETS
Net als andere sets kan dit handig zijn als je die in jouw reflector weet te plaatsen.
Alleen mogelijk wanneer jouw lampen demontabel zijn (intern)
Bij de duitse merken kan dat... :whistle:

Re: RE: XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 16:41
door Andretti Molletti
Van auto's voor 2006 is automatische koplampstelling GEEN must - als ik kijk naar de uitrusting van mijn Audi (standaard) dan heeft ie dat niet. Net als zoveel andere merken auto's
dat is dan ook een zielig en intriest gebakje!!!
We praten hier over auto's!!! :twisted:


Als ik zeg must, is dat in mijn opinie zo, ik ga er ook vanuit dat het door Stefano geposte artikel gelezen wordt, daar staat alles duidelijk in.

;)

RE: XENON ?

Geplaatst: do dec 21, 2006 16:48
door Andretti Molletti
gevonden op het internet:

Wedloop met de wet
Op 24 juli 2005 is Staatsblad 355 uitgebracht met daarin de volgende mededeling:
Artikel 5.2.51 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding «1.» geplaatst.
2. Het eerste lid, onderdeel b, komt te luiden: b. twee dimlichten, met dien verstande dat met ingang van 1 januari 2006 dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen voldoen aan door Onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan;
Dit wordt als volgt toegelicht:
Artikel I, onderdeel P
In de Europese toelatingseisen voor voertuigen wat betreft verlichting en de installatie daarvan worden aan de aanwezigheid van lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen (thans zijn dit doorgaans gasontladingslampen, ook wel Xenonlampen genoemd) voorwaarden gekoppeld die moeten waarborgen dat deze lampen – die een aanzienlijk grotere lichtopbrengst hebben dan halogeenlampen – tegenliggers of (via de spiegels), voorliggers niet verblinden. De auto dient daarom onder andere over automatische niveauregeling te beschikken, opdat bij wisselende belading het ingestelde niveau van de lampen niet wijzigt. Tevens dienen koplampsproeiers aanwezig te zijn om verblinding door strooilicht als gevolg van vervuilde koplampglazen tegen te gaan.

Tot nu toe zijn in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Als op voertuigen die met conventionele halogeenverlichting zijn (type)goedgekeurd achteraf gasontladingslampen worden gemonteerd, terwijl deze voertuigen daar niet voor zijn ingericht, wordt alsnog verblinding in de hand gewerkt. Mede omdat blijkt dat van dergelijke montage achteraf in de praktijk ook daadwerkelijk sprake is, wordt de regelgeving op dit punt door een wijziging van artikel 5.2.51, eerste lid, onderdeel b, aangevuld voor personenauto’s. Teneinde de nadere eisen aan voertuigen die met de eerdergenoemde lampen zijn uitgerust actueel te kunnen houden, worden deze eisen door Onze Minister vastgesteld. Daarnaast wordt met de wijziging van artikel 5.2.51, eerste lid, onderdeel p, dit artikel in overeenstemming gebracht met de laatste aanpassing van de toelatingseisen volgens ECE-Reglement nr. 48.

In het kort komt deze wetswijziging hierop neer:
Gasontladingslichtbronnen mogen alleen worden gemonteerd in daarvoor goedgekeurde koplampen, herkenbaar aan de letter “D” die zichtbaar en onuitwisbaar op het koplampglas moet zijn aangebracht; Als de auto is voorzien van gasontladingskoplampen, moet de auto tevens zijn voorzien van automatische lichthoogteregeling en een koplampreinigingssysteem (bij kunststof lampglazen mogen geen koplampwissers worden toegepast).

Hiermee is dus – vanaf 1 januari 2006 – het verschil opgeheven tussen de toelatingseisen en de permanente eisen, tenminste waar het de gasontladingskoplampen betreft. Voor degenen die de afgelopen jaren hun halogeenkoplampen hebben omgebouwd of laten ombouwen naar gasontladingskoplampen, is dit slecht nieuws. Hen rest geen andere mogelijkheid dan weer terug te gaan naar halogeenlampen, want ook al monteren zij alsnog hoogteverstelling en koplampsproeiers, de koplampen waarin zij de gasontladingslampen hebben gemonteerd, zijn niet voor dit type lichtbron goedgekeurd. En volgens het in de toelichting genoemde ECE-Reglement 48 moet dat wel.

Wat als er een D èn een H in het koplampglas staan?
Als de koplamp is voorzien van een los lampglas, kan het zijn dat dit glas zowel voor de gasontladings- als de halogeenuitvoering wordt gebruikt. In dit geval zijn beide coderingen aangebracht op het lampglas en is de codering ook op het lamphuis terug te vinden. Daarop staat dan òf een D òf een H, gecombineerd met het soort licht (C = dimlicht, R = grootlicht). Dus DC/HR houdt in gasontlading dimlicht / halogeen grootlicht. Als zowel het dimlicht als het grootlicht door een gasontladingslichtbron wordt verzorgd, is de codering DCR.