Pagina 1 van 2
Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: za dec 16, 2006 00:23
door @PM
M'n baas heeft vorige week kans gezien om benzine te tanken in z'n X5 op diesel. Hij had het tijdens het tanken al in de gaten en heeft de motor dus niet gestart. Achtereenvolgens de leasemaatschappij gebeld en daarna de BMW hulplijn. Die liet een monteur opdraven, die is er een half uurtje mee zoet geweest en heeft de auto toen afgevoerd naar zijn garage. Daar wou het na een uur ook niet lukken. De volgende dag is de auto naar een BMW-dealer gebracht, die er vervolgens ook nog de hele middag zoet mee is geweest.
Nu vraag ik mij af: is het nu zo moeilijk om brandstof uit een tank te halen? Nogmaals, de motor is niet gestart dus er is geen benzine in de brandstofleidingen terecht gekomen, laat staan bij de motor. In al mijn simpelheid zou ik zeggen dat je er alleen maar een hevel in hoeft te duwen. Nu kan ik me op zich nog voorstellen dat daar nog een beveiliging voor is, tegen diefstal, maar dan nog zit er toch geen dag werk aan?
RE: Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: za dec 16, 2006 00:32
door siegerdehaan89
Tjah, dat ze daar zolang mee zoet zijn.....

Onbegrijpelijk (zoals ik nu denk he

)
Wij hebben ooit een leen Slopel Zafira gehad, met inderdaad... verkeerde zooi derin. We kregen hem afgeleverd met verkeerde benzine en rijden ging absoluut niet lekker meer na een km of wat. Knap hoor, als autoverhuur bedrijf verkeerde brandstof tanken terwijl er op het dashboard een STICKER zat met erop: DIESEL TANKEN .... Ook was deze sticker te zien achter het klepje bij de benzinedop.....
Erg goeie grap toen

. Die groene zafira.......

RE: Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: za dec 16, 2006 01:53
door MightyMarcel
ik weet niet waar die tank zit in een X5, maar misschien is dat het probleem ?
of er zitten allerhande elektronische beveiligingssnufjes op, tegen diefstal of tegen verkeerde brandstof (wel nodig kennelijk bij BMW-fahrers

) en die krijgen ze nu niet meer uit of zo.
of de monteurs zien een X5 staan, dus wordt er snel gedacht 'meneer kan t toch wel goed doen, we schrijven lekker veel uren, tis bijna kerst he...'

RE: Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: za dec 16, 2006 09:20
door GiuliaReis
Heb het zelf een keer gehad toen ik in de States 5 weken op benzine gereden had. Kom terug en met de eerste tankbeurt benzine in mijn diesel gegooid. ANWB gebeld, kwamen heel snel met een bus. Hebben een pompje en slurpen je tank leeg. Gaat in een speciale tank bij hun in de bus.
10 min werk, pompje doet al het werk voor je.
Tsja, slimme jongens daar bij BMW
RE: Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: za dec 16, 2006 10:03
door ex0dus
Was toch een keer bij Top Gear of Fifth Gear wat er gebeurd als je benzine tankt in een diesel.. Gebeurde helemaal niks. Dat ding bleef nog kilometers rijden. Diesel in een benzine auto dat ging niet zo goed, motor sloeg wel af, maar was verder geen schade. Dus vraag me af of het echt kwaad zou doen al zou er wat benzine in de leidingen zitten.
Snap eigenlijk niet waarom niet gewoon elke tank onderin een schroef heeft zitten ofzo, mocht je de boel een keer leeg willen laten lopen oid.
RE: Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: za dec 16, 2006 10:17
door joy
De X5 heeft net als alle andere BMW's een gedeelde tank d.w.z. 1 tank die verdeeld is in 2 ruimtes. Hij is nl. over de tussenas geplaatst. Dit houdt in dat je de beide vlotterelementen moet uitbouwen om dan m.b.v. een extern pompje de de tanken leeg moet zuigen.
Tevens is het zo dat zodra je de auto op het contact zet (wat toch moet wil je de auto verplaatsen) de opvoerpompen met 4 bar druk de brandstof naar de motor persen. Derhalve zul je ook je brandstoffilter moeten vervangen en het systeem door moeten spoelen.
Misschien verklaart dat een beetje de gewerkte tijd.
RE: Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: za dec 16, 2006 11:02
door Andretti Molletti
Haha, dat is idd een speacialiteitvan ons!
Een dolly parton tank zoals wij dat noemen is ook een eitje, en je hoeft niet beide vlotters te lossen als je weet hoe de straalpijp werkt
Gezien de grote hoeveelheden diesel die er in kunnen duurt het leeghalen ongeveer 30 min tot wel een uur.
Het grote probleem is weer starten als alles vol lucht zit, maar ook daar komen we wel uit
lijft er één punt staan: als je eenmaal op benzine gereden hebt met een moderne diesel dan is de levensduur verkort.. met hoeveel dat blijft een verrassing, maar het is dan een tijdbommetje
En die lui van top-gear... laat ze nou maar inetrviews etc doen, maar techniek overlaten aan .....

RE: Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: za dec 16, 2006 11:16
door joy
Volgens mij moet er in ieder geval een tankvlotter uit. Het ontluchten is in ieder geval bij BMW geen probleem (commen rail).De opvoerpompen werken bij contact aan 2 minuten en als je die handeling 2x doet heb ik nog niet meegemaakt dat de diesel niet aanspringt.
Re: RE: Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: za dec 16, 2006 12:13
door Andretti Molletti
Volgens mij moet er in ieder geval een tankvlotter uit. Het ontluchten is in ieder geval bij BMW geen probleem (commen rail).De opvoerpompen werken bij contact aan 2 minuten en als je die handeling 2x doet heb ik nog niet meegemaakt dat de diesel niet aanspringt.
Ben je gek, leeghalen met de originele pomp gaat ook en dan hoeft die dodekoelederenachterbank niet los
Aanslaan is alleen een probleem als de commonrail ook leeg is.. Druksensor los en hij spuit altijd in en dus de lucht uit de leidingen
Maar mag ik concluderen dat je dus bij een BMW dealer oid werkt????
RE: Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: za dec 16, 2006 12:32
door joy
Ja dat mag. Maar mijn ervaring is toch (eigenwijs) dat als je via de eigen opvoerpomp de tank probeert te legen de linkerhelft vol blijft(indien de auto is volgetankt natuurlijk).
RE: Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: za dec 16, 2006 14:50
door Andretti Molletti
Denk dan eens na over hoe die linker tankhelft normaliter leeg komt...
Er zit een straalpijp op de retour die de li helft naar rechts pompt.. die moet je dus wel gebruiken he!
Re: RE: Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: za dec 16, 2006 16:41
door Richard75
Snap eigenlijk niet waarom niet gewoon elke tank onderin een schroef heeft zitten ofzo, mocht je de boel een keer leeg willen laten lopen oid.
ik zou het niet fijn vinden al ik mijn alfa voor 60-70 euro heb volgetankt en als ik lig te slapen dat iemand alleen die stop eruit hoeft te draaien en op te vangen.
kan nog altijd door de vulslang eraf te trekken maar toch

Re: RE: Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: zo dec 17, 2006 18:57
door @PM
Tevens is het zo dat zodra je de auto op het contact zet (wat toch moet wil je de auto verplaatsen) de opvoerpompen met 4 bar druk de brandstof naar de motor persen.
Ergens een of ander stekkertje loshalen, zodat het brandstofsysteem niet werkt bij contact-aan, kan niet?
Re: RE: Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: zo dec 17, 2006 23:30
door Andretti Molletti
Tevens is het zo dat zodra je de auto op het contact zet (wat toch moet wil je de auto verplaatsen) de opvoerpompen met 4 bar druk de brandstof naar de motor persen.
Ergens een of ander stekkertje loshalen, zodat het brandstofsysteem niet werkt bij contact-aan, kan niet?
Pomprelais eruit

RE: Verkeerd getankt, en dan?
Geplaatst: ma dec 18, 2006 09:27
door joy
Tuurlijk kan dat, maar je bent er zelf nooit bij als de klant verkeerd tankt. En meestal is het zo dat de auto toch even op een andere plek wordt gezet om andere mensen ook te laten tanken. Je kunt ,en dat zou ook het beste zijn, de auto naar een andere plek duwen maar de meeste mensen draaien de contactsleutel dan toch net iets te ver om de auto van het stuurslot te krijgen.