Pagina 1 van 4

75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is handige

Geplaatst: wo dec 13, 2006 20:07
door alf_alfa
Ik overweeg een 75 te gaan inzetten voor de Squadra Italia. Nou ben ik redelijk thuis in Alfas, maar ik mis nog wat info:

Wat zou handiger zijn, een 75 3.0 V6 uit 1991 in te zetten of een 75 1.8 Turbo 1986 (die van Marco?)
Wat ik ga doen is het volgende:
Interieur strippen, alle overige ballast eruit, kooi erin, verlagen (Intrax/Bilstein/KONI), remmen aanpakken, brandblusser erbij en verstand op 100%.

Wat ik graag zou willen weten:
Hebben beide modellen een sper?
Hebben beide modellen een oliekoeler?
Kan je een 75 3.0 V6 12V nog tunen? In het bijzonder: hoeveel kan je deze tunen door software aanpassing/ luchtinlaat en spruitstuk aanpassing?

Ik snap dat dit wellicht veel informatie vergt van jullie. Maar ooit was ik een trouwe Alfist, altijd wel klaarstaande met wat juiste informatie. Ik hoop dat enkele van jullie, jullie informatie kunnen delen hieromtrent.

In nederige afwachting ;)

Michel

RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is han

Geplaatst: wo dec 13, 2006 20:36
door newsgroupalfaromeo
Een aantal jaren terug voor dezelfde keus gestaan, toen uiteindelijk op aanraden van de kenners geen van beide gekozen, maar een 2.0TS aangeschaft. Gewichtsverdeling en verdeling gewicht/vermogen ligt hier gunstigen dan bij een V6 en de techniek is een stuk minder kwetsbaar dan die van de 1.8Turbo. Investeer verder je geld in een goed onderstel en remmen en ga dan eerst eens lekker wat rijden. Daarna kun je altijd nog eens aan tunen denken.

RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is han

Geplaatst: wo dec 13, 2006 21:00
door Andretti Molletti
:?:

RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is han

Geplaatst: wo dec 13, 2006 21:06
door Bartman
Squadra Italia gaat gewoon door, toezeggingen genoeg. Het komt helemaal goed.

Re: RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is

Geplaatst: wo dec 13, 2006 21:09
door bralfa
Squadra Italia gaat gewoon door, toezeggingen genoeg. Het komt helemaal goed.
=D> =D>

RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is han

Geplaatst: wo dec 13, 2006 21:10
door alf_alfa
Ik heb geen aspiraties om de challenge te rijden. Als dat zo zou zijn, dan zou de IMSA iets zijn van de heren van AR dealer Heida. Ik ga ervan uit dat de SI doorgaat, als ik de organisatie mag geloven.

Het is moeilijk een juiste keuze te maken: een reeds bestaande race-auto of een standaard ombouwen. En dat allemaal binnen een budget van 5000,- euro.

Overweging is een straat-75, met APK om te bouwen (kooi, bblusser, stoel en gordels) met kenteken van en naar Z'Voort te rijden voor de SI. Dat gedurende een jaartje om idd eens aan de racerij te "snuffelen". Op die manier blijft het te betalen. Bevalt het? Dan komt er een serieuzere Alfa. Zoals de heren van Jadbalja o.a hebben staan bijvoorbeeld.

M.

RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is han

Geplaatst: wo dec 13, 2006 21:21
door Andretti Molletti
:?:

Re: RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is

Geplaatst: wo dec 13, 2006 21:26
door Remco S
Squadra Italia gaat gewoon door, toezeggingen genoeg. Het komt helemaal goed.
Dat is mooi!!!!!!

RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is han

Geplaatst: wo dec 13, 2006 21:40
door Andretti Molletti

RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is han

Geplaatst: wo dec 13, 2006 21:42
door alf_alfa
Dude,

we zijn al met zes nieuwkomers....die komen altijd. Dat gezegd, de Si gaat door! Period! ;P

M.

RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is han

Geplaatst: wo dec 13, 2006 21:59
door Andretti Molletti

RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is han

Geplaatst: wo dec 13, 2006 22:01
door alf_alfa
Dank je.

RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is han

Geplaatst: wo dec 13, 2006 22:45
door Andretti Molletti
Wetende dat het Si zo goed als zeker van start gaat zou ik (mijn mening he ;) ) kiezen voor een TURBOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Waarom?
Omdat die veel meer koppel heeft dan een V6, betrouwbaar is op het circuit omdat de thermische huishouding constanter is (continue vollast), en omdat gewichtstechnisch deze auto beter in balans is!

Wat ik graag zou willen weten:
Hebben beide modellen een sper? De V6 altijd, de Turbo sommige, maarrrrrrr je wilt toch een kortere (TS) bak en die heeft altijd sper!
Hebben beide modellen een oliekoeler? Alleen de Turbo standaard!
Kan je een 75 3.0 V6 12V nog tunen? In het bijzonder: hoeveel kan je deze tunen door software aanpassing/ luchtinlaat en spruitstuk aanpassing?
Tunen, serieus dan, begint eigenlijk bij het verhogen van de compressie en andere nokkenassen... je zit dan al gelijk op een behoorlijk kosten plaatje...

Persoonlijk loop ik ook al aan een turbo ombouw te denken, al moet ik bekennen dat het sturen in een TS door gebrek aan pk's wel motiverende werkt.. je moet sturen anders kom je niet in de buurt van de rest ;)

RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is han

Geplaatst: wo dec 13, 2006 23:11
door Aernoudt
De V6 klinkt alleen veeeeeeeeeeeeeel mooier Dre ;)
En er zit, welliswaar met wat budget (maar dat kost het goed tunen van d e turbo ook (als je naar AVC-R etc (programmeerbaar mmgt) toe wilt gaan (en dat wil je met een turbo toch echt wel (uit eigen ervaring) ;) ), serieus vermogen in de V6 (ken het regelement niet), desnoods GTA blok er in 8)

RE: 75 V6 3.0 of een Turbo 1.8 voor de racerij....wat is han

Geplaatst: wo dec 13, 2006 23:11
door GTVke
Betrouwbaarder Dre :?: