Pagina 1 van 2

Koppeling onderin...

Geplaatst: zo dec 10, 2006 20:59
door Maxtor
Gisteravond de SW op wezen halen om van de ene schuur naar de andere te brengen en de boel goed schoon te maken. Echter... had ik totaal geen druk meer in mn pedaal. Ik vermoed de hulpkoppelingscilinder, hebben de boel ontlucht en alles werkte weer precies zoals het zou moeten doen.

Ik gok dus op hulpkoppelingscilinder, wie gokt hiermee op? Of zijn er nog andere kwaaltjes van de 33 (ik weet er niet van) die dit probleem kunnen veroorzaken?

RE: Koppeling onderin...

Geplaatst: zo dec 10, 2006 21:11
door Duc
Totaal geen druk meer op het pedaal? Lijkt mij inderdaad de hulpkoppelingscilinder.
Had ik ook bij mijn sprintje. 50euro bij de meeste alfa dealer wel te verkrijgen.
Klusje is goed te doen hoor.
Bij mij had het ontluchten ook geen resultaat. en de cilinder zag er niet te best uit dus maar vervangen en het verschil was enorm!!!


Suc6

RE: Koppeling onderin...

Geplaatst: zo dec 10, 2006 21:43
door Andretti Molletti
Stond het vloeistof niveau wel boven de aansluiting vd koppeling???

RE: Koppeling onderin...

Geplaatst: zo dec 10, 2006 22:17
door Maxtor
Het niveau was wel gezakt in het potje... het ontluchten werkte dus wel goed en dankzij dat kon ik weer rijden. Er zat behoorlijk veel lucht in.

RE: Koppeling onderin...

Geplaatst: zo dec 10, 2006 22:52
door Alessandro
Ik gok mee op hulpcilinder. 8) Maar of het de hoofd of hulp is, is toch zo te zien. :idea: Stofmoesje(s) opzij en je weet het. :wink:

RE: Koppeling onderin...

Geplaatst: zo dec 10, 2006 23:42
door Maxtor
Moet je me even helpen, hoofd is toch degene waar het potje opzit? Als het je hoofdcilinder lek is.. dan hebben je remmen toch ook geen druk meer? En je hulp is degene die je kan ontluchten? Ik zal binnenkort eens kijken, vandaag en gisteren was het even om de auto schoon te maken, en naar de andere schuur te krijgen.

Was wel even heel erg verslavend, voor de laatste keer die 4 vlinderklepjes opengooien, pfieuw! En dat allemaal in de zeer vroege en koude ochtend, levert wel even een paar schitterende plaatjes op. Valt ook meteen te zien dat t allemaal even goed schoongemaakt moest worden :lol:

Afbeelding

Afbeelding

RE: Koppeling onderin...

Geplaatst: zo dec 10, 2006 23:43
door yuri 75 V6
Rem en koppelingscircuit zijn gescheiden, dat zou anders wel heel eng wezen. Dus kan ook je hoofdcilinder zijn.

Re: RE: Koppeling onderin...

Geplaatst: ma dec 11, 2006 08:47
door Huib
Moet je me even helpen, hoofd is toch degene waar het potje opzit? Als het je hoofdcilinder lek is.. dan hebben je remmen toch ook geen druk meer? En je hulp is degene die je kan ontluchten?
Het potje zit op de hoofdremcilinder. De hoofdkoppelingscilinder zit ernaast, en wordt met een slangetje vanuit het potje voorzien van vloeistof. De hulpcilinder zit idd op het blok.

Dit is trouwens ook mijn gok, een lekke hulpkoppelingscilinder heb ik al meerdere keren meegemaakt en een lekke hoofdcilinder nog nooit.

RE: Koppeling onderin...

Geplaatst: ma dec 11, 2006 09:30
door Bertonebianco
Zie mijn posts over veer bij koppelingspedaal.
Uiteindelijk bleek het de hoofdkoppelingscylinder te zijn.


Eric

RE: Koppeling onderin...

Geplaatst: ma dec 11, 2006 19:02
door Maxtor
Ik hou jullie op de hoogte, ik ga van het weekend denk ik even kijken, of deze week als ik een beetje tijd heb. Valt het duideijk ergens aan te herkennen?? Neem aan, aan vochtigheid.

RE: Koppeling onderin...

Geplaatst: ma dec 11, 2006 19:07
door ikke
ik gok mee voor de hulpkoppelingscilinder, kan wel een krime zijn die er uit te krijgen, en bij het terugzetten ff invetten met remmenspul (die blauwe tube), dan komt ie er de volgende keer wel makkelijker uit. :wink:

Re: RE: Koppeling onderin...

Geplaatst: ma dec 11, 2006 22:13
door Duc
Ik hou jullie op de hoogte, ik ga van het weekend denk ik even kijken, of deze week als ik een beetje tijd heb. Valt het duideijk ergens aan te herkennen?? Neem aan, aan vochtigheid.
Bij mij kon je er(hulp ciliinder) aan de buitenkant niks aan zien....
waarschijnlijk aan de binnenkant verrot ofzo.

RE: Koppeling onderin...

Geplaatst: di dec 12, 2006 08:17
door Huib
Op de hulpkoppelingscilinder zit een rubber hoesje om de stift heen die de hevel bedient. Als de cilinder lek is zit dit hoesje vol met remvloeistof.

RE: Koppeling onderin...

Geplaatst: do apr 12, 2007 09:11
door Maxtor
Gezien het mooie weer eindelijk zichzelf laat zien is het tijd om weer eens de auto's uit de schuur te halen. Allereerst de SW, maar die heeft nog steeds die koppeling onderin liggen. Nieuwe hulpkoppelingscilinder heb ik inmiddels al liggen.

Enkele tips om het ding te vervangen zijn echter altijd welkom. Hoe lang duur dat klusje als het allemaal beetje los wil komen uiteraard? Is het simpelweg het verwijderen van de twee (maatje 13?) moeren, het losschroeven van de leiding en je trekt het eruit? Bedenk me nu, zit er een pakking bij dat ding voor montage?

En dat 'stiftje' moet dat nog ergens aan vastgemaakt worden of valt dat automatisch op zn plek?

Nog andere handige tips voor montage / demontage zijn uiteraard welkom.

Re: RE: Koppeling onderin...

Geplaatst: do apr 12, 2007 10:29
door _Pieter_
@Maxtor: Ik heb het nog nooit op een 33 gedaan, maar ervaring met de 75 heb ik wel hiermee.
Hoe lang duur dat klusje als het allemaal beetje los wil komen uiteraard? Is het simpelweg het verwijderen van de twee (maatje 13?) moeren, het losschroeven van de leiding en je trekt het eruit? Bedenk me nu, zit er een pakking bij dat ding voor montage?
Hoeveel je los moet halen bij een 33 om erbij te komen weet ik niet, maar het is inderdaad alleen lossen van 2 bouten en de leiding. Deze krijg je wel los hoor, verwacht hier geen drama's mee. Er zit geen pakking onder, want het koppelingshuis bevat gewoon 'lucht' (is zelfs open van boven). Daarna weer ontluchten, zo gedaan als je een 'eezibleed' hebt, (en bij een 75, een helper om op het pedaal te stampen omdat de ontluchtingsnippel onder zit ipv boven).
En dat 'stiftje' moet dat nog ergens aan vastgemaakt worden of valt dat automatisch op zn plek?
Het stiftje is bij de HCK van de 75 bol van boven, het valt zo in het cupje op de koppelingshevel. Geen bevestiging nodig, alleen het even invetten voor montage.

Reken voor de hele klus incl. ontluchten een middagje, lekker relaxed zonder stress. Het kan in een garage vast in 1 uur, maar als je niet dagelijks sleutelt neemt het allemaal wat meer tijd in beslag.

Veel succes!

Groeten, Pieter