Pagina 1 van 2

Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: do nov 16, 2006 13:26
door Egbertone
Weer een vraagje!

Hoe warmer de motor van m'n 75 1,8 IE Imola wordt, hoe slechter deze stationair gaat lopen. Bij 'koude' motor zo rond de 1.100 rpm, als de motor warm wordt zakt het toerental naar iets van 800/750 of zo. Op zich niet raar natuurlijk maar, de stationairloop is dan erg onregelmatig.

Wat kan het zijn... waar moet ik aan denken?

RE: Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: do nov 16, 2006 13:30
door juultje
Lek in de aanzuigslag (na de lmm) heeft er iemand aan de lmm schroef zitten draaien. Wellicht een kwestie van de zaak eens goed schoonmaken.

RE: Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: do nov 16, 2006 15:08
door Egbertone
Thanks Barend!

Ik ga de slang checken op lekken en de zaak goed schoonmaken. Kijken of dat wat oplevert.

RE: Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: do nov 16, 2006 16:01
door Rob75
Kijk ook even naar de stationairregelklep (luchtomloopregelklep) en de temperatuursensor.

Succes,

Rob

Re: RE: Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: do nov 16, 2006 17:22
door Egbertone
Kijk ook even naar de stationairregelklep (luchtomloopregelklep) en de temperatuursensor.
... enneh... waar vind ik die precies??

Ben nog maar een newbie op 75 gebied :oops:

RE: Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: do nov 16, 2006 17:58
door Andretti Molletti
Je stelschroef van je stationairregelklep... is daar ooit aan gedraaid??
En je gasklep aanslagschroef... zit daar de verzeglak nog op?? Daaraan draaien staat gelijk aan de doodstraf ;)

RE: Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: do nov 16, 2006 17:59
door Andretti Molletti
Oja, staat ook in een KB... diagnose stellen aan de 75TS motronic... bijna gelijk in dit geval :lol: :lol:

Zoek Egbert..zoek!!! :twisted:

Re: RE: Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: do nov 16, 2006 18:53
door Egbertone
Je stelschroef van je stationairregelklep... is daar ooit aan gedraaid??
En je gasklep aanslagschroef... zit daar de verzeglak nog op?? Daaraan draaien staat gelijk aan de doodstraf ;)
Geen idee of er ooit aan de schroeven gedraaid is. In ieder geval niet door mij. Of de verzegellak nog op de gasklepaanslagschroef zit weet ik niet maar ik ben bang van niet.

Ik ga maar weer eens speuren tussen m'n KB's.... ben overigens pas lid vanaf nr. 99


______________________
Leerling

RE: Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: vr nov 17, 2006 18:32
door Egbertone
Kan een benzinepomprelais dat slecht contact maakt er mee te maken hebben??

RE: Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: vr nov 17, 2006 18:35
door Maxtor
Die 4 rubberen inlaatrubbers tussen cilinderkop en inlaatspruitstuk die willen wanneer deze slecht zijn (haarscheurtjes) toch ook wel eens een schommelende stationairloop geven? Niet heel erg veel werk om te vervangen, afgelopen zondag nog gedaan (toen alleen verkeerd boutje losgehaald heel stom wat vervelend vast te zetten was).

RE: Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: wo nov 22, 2006 08:07
door Egbertone
Oké...

Bougies en verdelerkap vervangen, gasklep en LMM schoongemaakt... heeft niets uitgehaald.
Op de gasklep aanslagschroef zit in ieder geval geen zegellak meer en aan de LMM is zo te zien ook geknutseld.

De inlaatrubbers heb ik nog niet naar gekeken.


Anyway... nog steeds hetzelfde rottige stationair lopen (slaat net niet af) als de motor warm is. Stationair schommelt dan tussen de 900 en 600 rpm.

RE: Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: wo nov 22, 2006 09:29
door KAS
Langdurig stilstand kan ook dit soort storingen veroorzaken. Misschien eerst maar es gaan rijden en dit ongemak voor lief nemen. Wellicht wordt het in de loop van de tijd beter. Ik spreek uit ervaring.

RE: Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: di jun 12, 2007 19:03
door Wouter van den Brande
Up Up Up.


Nou wil ik hier geen nieuw topic over openen.

Maar ik heb hier sinds zondag ongeveer ook last van.
In koude toestand loopt ie lekker stationair.
Staat ie warm ongeveer na 7km dan kom ik mijn eerste stoplicht tegen waar ik stationair sta te draaien.
En valt ie naar 6 a 700 rpm en terug ( VALT NET NIET UIT) naar 1000.Terug naar 6 a 700 rpm en weer terug naar 1000.

Dat herhaalt zich steeds met tussenpauze's van 5 tot 10 seconden. En dan wil het wel eens 1 min ongeveer
wegzijn en dan komt het weer terug.

Alles wat tot valse lucht kan lijden heb ik tot zo ver wel gehad denk ik zelf.
nieuwe aanzuigbuis Na de LMM.
Overal nieuwe slangenklemmen
Stappenmotor schoongemaakt.
Gasklephuis + Inlaat spruitstuk ook Gecleaned.

Noem nog eens wat,

Eerst was het andersom dan ging ie van 1000 nar 1700 rpm .Maar dat kwam door een lekke aanzuigbuis na de LMM (das opgelost)

Alleen nog 1 optie denk ik zelf zou ik eens kunnen testen dat is de Lambdasonde.

Greetzz..

Wouter

RE: Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: wo jun 13, 2007 09:57
door giulia-tom
Wouter, dat schommelen bij jou is waarschijnlijk de noodloop veroorzaakt door misschien de lambda?....(ik had hetzelfde, met de TS) ...Helpt een systeemreset? - pluskabel van de accu los en die pluskabel even 10 sec contact laten maken met de min. Hierbij is de plusPOOL van de accu dus helemaal vrij van iets en krijg je geen sluiting.

Komt het terug (in latere instantie) probeer dré's lambdatest in het betreffende topic. (of leen er ééntje om dit te testen....de carwash zal ze op voorraad hebben? :wink: )

RE: Slechte stationairloop 1,8 IE

Geplaatst: vr jun 15, 2007 17:46
door Wouter van den Brande
Systeem reset help niet :cry:

OK dan het laatste maar proberen.

Lambdasonde