Pagina 1 van 2
Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: ma nov 13, 2006 20:29
door MartijnGTV
Hoi, sinds een paar weken is opeens het verbruik van mijn 33 1.7 ie toegenomen. Al een paar jaar rij ik 1 op 12,5 maar de laatste drie keer tanken kom ik maar uit op 1 op 10,5. Niet echt heel schokkend maar toch wel vreemd dat het toch +/- 20% is toegenomen bij dezelfde rijstijl. Ik heb de bandenspanning, luchtfilter en slangen gecontroleerd maar daar lijkt niks mee aan de hand te zijn. Verder merk ik ook niks aan de motor. Heeft iemand een idee waar dit toegenomen verbruik aan kan liggen?
Alvast bedankt,
Martijn
RE: Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: ma nov 13, 2006 20:38
door Alessandro
Je wordt toch zeker niet opgelicht door de pomphouder? (Meer liters op de meter/ bon, dan er werkelijk in gaat)
Of gewoon een lekke benzineslang/ injectorrail o.id. kan natuurlijk ook.
Ik vind 20% verhoging op neem ik aan zelfde/ vergelijkbare ritten wel een erg forse afwijking. Hier is echt wel iets gaande..........

RE: Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: ma nov 13, 2006 21:13
door Michel
Of een zwetende tank. Ruik je benzine ?
RE: Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: ma nov 13, 2006 21:28
door jef 75
komt je motor nog netjes op temperatuur? ik weet niet dat dit bij jou het geval is,maar bij mij heb ik een tijdje met een kapotte thermostaat gereden en het verbruik ging enorm naar omhoog!
nieuwe thermostaat en probleem opgelost!
ik zeg niet dat dit bij jou het geval is,maar het was wel een punt waar ik niet direct aan dacht!
RE: Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: ma nov 13, 2006 22:29
door MartijnGTV
De tank is gewoon droog hoor en ik ruik ook geen benzine. Het is wel zo dat de motor niet echt heet wordt volgens de meter (tussen 60 en 70 graden). De thermostaat heb ik al een keer laten vervangen maar mogelijk is die weer kapot. Ik vraag me af of de temperatuurmeter wel nauwkeurig is. Ik vind het wel opvallend dat sinds het wat koudere weer het verbruik zo is toegnomen.
Martijn
RE: Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: ma nov 13, 2006 22:31
door Graffiaturo
zet er maar een verse thermostaat op, en jij kan weer zuinig rijden
ding blijft nu in de koudstartregeling lopen
Re: RE: Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: ma nov 13, 2006 23:37
door jef 75
zet er maar een verse thermostaat op, en jij kan weer zuinig rijden
ding blijft nu in de koudstartregeling lopen
jep,werkje van een halfuur!

RE: Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: di nov 14, 2006 00:02
door Alessandro
Alles leuk en aardig, maar bij 60 à 70 graden loopt de motor echt niet meer op koudstart verrijking.
Bovendien die laatste types (we praten hier over een 94-er) worden normaal maar 70 graden op de meter. (=midden van de schaal)
Thermostaat is al eens vervangen -maar okay, okay, kan best weer kapot zijn- en hoe nauwkeurig zijn die meters nu eenmaal...........
Blijft moeilijk en een goede thermostaat is altijd een aanrader, maar of dat in dit gevan zo veel meerverbruik geeft.........ik geloof er niet zo in.
RE: Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: di nov 14, 2006 00:07
door jef 75
die dingen zijn toch vrij nauwkeurig vind ik,kheb een tijdje gereden op 45 a 50 graden,nieuwe thermostaat erop en op de kop 70 graden.

RE: Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: di nov 14, 2006 00:15
door Speeder
Je kan even de temperatuur in je reservour meten met een thermometer. De in het reservoir is altijd iets lager dan de rest van het systeem...
Re: RE: Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: di nov 14, 2006 02:51
door giulia-tom
jep,werkje van een halfuur!


NIETES - ik gisteren niet althans - maar ik moest de slangen ook vervangen (orginele slangklemmen) en het reservoir eens grondig reinigen - of heb jij vleugelmoeren op je inlaatspruitstuk??
Maar: ik reed al tijden met een kapotte thermostaat en kwam niet verder dan 50 graden - nu streept ie net over de 70 graden en loopt een stuk beter - zuinig was ie al - (vergelijkend met de 75 QV) echter vond ik het toch beter rijden met de stekker van de stappenmotor af (loopt ie ook mooier en rustiger stationair) maar pakt ie vanaf dat punt iets "zompiger" op, vanaf dat oppakken toch beduidend vlotter op het gas......Ik zal er nog eens een stukje mee knarren en een ei op leggen (spreekwoordelijk dan)

Re: RE: Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: di nov 14, 2006 09:51
door jef 75
jep,werkje van een halfuur!


NIETES - ik gisteren niet althans - maar ik moest de slangen ook vervangen (orginele slangklemmen) en het reservoir eens grondig reinigen - of heb jij vleugelmoeren op je inlaatspruitstuk??

de vier moeren los van het inlaatspruitstuk,stationair stekker en luchtinlaat los en dan kan je het spruitstuk op je kachel leggen!
ik heb wel geen originele slangklemmen gebruikt omdat ik ervoor nog geen tang heb,heb die dingen gebruikt die je op je waterdarm zet

RE: Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: di nov 14, 2006 11:04
door thomfr
Hoi:
Eens met de andere:
1 check thermostaat
2 laat de labdasonde controleren, slechte of kapotte labdasonde zorgt ook voor een hoog verbruik. Mijn 33 1.4ie verbruikte ineens 1:8 (zaliger zijn ziel, iemand ooit nog wat van de donker blauwe GJ-LX-96 gehoord?).
Thom
Re: RE: Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: di nov 14, 2006 17:18
door giulia-tom

de vier moeren los van het inlaatspruitstuk,stationair stekker en luchtinlaat los en dan kan je het spruitstuk op je kachel leggen!
ik heb wel geen originele slangklemmen gebruikt omdat ik ervoor nog geen tang heb,heb die dingen gebruikt die je op je waterdarm zet

Zie je nu, bij mij zijn er 6 moeren aan het spruitstuk....(3 aan elke kant)....

RE: Verbruik 33 1.7 ie
Geplaatst: do nov 16, 2006 11:21
door Alfa33
Kijk is bij welke temperatuur op de meter de fan aanslaat. Bij 92 graden zou de ventilator aan moeten slaan, vervolgens uitschakelen bij 87 graden.
Heb je een indicatie of je temperatuurmeter een beetje 'nauwkeurig' is. Als bij jouw temperatuurmeter idd rond de 90 graden de ventilator aanslaat en de temperatuur tijdens het rijden weer zakt tot zo'n 60-70 graden, is wederom je thermosstaat kapot. Bij mijn 33 (1994) komt de temperatuur tot iets over de 70 graden (iets voorbij de helft dus)
suc6