Het begrip variabele kontakthoek zit in de autowereld ingebakken.
dat het niet kan met punten is een mechanisch gegeven.. tenslotte stamt de kontakthoek uit de puntjes tijd!
gedurende 90 graden verdraaiing van de nokkenas werd gekeken naar de hoek dat de puntjes gesloten waren doordat het nokje van de puntjes niet de rotorasnokken raakte van de verdeler. Dit is dus de kontakthoek.
Het grote probleem van puntjes is dat er bij hoge toeren dezelfde kontakthoek gereden moet worden als bij lage toerentallen...immers ligt dit vast in de nok van de verdeler en die veranderd niet bij verschillende toerentallen. Die kontakthoek heeft een bepaalde tijdsduur die dus zodoende toerental afhankelijk wordt!!
Rekent u even mee?
(Roy

let op:)
stel de kontakthoek is 45 graden dat is de helft van 90 nokkenasgraden.
Op de krukas dus 180 graden..leuk al die graden, maar eigenlijk heeft de bobine de halve tijd van een 180 graden krukasverdraaiïng om elektrisch op te laden.
Stationair draaien we voor het gemak 600 rpm... dat is 10 omw per seconde.
elke omwenteling duurt 1/10 s. dus de laadtijd voor de bobine is 1/20 s. Dit is 0,05 s.
Bij 6000 rpm wordt dit 100Hz dus 0,005 s laadtijd voor de bobine... dat is nog maar 5 milliseconden! in 5 ms een spoel opladen is lastig en daar zou je de stroom erg hoog voor moeten kiezen, maar dat kan niet omdat stationair de stroom dan te lang door de bobine loopt en de bobine oververhit...lastig die dilemma's in de autowereld

Er wordt dus gekozen voor een bobine die een beetje van alles heeft...lange laadtijden aankan, maar bij 5 ms toch niet zijn maximale magnetisme haalt en dus geen sterke vonk geeft bij hoge toerentallen.
Bij 7000 rpm heb je dus een zwakke vonk!!
Toen de elektronische ontsteking kwam vervielen de puntjes en dus de kontakthoek. Men sprak ineens van een variabele kontakthoek...
dus concreet: wat is een variabele kontakthoek?
oja, het heeft dus niets met de vervroeging van de ontsteking te maken ... en idd ontploffen doet een motor maar één keer
@@: ook op het 2CV forum komt het (foutief) ter sprake
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=142 ... b67fc461fd
