Startmotor reviseren
Geplaatst: do okt 26, 2006 22:38
Startmotor van onze 33 begint stilaan de geest te geven....Eigenwijs als ik ben, wil ik eens trachten deze te reviseren. Het ligt wel degelijk aan de startmotor (of eventueel relais) en aan niks anders. Geen spanningsverlies op contactslot, bedrading, connectors (incl massa) zijn schoon en goed. Bovendien had deze starter exact dezelfde symptomen in een andere auto.
Wat doet ie (niet) :
Hij doet het altijd netjes bij koude motor.
Na een behoorlijke rit (motor goed warm), motor af, en pakweg het eerste half uur terug starten, krijgt ie zijn kuren. Geen teken van leven bij het bekrachtigen. (behalve dan een tik, relais wordt dus aangetrokken). Controlelampjes oid doven niet. contact even in stand 50 vasthouden, dan wordt ie naar een paar seconden alsnog wakker. Of contact af en opnieuw proberen, dat lukt doorgaans ook (eventueel bij de derde poging). Motor afgekoeld, probleem over.
Wat zou er inwendig mis kunnen zijn ? Wat ik eventueel nog kan doen, is de vermogenkring van het relais doormeten op (ongewenste) weerstand in gesloten toestand? Alhoewel ik gok dat het probleem daar niet zit. Wat KAN men doen aan een startmotor, als het relais ok blijkt ? Inwendig reinigen, smeren (? zo ja, hoe ?) koolborstels vervangen ? (dat laatste is een delicate ingreep met de soldeerbout, neem ik aan ? - zijn die koolborstels gewoon te verkrijgen ? )
startmotors aanbieden hoeft niet, heb ik ook, ik wil dit gewoon een keertje proberen
o ja, geen rare bijgeluiden.
Laat jullie gaan, technici
Wat doet ie (niet) :
Hij doet het altijd netjes bij koude motor.
Na een behoorlijke rit (motor goed warm), motor af, en pakweg het eerste half uur terug starten, krijgt ie zijn kuren. Geen teken van leven bij het bekrachtigen. (behalve dan een tik, relais wordt dus aangetrokken). Controlelampjes oid doven niet. contact even in stand 50 vasthouden, dan wordt ie naar een paar seconden alsnog wakker. Of contact af en opnieuw proberen, dat lukt doorgaans ook (eventueel bij de derde poging). Motor afgekoeld, probleem over.
Wat zou er inwendig mis kunnen zijn ? Wat ik eventueel nog kan doen, is de vermogenkring van het relais doormeten op (ongewenste) weerstand in gesloten toestand? Alhoewel ik gok dat het probleem daar niet zit. Wat KAN men doen aan een startmotor, als het relais ok blijkt ? Inwendig reinigen, smeren (? zo ja, hoe ?) koolborstels vervangen ? (dat laatste is een delicate ingreep met de soldeerbout, neem ik aan ? - zijn die koolborstels gewoon te verkrijgen ? )
startmotors aanbieden hoeft niet, heb ik ook, ik wil dit gewoon een keertje proberen

o ja, geen rare bijgeluiden.
Laat jullie gaan, technici
