Pagina 1 van 3

Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 13:30
door alipapa
Hallo,

Vooor mijn Sprint 1.7QV met hydrolische klepstoters wil ik bij gelegenheid ondermeer de distributieriem(en) bestellen, echter weet ik van deze motor niet of er nu een of twee riemen inzitten?
Voorts is mijn aanvullende vraag of dit van bovenaf gedaan kan worden en zijn er dingen waar ik in het bijzonder op moet letten?
Ik kan het nu niet zien omdat de wagen nog niet hier is.

Bij voorbaat dank,

Arie

RE: Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 13:38
door Richard75
boxer dus 2 riemen :wink:
meteen spanrollen erbij vervangen.

RE: Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 13:45
door Maxtor
2 riemen, inderdaad spanrolle meenemen, van bovenaf te vervangen, als je er makkelijker bij wil dan radiateur verwijderen. Waar je goed op moet letten zijn merktekens of die voortdurend overeenkomen. Ook de riemen naspannen!

RE: Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 13:50
door Michel
Gaan we weer :wink: Meningen zijn hierover verdeeld, maar als een spanrol (LET WEL: BIJ EEN 8V) geen gekke spelingen vertoont of iets "te" vlotjes draait, kan ie rustig blijven zitten.
De dealer verving ze destijds nooit, tenzij in bovengenoemd geval.

RE: Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 14:28
door alfasud1972
Pak gelijk de waterpomp mee, kost je de kop niet, als ie het 2.000 km na je het vervangen van distributie het begeeft loop je fink te balen. Spanrollen zou ik ook gelijk vernieuwen.

Re: RE: Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 16:06
door Alessandro
Gaan we weer :wink: Meningen zijn hierover verdeeld, maar als een spanrol (LET WEL: BIJ EEN 8V) geen gekke spelingen vertoont of iets "te" vlotjes draait, kan ie rustig blijven zitten.
De dealer verving ze destijds nooit, tenzij in bovengenoemd geval.
Volledig mee eens, idem voor de waterpomp.
Ik heb al vele boxer km's achter me en ook enkele boxers in onderhoud gehad en nog nooit een waterpomp moeten vervangen.
If it ai't broke, don't try to fix it!

Als de auto al lang stil staat met bijv,. acht ik de kans wel groot, dat de waterpomp de geest gaat geven.
Fijt blijft: voelen, luisteren, beoordelen.........zucht. :wink:

Re: RE: Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 16:15
door frankalfa
Fijt blijft: voelen, luisteren, beoordelen.........zucht. :wink:
En vervolgens na 14 dagen toch die nieuwe pomp monteren..... :twisted: :wink:
zal wel een eeuwige discussie blijven ,maar ik sluit me aan bij Maxtor en sudregister; als je toch de hele bende eraf haalt direct mee vernieuwen, suc6!! :lol:
Grtz, fRank

Re: RE: Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 16:20
door Michel
Gaan we weer :wink: Meningen zijn hierover verdeeld, maar als een spanrol (LET WEL: BIJ EEN 8V) geen gekke spelingen vertoont of iets "te" vlotjes draait, kan ie rustig blijven zitten.
De dealer verving ze destijds nooit, tenzij in bovengenoemd geval.
Volledig mee eens, idem voor de waterpomp.
Ik heb al vele boxer km's achter me en ook enkele boxers in onderhoud gehad en nog nooit een waterpomp moeten vervangen.
If it ai't broke, don't try to fix it!

Als de auto al lang stil staat met bijv,. acht ik de kans wel groot, dat de waterpomp de geest gaat geven.
Fijt blijft: voelen, luisteren, beoordelen.........zucht. :wink:
Voila.
Prijs waterpomp: 35 €
Prijs rollen (complete set met spanners) 100 €
Nieuwe rolletjes persen heb ik geen ervaring mee, maar zo was het volgens mij niet bedoeld.
Ik verkoop je 2 koppen voor 100 € / set als het misloopt !
Bij m’n sprint vervang ik de waterpomp, ok, we zijn dan ook met een restauratie bezig ! (ik heb daar onder een klomp corrosie iets gevonden wat op een waterpomp gelijkt – en zelf dat wil nog niet zeggen dat ze het niet meer doet)

@Frank: als ie na 14 dagen de geest geeft, dan vervang je 'm alsnog he ! kost je alleen terug wat werk. v-snaren: 10 minuten, radiator: 5 minuten (hoeft zelfs geneens) distributiekappen: 5 minuten. waterpompje stukrammen: een uur. maar dat had je sowieso moeten doen ! 8)
Maar blijft idd. een eeuwige discussie. Bij restauratie: met je eens. om een 33-je de weg op te houden ? zonde van je geld.

RE: Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 17:02
door Maxtor
T gaat wel om een Sprint volgens mij die nog maar 28.800km heeft gelopen. Dus dan zou dat in het ergste geval nog originele riemen kunnen zijn die erop zitten.... en originele spanrollen. Bij mijn 33's heb ik zowel de riemen als spanrollen gedaan, waterpompen niet, ik merkte nul speling op de asjes namelijk en ook geen vreemde geluiden.

Echter ik wou gewoon even zekerheid, vandaar dat ik alles gedaan heb, nu kan de SW nog 1 jaar mee met de riemen voordat die over hun 3 jaar heen zijn, dan ga ik ook echt niet de spanrollen meenemen. Die hebben dan denk ik nog geen 10.000km gedraaid in die drie jaar (mits er natuurlijk overdadig veel speling opzit). Oke het kost 90euro 2 nieuwe spanrollen, maar t geeft wel een lekker gevoel wetende dat je de boel daar voorin helemaal kan vertrouwen. Shit, nu ga ik weer op in die discussie zeg...... Iedereen heeft gelijk gehad tot nu toe!

RE: Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 18:44
door alipapa
Ik volg de discussie en de adviezen met belangstelling en overweeg het totaalpakket.voorts hoop ik dat ik niet te ver oftopic ga als de opmerking valt dat een en ander een belangrijke tijd stil heeft gestaan en de hydrolische klepstoters mij zorgen maken.
Heeft iemand ,ik denk wel, daar wat ervaring mee?

RE: Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 18:48
door Maxtor
Heeft een 1.7QV hydrolische stoters? Is dat niet nog gewoon met vulplaatjes? Of is de 1.7 altijd met hydrolische stoters geleverd?

Re: RE: Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 18:53
door Michel
Shit, nu ga ik weer op in die discussie zeg...... Iedereen heeft gelijk gehad tot nu toe!
Da's helemaal niet erg, voor DIT soort discussies is het forum er en iedereen steekt wat op van de ander's argumenten.
Praten we hier over een blok met 28.000 in totaal ? D-riemen worden veravngen als een bepaalde periode (3 jaar) breikt is VOOR het bereiken van de KM stand waarop ze moeten vervangen worden. Dit omdat riemen (net als bv olio) onderhevig is aan slijtage door leeftijd. Spanrollen zijn dat, naar mijn mening NIET ! Die slijten door gebruik. Geen enkele dealer gaat de spanrollen vervangen van een blok dat 28d gelopen heeft (aanrekenen misschien wel, maar da's een ander verhaal :mrgreen: )
Ik kan hier moeilijk verwoorden hoe een slechte of goede spanrol voelt, klinkt enz...Sander snapt wat ik bedoel, er is wat boxermotor-ervaring voor vereist.

Re: RE: Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 18:56
door Alessandro
Feit blijft: voelen, luisteren, beoordelen.........zucht. :wink:
En vervolgens na 14 dagen toch die nieuwe pomp monteren..... :twisted: :wink:
zal wel een eeuwige discussie blijven ,maar ik sluit me aan bij Maxtor en sudregister; als je toch de hele bende eraf haalt direct mee vernieuwen, suc6!! :lol:
Grtz, fRank
Dan heb je 14 dagen terug de boel dus niet goed beoordeeld. :lol:
Da’s jammer dan, maar geen schande. :!: Ook dat moet je leren.
Of niet natuurlijk....dat moet ieder maar voor zich bepalen. :wink:

Let wel: er is natuurlijk een wezelijk verschil tussen (door onwetenheid?) risico lopen met de distributie, dan risico lopen door een waterpomp fout te beoordelen. Het eerste kan behoorlijke gevolgschade opleveren, het tweede enkel ietsje extra werk (zie post van michel)
Het eerste komt je dan (letterlijk) duur te staan en het tweede levert hooguit wat frustratie op, maar je leert er wel van en daar draait het toch om? Het is toch hobby? :roll:

Ik wil dus niemand iets opdringen, breng slechts mijn visie naar voren. Eeuwige discussie?? Misschien........ :?
Doe ermee wat je wilt, het is mij om het even. :|

RE: Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 19:09
door bertonejaap
Voor wat betreft het rollen persen het volgende: Ik heb deze tip gekregen vanb Luc 33 en heb het ook toegepast. De spanrollen eruit en in de bankschroef de pen waarover de rol draaid er uit tikken, darna de nieuwe rol erin en de pen weer op zijn plaats tikken. Het werkt perfect en scheelt je de helft van de prijs. De rollen die je toepast zijn de looprollen van een 16 v. Is niet moeilijk en bespaard een hoop geld en mijn sw loopt weer voortreffelijk.

RE: Distributieriem(en)

Geplaatst: di okt 24, 2006 19:14
door KAS
Voor die paar centen ga ik niet lopen klooien. Ben nogal lui en heb een hekel aan om dezelfde klus 2X te moeten doen. Gewoon alles vervangen. Inclusief pomp. Voor minder dan 100 euro ben je klaar. Ben je er weer een hele tijd vanaf.