Gebruikersavatar
PietJan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:32
Locatie: Sassenheim

Olie in koelvloeistof

di okt 24, 2006 10:10

De laatse tijd zie ik regelmatig wat olie in de koelvloeistof van mijn Spider :shock:
Kan dit nog iets anders zijn dan een kapotte koppakking? (Er zit geen koelvloeistof in de olie!)

Is dit heel ernstig en moet dit accuut verholpen worden of kan ik er nog even mee doorrijden? (Zijn geen hele sloten olie, maar een paar druppels per ritje)

mvg. Piet Jan
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Olie in koelvloeistof

di okt 24, 2006 11:56

Koppakking is het zeker - hoogstwaarschijnlijk een zwakke afsluiting in de buurt van een oliekanaal.

Erg? Nee maar het wordt er ook niet beter op....(helaas) ....Koelvloeistof in de olie kun je bij een klein lek ook niet waarnemen. Kijk even de bougies na - dan ben je er misschien iets geruster op dat het niet in de verbrandingskamer gebeurt (kleurverschil?). Afpersen helpt ook niet echt. Misschien een leuke winterklus - koppakkinkje vervangen.

Ik zou in ieder geval nog niet echt haast maken als het een paar druppels olie zijn - proberen deze met een lege knijpfles met tuit "af te slurpen" en kijken wat er gebeurt...

Succes :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

Re: RE: Olie in koelvloeistof

di okt 24, 2006 12:02

proberen deze met een lege knijpfles met tuit "af te slurpen" en kijken wat er gebeurt
Je kan bij een apotheek voor 2 euries een spuit kopen, daar kan je dan een dun slangetje aan vastmaken. Je kan dan heel voorzichting de olie van de bovenkant afzuigen. Heb het niet zelf bedacht, forumamice RG wel!

succes ermee.
steven

panzerfrans

RE: Olie in koelvloeistof

di okt 24, 2006 15:51

Als je er mee blijft doorrijden loop je natuurlijk wel het risico dat het kapot gaat op een moment dat het echt niet uitkomt.
Ook loop je in dat geval natuurlijk het risico op motorschade.

En ook niet zichtbare hoeveelheden koelvloeistof in je olie zijn natuurlijk niet echt bevorderlijk voor de levensduur van je motor.

Gebruikersavatar
PietJan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:32
Locatie: Sassenheim

RE: Olie in koelvloeistof

wo okt 25, 2006 16:12

Oke, bedankt
Ga van de winter wel op mijn gemak de koppakking vervangen. (heb ik nog nooit gedaan :shock: maar eens moet de eersre keer zijn! :D )
Ik hoef tenminste niet accuut mij spider laten staan! :D

mvg. Piet Jan
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

panzerfrans

RE: Olie in koelvloeistof

do okt 26, 2006 23:49

Eerste keer!

Onthoud dan in ieder geval alvast dat je de kop van het blok draait, en niet trekt, als je namelijk de bussen uit hun zitting licht kun je daarna, ook voor de eerste keer, het HELE blok uit elkaar halen.
En vergeet voor montage niet te checken of de bussen nog boven het pasvlak uitsteken.

Alvast succes gewenst :wink:

Frans.

Gebruikersavatar
PietJan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:32
Locatie: Sassenheim

RE: Olie in koelvloeistof

vr okt 27, 2006 19:30

@panzerfrans

Wat bedoel je met "draaien" :shock: Gaat een beetje moeilijk volgens mij met die draadeinden erin! (Of bedoel je zijdelings een beetje kantelen?)

mvg. Piet Jan
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

Gebruikersavatar
Alfisti Gianluca
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: zo feb 20, 2005 21:37
Locatie: Uithoorn

RE: Olie in koelvloeistof

vr okt 27, 2006 23:13

Is dit heel ernstig en moet dit accuut verholpen worden of kan ik er nog even mee doorrijden? (Zijn geen hele sloten olie, maar een paar druppels per ritje)
Als ik het goed begrijp ga je het zelf dus repareren, maar wat ik nog ff kwijt wil is het volgende:
Ik er geen ervaring met dit verschijnsel in mijn Alfa (ff afkloppen [-o< ), maar wel met de Kleine Franse Blauwe Leeuw van mijn vriendin. Reed er een paar weken mee (alleen vrij kleine stukjes), en nog net optijd een warmloper kunnen voorkomen. Grapje kostte behoorlijk wat geld :evil: omdat het blok uit elkaar moest.

Succes iig! :thumbs:

Ciao,
Jean-Luc
Ex-Alfa Romeo 146 1.4 TS 16v Junior

panzerfrans

RE: Olie in koelvloeistof

vr okt 27, 2006 23:50

Ik druk me slecht uit ja, wat ik bedoel is dat je de kop als het ware langs zijn lengteas probeert te verdraaien (door wisselend het ene spruitstuk omlaag te drukken terwijl je het andere omhoog trekt) totdat je zeker weet dat de verbinding tussen kop en cilinderbussen verbroken is. Als je hem er gewoon verticaal vanaf trekt bestaat namelijk een goede kans dat je een of meer cilinderbussen uit hun zitting licht waardoor er koelvloeistof naar het carter lekt en daarbij de afdichting vervuilt waardoor je later lekkage krijgt.
Ik heb al eens een geval gezien waar ze bussen geheel uit het blok hadden getrokken, en die zuigers ga je dus echt niet zomaar even van onderen terug in hun cilinderbussen krijgen

Groeten, Frans.

panzerfrans

Re: RE: Olie in koelvloeistof

vr okt 27, 2006 23:54

Is dit heel ernstig en moet dit accuut verholpen worden of kan ik er nog even mee doorrijden? (Zijn geen hele sloten olie, maar een paar druppels per ritje)
Als ik het goed begrijp ga je het zelf dus repareren, maar wat ik nog ff kwijt wil is het volgende:
Ik er geen ervaring met dit verschijnsel in mijn Alfa (ff afkloppen [-o< ), maar wel met de Kleine Franse Blauwe Leeuw van mijn vriendin. Reed er een paar weken mee (alleen vrij kleine stukjes), en nog net optijd een warmloper kunnen voorkomen. Grapje kostte behoorlijk wat geld :evil: omdat het blok uit elkaar moest.

Succes iig! :thumbs:

Ciao,
Jean-Luc
Als je echt pech hebt loopt er, terwijl jij op een oor ligt, een cilinder vol en ga jij de volgende morgen proberen vloeistof te comprimeren.
Wat dan dus, gezien vloeistof niet comprimeerbaar is, in kromme drijfstangen en zo eindigt.

Groeten, Frans.

Andretti Molletti

RE: Olie in koelvloeistof

za okt 28, 2006 13:36

en als dat dan op de snelweg gebeurt terwijl je net met 160kmu een vrachtwagen inhaalt, er een helicopter overvliegt en het een dinsdag met regen is dan kan je wel eens je laatste ritje gemaakt hebben!!!!


Ik krijg stellig de indruk dat de mug van een beetje olio in je koelvloeistof een roze oliofant gaat worden!!!????



Heb je olio in je radiateur?? Ik gok dat je geen expansievaatje hebt??
en hoe weet je dat het een paar druppels zijn??
en telkens weer?? Haal je de olio eruit??

en bespaar je de 2 euro!!
praktijk: olio drijft op water dus je radiateur zover vullen dat de olio eruitdrijft ;)

mogelijke oorzaken:
koppakking
scheurtje in het blok/kop
restanten ve eerdere koppakingsreparatie

dus.... ;)

Koppakking vervangen is een peuleschil en je bussen meetrekken.. dat komt zelden voor omdat je toch moet kantelen vanwege het vastrotten van je kopbouten in je kop.... gooi er voor demontage BOORolie in (radiateur, scheutje) dan lossen ze wat !

panzerfrans

RE: Olie in koelvloeistof

za okt 28, 2006 15:01

Is dat half of vol synthetisch, zo'n roze oliofant :lol:

Gebruikersavatar
PietJan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:32
Locatie: Sassenheim

RE: Olie in koelvloeistof

za okt 28, 2006 17:12

@ Andretti Molletti

Regelmatig haal ik het weg (idd door er wat koelvloeistof bij te gooien)
Zo weet ik dus dat het maar een paar druppels zijn.

Ga van de winter gewoon op mijn gemak de koppakking vervangen (Zo moeilijk zal dat toch niet zijn)
Is in de 13 :!: jaar dat ik de Spider heb nog nooit gebeurt!

mvg. Piet Jan
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

Re: RE: Olie in koelvloeistof

za okt 28, 2006 17:28

Ga van de winter gewoon op mijn gemak de koppakking vervangen (Zo moeilijk zal dat toch niet zijn)
Is in de 13 :!: jaar dat ik de Spider heb nog nooit gebeurt!

mvg. Piet Jan
zo hee :o 13 jaar is best lang. wel cool om een auto al zo lang te hebben :blue_cool:



zolang je weet waar je mee bezig bent is een koppakking goed te doen.
vooral met goed gereedschap en verstand :lol:

geeft een goed gevoel als je hem na de koppakking weer voor de eerste keer start en hoort aanslaan :wink:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Olie in koelvloeistof

za okt 28, 2006 19:47

Hoi PietJan,

Koppen willen vaak gruwlijk vastzitten. Als je een origineel alfa cilkop trek tooltje kan lenen ergens zou ik dat altijd doen. Maakt het werk stukken makkelijker. Anders zelf eentje maken. Is wel te doen met wat huisvlijt.
Originele tool is stuk staalplaat dat je op cilkop tapeiden laat steunen (losgedraaide moeren erop tegen beschadigen draad) met in het midden sleufgat. Door sleugat steekje draadeind met aan het eind schroefdraad van oude bougie erop gelast. Vervolgens met moer cilkop met erin draadeind omhoogtrekken. Zonodig steeds omzetten tussen cil 1 en 4 en kop gelijkmatig omhoog halen.
Zorg ervoor dat cil 1 in tdc staat en na loshalen nokkenasketting krukas niet verdraaien, niet de sluitschakel van je nokkasketting laten vallen etc etc etc. Staat wel in werkplaats handboek.
Wilde alleen ff kwijt dat die trekstelling je veel getob kan besparen.

Gr,
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”