Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

brandstoftank in racer

zo okt 22, 2006 22:02

Kon in oa de DNRT regelgeving niks vinden over de brandstoftank.
Wat zijn de regels voor een racer mbt de plaats van de tank? Mag de originle tank van een 75TS bv gebruiikt worden met racen, lijkt me niet?
Mag de tank onder mijn alfa (kunststof en deels achter de achteras) gebruikt worden bij ZAC en/of challenge en waar moeten de leidingen lopen.
Brandschot achter lijjkt me niet zo lastig maar voor kan lastiger zijn of hoeft dit geen apart schot te zijn , maar moet het schutbord gewoon gesloten zijn. Mijn auto heeft hier overigens erg veel gaten en openingen zitten, hoe moeten deze worden afgedicht volgens de regelementen.

Rees-Cees

RE: brandstoftank in racer

zo okt 22, 2006 22:23

bij de ZAC:

Liefst zoals in de straat auto en liever geen ATL tank (anders gaan ze moeilijk doen ookal zit het volgens FIA regels ingebouwd).

Bij de Challenge: alles achter de achteras een veilgheidstank en voor de achteras zoals onder de straat auto (zo was het in ieder geval tot nu toe)
Laatst gewijzigd door Rees-Cees op zo okt 22, 2006 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: brandstoftank in racer

zo okt 22, 2006 23:03

Veiligheidstank is dus geen remola tank oid, moet dat zo'n dure ATL tank zijn,
75 V6 tank mag dan wel?????, maar mag zoiets ook in een auto waar de tank normaal onder en achter de as zit.oftewel is er voor de challenge een goedkoop alternatief als je tankplaats niet aan de eisen voldoet?
Zag in engeland tanks van JAZ oid en die prijzen waren een stuk vriendelijker dan die ATL tanks.

Rees-Cees

RE: brandstoftank in racer

zo okt 22, 2006 23:06

heel simpel: zet je er een veiligheidstank in dan moet die aan de FIA eisen voldoen en of die nou uit Engeland of Arkel komt dat maakt niet uit.

Dit jaar hebben ze minstens 4x naar de papieren van de tank gevraagd bij mijn auto tijdens de keuring.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: brandstoftank in racer

ma okt 23, 2006 00:23

Hoi Lenz,

Ben zeker geen expert maar volgens mij word je met originele tank gewoon goed gekeurt bij ZAC (wat bij originele 75TS en 105 serie tank volkomen belachelijk is naar mij mening!!)
Jouw 155 tank, die van kunstof is, onder de auto hangt en in de buurt van de achteras moet geen probleem zijn volgens mij Bij zac. 33's worden ook gekeurd met originele tank bij mijn weten.
NB Dennis de Rooy rijdt ook met afwijkende tank in z'n 75TS (niet origineel en geen fia) bij SI en die word gewoon goed gekeurd.
Ik zou me dus voorlopig niet te veel zorgen maken over de tank. Is ook altijd wel achteraf aan te passen. Wil je toch een andere tank, neem eens contact op met Dennis. Heeft geen fortuin gekost en is makkelijker dan zoeken naar goedkope fia tank (speld in hooiberg)

Gr,
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op ma okt 23, 2006 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: brandstoftank in racer

ma okt 23, 2006 12:44

De originele 155 tank is dus voor de zac gewoon goed , maar bij de challenge dus waarschijnlijk niet.
33 heeft de tank voor de achteras, dus dat mag dan weer wel.
Vraag me dus af of die tank van Dennis, goed is voor de challenge en wanneer is iets een veiligheidstank.
Dacht dat gerben een V6 tank heeft en ook af en toe challenge rijdt.

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: brandstoftank in racer

ma okt 23, 2006 13:20

Een 75 V6 tank staat bij een V6 net voor de achteras en dan mag je 'm gebruiken. Volgens mij ligt de tank van een 155 ook voor de achteras en laag in de auto. Lekker origineel laten dus (als ie iid voor de achters ligt), kost niks en goed voor je zwaartepunt. Ik rij idd met een tank die in Amerika veel in dragsters and SCCA (nog meer basic dan ZAC) gebruikt wordt, maar geen fia keur heeft. Erg sterk kunststof, foam gevuld, sump en licht. Aangezien ik de tank van de V6 niet kan plaatsen ivm met mijn rolkooi had ik de keus om deze te gebruiken (ATL was even te duur) of de standaard tank. Die keuze was HEEL snel gemaakt. Met een standaard TS tank het circuit op vind ik levensgevaarlijk.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Hilbert
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:28
Locatie: Almere
Contacteer: Website

Re: RE: brandstoftank in racer

ma okt 23, 2006 14:07

De 147 Cup auto's hebben in de basis gewoon de standaard benzine tank en dat is gewoon goed.
Plaats je een nieuwe tank, dan dient die tank volgens de FIA normen te zijn goedgekeurd.


De originele 155 tank is dus voor de zac gewoon goed , maar bij de challenge dus waarschijnlijk niet.
33 heeft de tank voor de achteras, dus dat mag dan weer wel.
Vraag me dus af of die tank van Dennis, goed is voor de challenge en wanneer is iets een veiligheidstank.
Dacht dat gerben een V6 tank heeft en ook af en toe challenge rijdt.
Hartelijke groeten,
Hilbert
http://www.hs-corse.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: brandstoftank in racer

ma okt 23, 2006 14:10

Als je de originele kan laten zitten gewoon doen : in onze Endurance-racer zit 'n 120Liter tank die na 5 jaar keuring vervalt en dan maximum 2 jaar kan herkeurd worden (Belcar reglement) nu mag de inhoud maar 100Lit meer zijn... dus kassa . De originele tank mag wel gebruikt worden volgens Belcar Reglement .
Als je dus geen grotere tank nodig hebt (voor Endurance) zie ik alleen maar nadelen ; geen verbruiksaangave(of dure optie), vervaldatum, best dubbel systeem met brandstofpompen als backup, etc.
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: brandstoftank in racer

ma okt 23, 2006 20:50

De tank van de 155 zit grotendeels achter de as en slechts een klein stukje voor de as.
Kijken ze echt alleen maar naar de achteras, aangezien die bij de 145/6 en 155 serie nog een cm of 40 meer naar voren zit tov de wielnaven, dus als ze specifiek naar de achteras kijken is dat bij dit type extra ongunstig.
De 147/156 heeft de tank weer wel voor de as liggen en mag dus mee doen met oa challenge.
@ Dennis, zou jouw auto goedgekeurd worden voor de challenge met tank zonder FIA keur, maar weer wel geplaatst voor de achteras?

Als ze puur naar de vorm van de achteras kijken zal het voor mijn auto zelfs onmogelijk worden om een tank in de auto te plaatsen die voor de as komt. Als ik het goed lees is dan mijn enige optie een hele dure FIA tank?
Bij een gtv/spider achterste onderstel (is ook een optie) is een achteras moeilijk aan te wijzen door de multi link ophanging, hoe worst dan de plaats van de as bepaald( stand van de wielen)?

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: brandstoftank in racer

ma okt 23, 2006 22:42

Mijn auto zou niet goedgekeurd worden ook al stond ie voor de achteras. Het is namelijk geen originele tank. Ik zal dus aan dure ATL moeten, heb ik opzich (op het geld na ;) ) geen bezwaar tegen want het is mijn eigen veiligheid.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Rees-Cees

Re: RE: brandstoftank in racer

ma okt 23, 2006 22:55

Mijn auto zou niet goedgekeurd worden ook al stond ie voor de achteras. Het is namelijk geen originele tank. Ik zal dus aan dure ATL moeten, heb ik opzich (op het geld na ;) ) geen bezwaar tegen want het is mijn eigen veiligheid.
Daarbij komt dat de ATL tank nog geen 3% van de totale kosten van mijn racer was. Een racewagen bouwen kost gewoon geld.

Maar bouw die auto nou gewoon op en ga dan racen. De TC keurt je wagen niet zo maar af vaak (bij de ZAC iniedergeval) krijg je de kans om voor de volgende wedstrijd je auto wel in orde te maken.

Succes met de opbouw en waar is het project te zien?

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: brandstoftank in racer

di okt 24, 2006 22:33

Zo'n ATL tank kost volgens mij 4* wat mijn 155 heeft gekost :oops:
Alfa staat er nu heel zielig bij, blijft niks meer van over, zal wat foto's maken als het weer ergens op begint te lijken.
Voorlopig dus maar even de originel tank gebruiken en als het allemaal bevalt en heel blijft , sparen voor challenge spullen.

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: brandstoftank in racer

di okt 24, 2006 22:37

Lenz, standaard tank voorlopig houden en als de bliksem afbouwen die 155.

Seizoen 2007 van Squadra Italia begint voordat je er erg in hebt!

:wink:
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: brandstoftank in racer

wo okt 25, 2006 23:31

Met een standaard TS tank het circuit op vind ik levensgevaarlijk.
Hai Dennis,

Vanwaar levensgevaarlijk?
Wil zelf volgend jaar ook gaan meerijden met SI en heb hen gesproken.
Volgens hen hoef ik geen aangepaste tank te hebben, maar ben wel benieuwd naar jouw redenen..
Wel moet ik de ruimte dichtmaken waar ooit de achterbank zat (maar da's eenvoudig te doen).

Terug naar “Algemene Technische vragen”