Pagina 1 van 2

2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: vr okt 20, 2006 14:15
door Jean 2.4 JTD
Beste Alfisti,

Ik rij al meer dan 3 jaar naar tevredenheid met een 156 2.4 JTD van 1998. Turbo is van de eerste generatie (Fase 1) en levert 136 pk. Altijd beurten op tijd gehad, km. stand is nu 185.000 km, en alleen lange stukken. Motor is altijd met verstand warmgereden en afgekoeld. :D

Enkele tankvullingen terug een roetoplosser van Liqui Molly in de tank gedaan, omdat er de laatste tijd vaker een zwarte pluim achter de auto bleef hangen bij gas geven. Zwarte rook was tijdens die tankvulling met roetoplosser vrijwel niet te bespeuren. De vorige tank, gevuld met normale Total diesel begon zich steeds meer een diepzwarte walm (roet) te laten zien, vooral als de turbo bij 2.000 tpm erin komt. Ook deze tankvulling met Shell V-Power brengt geen verbetering. :cry:

Overigens heb ik mij al sinds de aanschaf van deze auto verwonderd over het futloze karakter van dit 5-cilinder blok beneden de 1.800 toeren. Er zit daar vrijwel niets aan vermogen, bij 1800 komt de turbo erin en vanaf dat moment gaat het dan ook door als de brandweer. Met de turbo op stoom ontpopt dit blok zich vooral op de snelweg als een TDI-killer bij uitstek, vooral bij tussenacceleratie. Terwijl in diverse testen juist het soepele karakter van dit blok wordt geprezen, heeft mijn auto heeft echt een 'aan-uit' efffect. Ook wil het bij minimale belasting (bijvoorbeeld in 3e versnelling bij circa 50 km/u met een streepje gas), wel eens gaan stotteren. Meer gas of gas los is dan de oplossing. Verbruik is altijd tussen de 1:14 en 1:15 geweest, bij een redelijk stevige rijstijl.

Nu lijkt het vermogen 'onderin' helemaal weg en ook het vermogen met turbodruk is het zeker niet 100%, vergezeld van een diepzwarte rookpluim alsof een kolentrein voorbij komt. Het is echt genant. :oops: Wie heeft hier ervaring mee of weet hier een antwoord op? :?:'

Groet,

Jean

RE: 2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: vr okt 20, 2006 14:25
door Richard75
doorgaans is zwarte rook een luchttekort of teveel aan brandstof..

maar die van jou heeft alle beurten netjes op tijd gehad zeg je,
hebben ze ook je luchtfilter gechecked?
kan nooit kwaad om het zelf even te doen natuurlijk :wink:

RE: 2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: vr okt 20, 2006 14:56
door Rob75
Ik wil je niet erg bang maken, maar uit die bouwjaren wilden er nogal eens wat problemen met de variabele geometrie van de turbo zijn. Kan heel goed zijn dat de schoepen vastzitten. De symptomen die je beschrijft lijken er op.

Succes,

Rob

Re: RE: 2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: vr okt 20, 2006 17:54
door Jean 2.4 JTD
doorgaans is zwarte rook een luchttekort of teveel aan brandstof..

maar die van jou heeft alle beurten netjes op tijd gehad zeg je,
hebben ze ook je luchtfilter gechecked?
kan nooit kwaad om het zelf even te doen natuurlijk :wink:
Dank je Richard,

De laatste beurt is zo'n 12.500 km geleden, en toen zijn alle filters vervangen. Nog 7.500 km te gaan voor de volgende beurt, maar ik zal eens checken. Groet,

Jean

RE: 2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: vr okt 20, 2006 17:59
door Richard75
geen dank, maar ik zou toch ook eens de post van rob in je achterhoofd opslaan. :wink:

RE: 2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: vr okt 20, 2006 17:59
door GTV
Lmm ook al eens losgekoppelt, als je verbetering merkt zal hij waarschijnlijk RIP zijn :shock:

Re: RE: 2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: vr okt 20, 2006 18:04
door Jean 2.4 JTD
Ik wil je niet erg bang maken, maar uit die bouwjaren wilden er nogal eens wat problemen met de variabele geometrie van de turbo zijn. Kan heel goed zijn dat de schoepen vastzitten. De symptomen die je beschrijft lijken er op.

Succes,

Rob
Dag Rob,

Ik heb dit verhaal al meerdere malen bij 2 dealers nagevraagd, maar het schijnt volgens hen normaal te zijn. Het lijkt alsof dit mankement moeilijk uit te lezen is, want een echt antwoord heb ik nooit gehad. Ik zou eigenlijk eens met een zelfde Alfa moeten rijden om te checken of er een verschil is.
Dank je.

Re: RE: 2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: vr okt 20, 2006 18:24
door Speeder
Ik wil je niet erg bang maken, maar uit die bouwjaren wilden er nogal eens wat problemen met de variabele geometrie van de turbo zijn. Kan heel goed zijn dat de schoepen vastzitten. De symptomen die je beschrijft lijken er op.

Succes,

Rob
Dag Rob,

Ik heb dit verhaal al meerdere malen bij 2 dealers nagevraagd, maar het schijnt volgens hen normaal te zijn. Het lijkt alsof dit mankement moeilijk uit te lezen is, want een echt antwoord heb ik nooit gehad. Ik zou eigenlijk eens met een zelfde Alfa moeten rijden om te checken of er een verschil is.
Dank je.
De variabele geometrie bepaald de laaddruk bij een bepaald toerental (en belasting). In principe horen dit vaste waarden te zijn...meetbaar dus ;)

RE: 2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: vr okt 20, 2006 21:27
door Andretti Molletti
wat nog een andere invalshoekkan zijn is luchtlekage na de turbo... dat is gemeten lucht waar diesel bij uitgerekend is, maar als die lucht niet volledig de motor ingaat door een lekke slang na de turbo dan zal hij ook zwart roken.. komt wel eens vaker voor dat een complete slang losschiet. vooral in de buurt van intercoolers, maar en lekje kan natuurlijk ook met dit resultaat...

Re: RE: 2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: vr okt 20, 2006 21:44
door Jean 2.4 JTD
wat nog een andere invalshoekkan zijn is luchtlekage na de turbo... dat is gemeten lucht waar diesel bij uitgerekend is, maar als die lucht niet volledig de motor ingaat door een lekke slang na de turbo dan zal hij ook zwart roken.. komt wel eens vaker voor dat een complete slang losschiet. vooral in de buurt van intercoolers, maar en lekje kan natuurlijk ook met dit resultaat...
dank je,

De complete slang is al eens lossgeschoten. Dit was direct na aankoop, na slechts 20 km. na vertrek bij Sam van Lingen in Houten hoorde ik een doffe plof onder de moterkap en zwart van de rook achter me, niet normaal. Ik dacht dat ik alles had opgeblazen, met een sukkeldraf terug naar de dealer. Slang zat er niet goed op, ben toen meteen geholpen en vervolgens terug naar huis. Schrikken!

Ik ga volgende week naar de dealer om alles 'uit te lezen'. Ik hou jullie op de hoogte.

Jean

RE: 2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: vr okt 20, 2006 22:28
door Frederico
Kom eens naar zeeuws-vlaanderen kun je in de onze rijden. :D

Wij hebben inderdaad in Italie een luchtmassa meter laten vervangen voor trekkracht "power" onderin die bleek namelijk slecht zijn functie te beoefenen.

Ik moet zeggen dat ik eerder ook al heb opgemerkt dat in de 3e versnelling rond de 50 a 60 km/h een lichte stottering ontstaat, maar nu eigenlijk vrijwel verdwenen.

Onze 156 2.4 jtd is van '99 maar exact dezelfde auto.

De auto hebben we nieuw gekocht.

Altijd zijn beurten gehad, ik meen nu 228.343 km op de klok en nog niks op aan te merken, fantastisch blok.

ciao, @Jean 2.4 JTD voor meer vragen pb maar

Re: RE: 2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: vr okt 20, 2006 22:40
door Andretti Molletti
Kom eens naar zeeuws-vlaanderen kun je in de onze rijden. :D

Wij hebben inderdaad in Italie een luchtmassa meter laten vervangen voor trekkracht "power" onderin die bleek namelijk slecht zijn functie te beoefenen.
klopt wel ivm power, maar dan gaat i juist niet roken toch?

RE: 2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: vr okt 20, 2006 22:43
door Frederico
Nee indd, dit staat niet in verband met het roken. Maar kracht onderin.

RE: 2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: vr okt 20, 2006 23:11
door Andretti Molletti
dubbele storing misschien?


Je slangen vanaf je turbo naar je intercooler en van daar naar je inlaat kun je zelf controleren... check iig of je slangklemmen vast zitten!!!


Succes, en ik ben benieuwd!

RE: 2.4 JTD + zwarte rook

Geplaatst: za okt 21, 2006 01:11
door giulia-tom
Ooh, Kerkrade (Kirchraai) dan zou ik bij geen succesvolle diagnose eens mijn licht opsteken bij de Bosch Diesel specialist net over de grens...

Ik heb er goede ervaringen mee - kundiger - goede service - goede prijzen en absoluut geen prutsers...

Nu je je auto goed kent: hoor je geen verandering in de turbo (goed luisteren) sinds de zwarte rook?
(ik had ooit een lekke keerring langs het as waardoor de motorolie (ook turbokoeling) door de turbo het blok ingeblazen werd....dikke walm bij belasting (gas geven)

Bovenal: verzeker je eerst van een goede LMM...daar valt of staat alles mee.
Succes :thumbs: