Het is dus wel zo en daar ben ik 100 % zeker van dat in de hogere toeren de nokkenas liefst verlaat wordt, zo krijgt men een navullend effect door de kinetische engergie van de gassen. En zo de vulling verhoogd in de bovenste regionen (vermogen).
En onderin is deze vervroegd voor een voldoende koppel te krijgen in de lage toerentallen, omdat bij lage toeren de snelheid van de gassen niet snel genoeg is, zal de inlaatklep zo dicht mogelijk bij het odp moeten sluiten (altijd na het odp nog natuurlijk) omdat als dit later gebeurt er teveel mengsel terug in de inlaat wordt geduwd en zo de vulling verslechterd.
En op ralentie en bij deellast moet de nokkenas in positie laat staan voor feilloos draaien en optrekken, vermits bij een vroege stand de klepoverlap groter is zodat er dan een te grote vermenging kan optreden van vers mengsel en uitilaatgassen, wat tot een onrustig draaien van de motor kan leiden (zoals bij aangepaste nokkenassen het geval is).
Ok ik weet ook wel dat als je ander nokkenassen laat maken dat je dan het beste resultaat kunt halen, en zo ook met variabele turbo en dergelijke.
Maar ik ben ook maar student he

, geld groeit niet op men rug, daarom zelf dingen onderzoeken en uittesten, alle beetjes helpen.
Wat betreft op circuit, in feite, als je een goeie versnellingsbak hebt met genoeg versnellingen, moet je zien dat er altijd genoeg koppel beschikbaar is.
Maar natuurlijk dat is bijna onmogelijk om altijd juiste versnellingen te hebben dus is mss nog geen slecht gedacht voor ook op circuit, al is het maar voor de start.
Er moeten natuurlijk aanpassingen gemaakt worden, dit gaat niet zomaar om het om te bouwen maar, anders is er ook geen uitdaging he

.
mvg Nick