Pagina 1 van 1

stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: zo okt 15, 2006 01:28
door Aernoudt
Hi,

Weet iemand of er verschil zit in het aantal slagen benodigd om van maximale stuuruitslag links naar rechts (en vice versa ;) ) te komen ?
Verschil dus tussen 1.6, TS, V6 etc bekrachtigd/onbekrachtigd)

Kijkend naar de respons op dit topic: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... sc&start=0
zou indien het V6 stuurhuis kort is, het aftappen van de olie de oplossing zijn. Soms lees ik ook wel eens dat mensen er wiellgaer vet in spuiten, heeft dat nog een specifiek doel ?

Groetjes,
Aernoudt

RE: stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: zo okt 15, 2006 09:55
door Maurizio
Ratio verschil zit er alleen in be- en onbekrachtigd.

Er was ooit eens een ombouwkit van tarox om onbekr. naar een kortere ratio te bouwen, is echter bijna niet te vinden.

Op mijn ring TS heb ik het bekrachtigd stuurhuis omgebouwd.
Nut is dat je de kortere ratio houdt en geen vermogen meer van de motor aftapt. Het stuurt kwa krachtinspanning nagenoeg hetzelfde als met bekrachtiging zolang de auto maar rolt.
Op het circuitn vindt ik het zelfs commicatiever rijden dan met bekrachtiging.
Dus vet erin, balansbuis tussen linkse en rechter buis maken en de overige kanalen afdoppen.

RE: stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: zo okt 15, 2006 10:18
door bralfa
Gewoon een onbekrachtigd stuurhuis monteren Aernoudt. Scheelt ook weer wat gewicht...

Bas

RE: stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: zo okt 15, 2006 10:22
door Aernoudt
Merci voor de input !

Het onbekrachtigde huis heeft dus meer omwentelingen nodig. Da's niet zo mooi.
Uitbouw van het huidige stuurhuis is aardig wat werk ivm motor los, spruitstuk etc. Ik denk dan ook dat ik de ombouw optie ga toepassen. Mocht me dat niet bevallen kan ik van de winter altijd nog een onbekrachtigde doen.

RE: stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: zo okt 15, 2006 10:38
door Maurizio
Ombouw van bekrachtigd stuurhuis in de auto met de motor er nog in lijkt me ook geen pretje.......
Weet niet of lukt, bij mij was de motor eruit.

RE: stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: zo okt 15, 2006 10:58
door DJ
Heb een jaar met origineel onbekrachigd gereden in m'n ring 75 en die circa 10% indirectere besturing merk je niks van. Is licht simpel betrouwbaar en veel stuurgevoel. Alleen ff lagerbusje ingaande as vervangen, die zijn vaak versleten. Kost paar euri.
Ik heb ook met zón tarox stuurhuis gereden en vond dat nogal zwaar sturen, te zwaar.
Bekrachigd ombouwen naar onbekrachigd in de de auto met alles gemonteerd in de motorruimte zal je ook niet meevallen. Stuurhuizen wisselen met alles in de auto is te doen, motor voorzichtig klein beetje uit z'n steunen tillen, metname achter mbv krik onder carter met een stevige houten plank ertussen.
Voor de statistici: onbekrachtid suurhuis omw links <> rechts circa 3.5, bekrachtigd circa 3.2 en tarox circa 2.9

Mzzl,
DJ

RE: stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: zo okt 15, 2006 13:30
door Aernoudt
Als het verschil in onwentelingen zo klein is dan is dat toch een optie ter overweging. iemand nog een onbekrachtigd stuurhuis liggen ;) ?

RE: stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: zo okt 15, 2006 15:00
door DJ
Probeer AG of bralfa eens voor een onbekrachtigd stuurhuis. Wel ff dat lagerbusje op de ingaande as checken of beter gelijk v/v.

Mzz,
DJ

RE: stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: zo okt 15, 2006 19:25
door bralfa
8)

Re: RE: stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: zo okt 15, 2006 22:54
door Aernoudt
8)
Heb je er nog 1 liggen Bas ? PB me even een prijsje als je wilt ;)

Re: RE: stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: ma okt 16, 2006 01:19
door @PM
Probeer AG of bralfa eens voor een onbekrachtigd stuurhuis. Wel ff dat lagerbusje op de ingaande as checken of beter gelijk v/v.
Wat is merk je ervan als dat lagerbusje versleten is?

RE: stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: ma okt 16, 2006 08:31
door DJ
Met sturen eigenlijk vrij weinig tot niks zolang het niet erg is. Maar als je stilststaand stuur heen en weer beweegt hoor je een tikje. Dat klinkt niet degelijk en atechnisch. Tikken uit stuurinrichting geven geen vertrouwd gevoel.

Gr,
DJ

RE: stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: ma okt 16, 2006 23:25
door @PM
Dus stuur enkele graden heen en weer bewegen zonder dat de voorwielen meedoen heeft een andere oorzaak (wel binnen het stuurhuis)?

Re: RE: stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: di okt 17, 2006 08:46
door bralfa
Dus stuur enkele graden heen en weer bewegen zonder dat de voorwielen meedoen heeft een andere oorzaak (wel binnen het stuurhuis)?
Ik gok hierbij op kruiskoppeling of stuurkogels....

RE: stuurhuizen Alfa 75

Geplaatst: di okt 17, 2006 23:43
door @PM
Was het maar zo'n feest :? Ik zie de ingaande as wel bewegen en de uitgaande niet (meteen). Dus het zit echt ergens daar binnenin...