Pagina 1 van 2
alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 17:13
door cuoresportivo33
Hallo,
Vorige week een 33 16v gekocht, maar nu tegen een aantal problemen aangelopen. wellicht is er hier iemand die mij verder kan helpen.
Wanneer er een koude start plaatsvind, dan mist de auto soms zeer veel vermogen en komt de toerenbegrenzer er bij 4000 toeren in. ik zelf denk dat dit het noodloopprogramma is. zodra er een stuk mee gereden is en de motor op temperatuur is dan is er plotseling een omschakeling te voelen en is het vermogen wel beschikbaar. de auto loopt dan als een trein.
echter, dit probleem doet zich niet altijd voor bij koude start (electronisch probleem? en dus niet mechanisch?)
daarnaast is het zo dat de auto erg rookt (zwart) bij vol accellereren. dit zou betekenen dat niet alle brandstof verbrand wordt. Dit is ook te zien aan de bougies die helemaal zwart geblakerd zijn. en houdt het vermogen het voor gezien boven de 5200 toeren.
ikzelf dacht aan het volgende: een defecte lmm of temperatuursensor geeft een voor het mms onbruikbare waarde door waardoor deze in zijn noodloop gaat. vervolgens raakt de motor op temperatuur en doet de sensor het opeens wel. echter niet perfect waardoor hij wel uit zijn noodloop gaat maar niet de exacte waarde voor de inspuiting doorgeeft aan de injectoren. te rijk mengsel verklaart dan weer de zwarte rook, missen van vermogen bovenin en af en toe backfire.
Nu vroeg ik mj af of het mogelijk is het mms bij de garage te laten uitlezen als ik deze uitbouw uit de auto, aangezien deze geschorst is en ik er niet mee mag rijden. of gaat dan storingsdata verloren?
en heeft iemand enig iedee wat het probleem hier zou kunnen zijn.
Re: alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 17:16
door Richard75
Hallo,
Vorige week een 33 16v gekocht, maar nu tegen een aantal problemen aangelopen.
Wanneer er een koude start plaatsvind, dan mist de auto soms zeer veel vermogen en komt de toerenbegrenzer er bij 4000 toeren in. ik zelf denk dat dit het noodloopprogramma is. zodra er een stuk mee gereden is en de motor op temperatuur is dan is er plotseling een omschakeling te voelen en is het vermogen wel beschikbaar. de auto loopt dan als een trein.
echter, dit probleem doet zich niet altijd voor bij koude start (electronisch probleem? en dus niet mechanisch?)
daarnaast is het zo dat de auto erg rookt (zwart) bij vol accellereren. dit zou betekenen dat niet alle brandstof verbrand wordt. Dit is ook te zien aan de bougies die helemaal zwart geblakerd zijn. en houdt het vermogen het voor gezien boven de 5200 toeren.
en heeft iemand enig iedee wat het probleem hier zou kunnen zijn.
als ik dit zo lees is het jou rijgedrag met een koude motor,
ooit gehoord van warmrijden

RE: alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 17:26
door supermaarten
volgens mij houden 33's koud altijd een beetje in,
komt door de automatische choke...
Re: alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 17:26
door Huib
als ik dit zo lees is het jou rijgedrag met een koude motor,
ooit gehoord van warmrijden

4000 toeren kan best wel als de motor nog niet helemaal warm is, de mate van belasting is veel belangrijker.
Daarnaast is het erg onwaarschijnlijk dat deze problemen in een week onstaan door verkeerde behandeling, dus als je niet wilt helpen antwoord dan niet.
@cuoro sporitvo
dat inhouden bij koude start is een bekende kwaal van de eerste generatie 16V's. De oplossing van AR was destijds een verloopstekker bij de LHM, maar ik weet niet of dat altijd afdoende werkte.
Je zegt dat de auto geschorst is, heeft hij langere tijd stilgestaan? Gezien de zwarte rook en de zwarte bougies zou ik eerst eens een flink stuk rijden en eventueel de bougies vervangen.
Het MMS kun je eenvoudig zelf uitlezen met behulp van de knippercodes. Zie
www.squadra-tuning.com voor uitleg.
RE: alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 17:32
door cuoresportivo33
bedankt huib,
Ik heb de auto idd een week en weet echt wel dat ik een 33 moet warmrijden. heb ook een 1.7ie. maar goed.
als ie in zijn noodloop zit en 60 pk levert dan is dat heel anders dan wanneer de auto inhoud omdat die koud is. neem nou maar van mij aan dat het hier om om meer gaat dan alleen een koude motor die niet lekker trekt omdat ie koud is.
wat betreft het slecht lopen van de eerste types, het betreft hier een van de laatste (1993) dus dat zou dan ook vreemd zijn.
Nog iemand anders een idee?
Re: alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 17:33
door Richard75
als ik dit zo lees is het jou rijgedrag met een koude motor,
ooit gehoord van warmrijden

4000 toeren kan best wel als de motor nog niet helemaal warm is, de mate van belasting is veel belangrijker.
Daarnaast is het erg onwaarschijnlijk dat deze problemen in een week onstaan door verkeerde behandeling, dus als je niet wilt helpen antwoord dan niet.
ho ho begrijp mij niet verkeerd, zoals ik misschien de topic-opener verkeerd begrijp.
ik dacht dat deze volgas wegspurt, dwz zo snel mogelijk door naar die 4000 om door te schakelen.
daar gaan ze geheid van naar de knoppen.
verder heb ik dezelfde klacht met mijn imola, beetje bokken en stoten met koud wegrijden.
warm is er echter niks aan het handje.
merk teven dat de auto veel mooier loopt als deze iets opgewarmd is.
ik bedoel als ik 50 in 3 rij koud, en ik blijf zo rijden merk je dat de auto iets beter gaat lopen naarmate deze opwarmd.
no offence verder.
RE: alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 17:38
door cuoresportivo33
nee oke. geen probleem verder, alleen het is dus meer dan alleen wat bokken of stoten waar alle 33 koud last van hebben. je mist serieus 60 pk of zo. dus dat moet wel noodloop zijn
RE: alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 17:41
door Richard75
mm geschorst, en je hebt hem/haar

niet zo lang?
hoe lang stond die al stil toen je ze kocht?
zoals huib zij, eerst even flink rijden, bougies checken/vervangen. vt kabels en ontsteking.
de kwaliteit benzine en brandstoffilter, luchtfilter enz.
eerst zorgen dat dat allemaal goed is en dan verder..
RE: alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 17:46
door alfaqv75
stop er eens een andere lambda sonde in, ik heb zo'n zelfde probleem met mijn 8V gehad en daar was de lamda sonde van kapot
gevolg daarvan is dat hij in noodprogramma gaat lopen (echter zou die ook niet helemaal fris moeten lopen als ie warm wordt)
RE: alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 17:48
door Steven 33
ik weet niet uit welk jaar de auto is en welk injectiesysteem de wagen heeft, maar de lambdasensor heeft toch ook een voorverwarming?
RE: alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 17:52
door cuoresportivo33
ik heb de auto ook pas deze week geschorst omdat ik hem voor onderdelen gekocht heb. tot vorige week is de auto dagelijks gebruikt.
betreft een 16v uit 93.
verder zag ik op squadra tuning dat het motronic 4.1 niet de lambdasonde als inputsensor gebruikt. dit vind ik trouwens heel vreemd want wat is het nut van de sensor dan en hoe weet het mms dan of deze moet verarmen of verrijken?
http://www.squadra-tuning.com/het_bosch ... ysteem.htm
RE: alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 18:58
door Johannegien
Volgens mij kan er ook het een en ander aan de hand zijn met de zuigerveren en of de klepgeleiders. Mij hebben ze ooit eens verteld dat wanneer de motor met volgas zwart begint te roken er iets mis is met de zuigerveren of olieschrapers. de olie loopt erlangs. Als je het gas ineens bij hoge toeren loslaat en je krijgt dan een zwarte rookpluim, dan zijn het de klepgeleiders. er onstaat vacuum boven de kleppen en de handel zuigt olie aan.
Ik ben inderdaad maar een leek......
RE: alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 21:44
door Gerrets
Vervang ook even de olie.........na lange tijd stilstaan is dat beter. gooi ook even een reininger door je motor zo'n paars potje met een lange tuit. het brand alles van binnen mooi schoon. Het zal iig helpen bij enkele problemen.
gr Tom
RE: alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 22:23
door cuoresportivo33
ik heb idd vandaag injectorreiniger in de tank gegooid. hoop dat dat een en ander schoonbrand. nieuwe bougies leveren geen reultaat. nog steeds noodloop bij koude motor. Ik ga toch maar zoeken naar foutcodes in het mms, want denk toch dat het probleem bij een sensor ligt
Re: RE: alfa 33 16v in noodloop
Geplaatst: ma okt 09, 2006 22:30
door Huib
verder zag ik op squadra tuning dat het motronic 4.1 niet de lambdasonde als inputsensor gebruikt. dit vind ik trouwens heel vreemd want wat is het nut van de sensor dan en hoe weet het mms dan of deze moet verarmen of verrijken?
http://www.squadra-tuning.com/het_bosch ... ysteem.htm
Hier wordt verwezen naar de eerste alfetta motronic uit 1984. Die had waarschijnlijk nog geen lambdasensor. Als je U9 op het kenteken hebt betekent dit dat er sprake is van een 'geregelde katalysator' wat wil zeggen dat het MMS aan de hand van de lambdasonde het mengsel corrigeert. Dus de latere Motronic 4.1 systemen (bv 33 16V) gebruiken wel de lambdasensor.
Om even terug te komen op je probleem: volgens mij wordt zwarte rook veroorzaakt door een overmaat aan brandstof. Olie geeft meer grijze rook. Dat duidt op of teveel inspuiting of op een slechte onsteking.
De hoeveelheid in te spuiten brandstof wordt bepaald door het motortoerental en de hoeveelheid aangezogen lucht. Vervolgens wordt het gecorrigeerd voor de motortemperatuur (koude start verrijking), door de gasklepschakelaar (vollastverrijking) en door de lambdaregeling. Ik kan me niet voorstellen dat een defect aan één van deze sensoren zoveel brandstof overmaat geeft als jij omschrijft. Wellicht kunnen de knippercodes hier uitsluitsel geven?
Ik denk dat de noodloop ook niet zo heftig is als jouw symptomen.