Pagina 1 van 2
van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: za okt 07, 2006 13:05
door HenkGTV624V
Hallo Alfavrienden,
In Autoweek wordt tegenwoordig bij autotests ook de remweg aangegeven, Bij een doorsnee middenklasser bv. Peugeot 307 de Laguna etc.
is de remweg van 50 km/u naar nul van 10 tot 15 meter. Van 100 naar nul van 41 tot 45 meter.
Volgens folder van de Alfa 159 is dit 39 m.
Ik rem met mijn GTV V624V van 100 naar nul in 26,8 meter. Droog asfalt, originele uitvoering ( Brembo's), en alleen aan boord.
In het Forum van de GTV club kreeg ik onvoldoende respons. Informatie bij technische dienst van de ANWB leverde alleen maar kletsverhalen op.
Hebben jullie hier een reaktie op ? Ben erg benieuwd.
Groet Henk
RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: za okt 07, 2006 13:43
door Pietro Originale
26,8 meter? Dat is wel heel optimistisch...
Zeker weten dat je echt 100 rijdt?

RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: za okt 07, 2006 13:59
door HenkGTV624V
Ja, dat zeiden ze op het Alfa GTV Forum ook steeds. Probeer het eerst zelf maar.
Re: RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: za okt 07, 2006 14:01
door Richard75
Ja, dat zeiden ze op het Alfa GTV Forum ook steeds. Probeer het eerst zelf maar.
met jou auto?

RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: za okt 07, 2006 14:21
door Paliri
hoe heb je dit gemeten....
RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: za okt 07, 2006 14:32
door Andretti Molletti
Als je nou een concrete vraag stelt dan kun je een concreet antwoord verwachten, anders krijg je ook hier kletsverhalen...
Dat ligt niet aan de ANWB, maar...
RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: za okt 07, 2006 21:09
door yuri 75 V6
Ik heb hier wel een reactie op:
Deze remweg is ONMOGELIJK. Tenzij je natuurlijk tegen een muur aanrijdt. Au serieux: hat KAN gewoon niet in 26.8 meter. Zelfs een Porsche Carrera GT doet dat niet. En die remmen hárd.
Even een autotestje erbij gepakt, en een BMW Z4 (niet kinderachtig) doet er 32.1 meter over. Dat scheelt 5 meter 30.... in het NADEEL van de Z4. Ja, dahaag!
RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: za okt 07, 2006 21:46
door @lfa@lgra
Haha, net een dicussie op het 156 forum gehad.
Deze remweg is zeker niet waarschijnlijk, maar ik sluit het niet bij voorbaat uit.
De formule erop loslatend: De aflegde weg(Remweg) is 26.8 meter de aanvangssnelheid is 100 km/h = 27.7 m/s, dan kom je uit op een vertraging van 14,4 m/sec/kwadraat.
Dat is
onjuist.
Vroeger nam met aan dat de max haalbare vertraging gelijk was aan de gravitatie van 9.81 m/sec/kwadraat. Dat is inmiddels achterhaald. (Omdat er bij een stenige remming naast wrijving tussen band en wegdek ook een mechanische kracht kan optreden doordat het rubber van de band en de profilering zich als het ware schrap kunnen gaan zetten tegen de steentjes en gaatjes in het asfalt. Uit ervaring weet ik dat je op een exreem ruwe ondergrond met een
personenauto 11.5 tot maximaal 12 m/sec/kwadraat kunt halen. meer dan 14 kun je echt uitsluiten uitgaande van je tellerafwijking welke ik grofweg op 10 % stel kom je nog erg hoog uit. (Te hoog iig voor een vertraging op een regulier wegdek.) Ik weet zeker dat je meetfouten gemaakt hebt.
Het is trouwens echt een misverstand dat je met erg grote schijven en klauwen meer kunt vertragen. Als je een auto hebt die bij hard afremmen onder alle omstandigheden tot de blokkeergrens beremd kan worden is de HECHTING tussen band en wegdek bepalend voor de maximaal haalbare vertraging.
Een zwaarder remsysteem heeft wel meer capaciteit. het is dus in staat om ook langdurig en lang achtereen te worden gebruikt, in tegenstelling tot standaard remmen, die vaak sneller last krijgen van oververhitting/ fading.
RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: zo okt 08, 2006 09:45
door HenkGTV624V
Hallo Andretti,
Je hebt helemaal gelijk met je opmerking over een concrete vraag. Ik heb inmiddels een technisch antwoord gekregen van een van onze leden, maar ik moet dit nog eens bestuderen.
Voor alle zekerheid ga ik de test nog eens doen Ik neem een droog stuk asfallt, ik rijd 100 km/u op de teller (afwijkingen zullen er misschien zijn ) ik rem bij een lantaarnpaal, en meet met een touw of een vislijn ( minder opvallend ) de afstand. Thuis volgt de echte meting met een rolmaat.
Als ik het goed begrijp: Is de remweg korter dan 30 m, dan heb ik een zeer bijzondere auto.
Nu een concrete vraag:

Wie heeft het zelf wel eens opgemeten ? ?
Ik ben van bescheiden mening dat van 0 naar 100 even belangrijk is als andersom.
Zo, en nu ga ik me nog even over de formules buigen.
Dank voor jullie reaktie's tot dusver.
Groet Henk
RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: zo okt 08, 2006 10:10
door Kosta
Het punt dat jij je rem intrapt is waarschijnlijk verder dan de lantaarnpaal die je in gedachte hebt. Dit heeft te maken met de reactietijd die je kwijt bent ,ook al weet je dat je een noodstop gaat maken. Dit kan al gauw een meter of 5 tot 10 bedragen. De remweg van 27 meter is NIET mogelijk !
RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: zo okt 08, 2006 10:23
door HenkGTV624V
Hoi Kosta,
'
Ik neem geen lantaarnpaal in gedachten. Ik neem een echte. Wie kan mij trouwens vertellen hoe een redacteur ( testrijder ) van bv. Autoweek de
remweg van een auto vaststelt ??
Groet Henk
Re: RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: zo okt 08, 2006 11:35
door Alfa-Corazon
Het is trouwens echt een misverstand dat je met erg grote schijven en klauwen meer kunt vertragen. Als je een auto hebt die bij hard afremmen onder alle omstandigheden tot de blokkeergrens beremd kan worden is de HECHTING tussen band en wegdek bepalend voor de maximaal haalbare vertraging.
Een zwaarder remsysteem heeft wel meer capaciteit. het is dus in staat om ook langdurig en lang achtereen te worden gebruikt, in tegenstelling tot standaard remmen, die vaak sneller last krijgen van oververhitting/ fading.
Helemaal mee eens.
Ik heb wel eens gelezen dat het bij drrog wegdek niet uitmaakt of je al je wielen blokkeerd of op de ABS zit. De remweg is even lang.
Alleen kun je de banden weggooien en heb je geen uitwijk mogelijkheid meer.
Re: RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: zo okt 08, 2006 11:43
door Alfa-Corazon
Hallo Andretti,
Je hebt helemaal gelijk met je opmerking over een concrete vraag. Ik heb inmiddels een technisch antwoord gekregen van een van onze leden, maar ik moet dit nog eens bestuderen.
Voor alle zekerheid ga ik de test nog eens doen Ik neem een droog stuk asfallt, ik rijd 100 km/u op de teller (afwijkingen zullen er misschien zijn ) ik rem bij een lantaarnpaal, en meet met een touw of een vislijn ( minder opvallend ) de afstand. Thuis volgt de echte meting met een rolmaat.
Als ik het goed begrijp: Is de remweg korter dan 30 m, dan heb ik een zeer bijzondere auto.
Nu een concrete vraag:

Wie heeft het zelf wel eens opgemeten ? ?
Ik ben van bescheiden mening dat van 0 naar 100 even belangrijk is als andersom.
Zo, en nu ga ik me nog even over de formules buigen.
Dank voor jullie reaktie's tot dusver.
Groet Henk
Henk waar woon je? Is het in de buurt?
Dan doen we de meting gewoon opnieuw en met de camera erbij.
Eerst teller ijken op de snelweg met de hectometer paaltjes.
Dan gaan we naar jou stukje weg en remmen maar!
Een hoop lol en we zijn nog van de straat ook.
Ik bedoel op de straat.

RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: zo okt 08, 2006 11:46
door Salquenen
Hij woont in Zwolle

Re: RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter
Geplaatst: zo okt 08, 2006 11:55
door Alfa-Corazon
Hij woont in Zwolle

Dan heb ik in ieder geval een flinke aanloop voordat ik op mijn rem stamp
Zwolle is net wat ver om vandaag even een opname te maken
Amsterdam -Zwolle 113.25 km 01:15 h
Zou het wel graag eens opnames willen maken of zien
