Haha, net een dicussie op het 156 forum gehad.
Deze remweg is zeker niet waarschijnlijk, maar ik sluit het niet bij voorbaat uit.
De formule erop loslatend: De aflegde weg(Remweg) is 26.8 meter de aanvangssnelheid is 100 km/h = 27.7 m/s, dan kom je uit op een vertraging van 14,4 m/sec/kwadraat.
Dat is
onjuist.
Vroeger nam met aan dat de max haalbare vertraging gelijk was aan de gravitatie van 9.81 m/sec/kwadraat. Dat is inmiddels achterhaald. (Omdat er bij een stenige remming naast wrijving tussen band en wegdek ook een mechanische kracht kan optreden doordat het rubber van de band en de profilering zich als het ware schrap kunnen gaan zetten tegen de steentjes en gaatjes in het asfalt. Uit ervaring weet ik dat je op een exreem ruwe ondergrond met een
personenauto 11.5 tot maximaal 12 m/sec/kwadraat kunt halen. meer dan 14 kun je echt uitsluiten uitgaande van je tellerafwijking welke ik grofweg op 10 % stel kom je nog erg hoog uit. (Te hoog iig voor een vertraging op een regulier wegdek.) Ik weet zeker dat je meetfouten gemaakt hebt.
Het is trouwens echt een misverstand dat je met erg grote schijven en klauwen meer kunt vertragen. Als je een auto hebt die bij hard afremmen onder alle omstandigheden tot de blokkeergrens beremd kan worden is de HECHTING tussen band en wegdek bepalend voor de maximaal haalbare vertraging.
Een zwaarder remsysteem heeft wel meer capaciteit. het is dus in staat om ook langdurig en lang achtereen te worden gebruikt, in tegenstelling tot standaard remmen, die vaak sneller last krijgen van oververhitting/ fading.