Het ontbreken van merktekens komt wel vaker voor in moderne auto´s. Heeft meer te maken met het beschermen van de dealer voor onderhoud in de eertse jaren nadat een model op de markt komt.
Is natuurlijk een kwalijke zaak, temeer daar dealers nogal eens de neiging hebben de benodigde spullen een paar jaar nadat een model uit productie is in de vuilnisbak te gooien (zeker nadat ze weer eens van merk geswitcht zijn), en "nieuwe" dealers ze natuurlijk al in de eerste plaats nooit gehad hebben.
Is een prima methode om de eigenaren van toekomstige klassiekers met enorme problemen op te zadelen.
Zeer klantonvriendelijk gedrag dat, helaas, ook Alfa niet vreemd is.
Feit blijft dat wanneer je de kop demonteert zonder te markeren je dus de speciale kalibers nodig hebt om het zaakje weer op tijd te zetten.
Het wel of niet hebben van de faseversteller is daarbij niet relevant, wanneer je de juiste afstelprocedure gebruikt.
Zijn de kleppendiagrammen van deze motoren dan ook angstvallig bewaarde geheimen?
Wanneer je zelf de merktekens aanbrengt voor demontage moet het ook lukken, echter door een iets andere stand van de tandriem, kan het voorkomen dat de timing niet meer helemaal juist is. Meestal gebeurt dat alleen wanneer je een nieuwe riem monteert, maar je kunt nooit weten.
Moet je dus eigenlijk de zaak markeren wanneer de riem nog nieuw is.
Toch zou je volgens mij, vooropgesteld dat je de riemwielen niet van de nokkenassen hebt gehaald, de zaak wel weer aan het draaien moeten krijgen.
Het enige wat tenslotte veranderd is zijn de paar tiende milimeter die de kop lager is geworden, kan, gezien de riem normaal ook rekt, toch zoveel verschil niet maken!
Wel een hoop, onodig, extra werk natuurlijk.
Groeten, Frans.