Pagina 1 van 2

nokkenas afstellen

Geplaatst: wo okt 04, 2006 10:25
door sentenial
hallo
kan iemand mij helpen de nokkenas van mijn alfa 156 moet op tijd gezet worden.
wie weet een goedkoop adres en heeft het gereedschap daarvoor,.
:)

RE: nokkenas afstellen

Geplaatst: wo okt 04, 2006 10:34
door @lfa@lgra
De ENIGE mogelijkheid is door middel van het gebruikt van kalibers. Om de timing precies goed te zetten die je de riemwielen namelijk los te maken van de nokkenassen. Doe je dat dat niet, dan loop je gerede kans op storingsmeldingen tgv onjuiste timing.
De Dealers dus, of een Alfa specialist die over deze kalibers beschikt.

In Almelo zat toch en betrouwbare Alfa man?? ( nee niet Herman F natuurlijk :wink: )

RE: nokkenas afstellen

Geplaatst: wo okt 04, 2006 16:49
door panzerfrans
Mag ik vragen hoe het komt dat de timing niet goed meer is :?:

RE: nokkenas afstellen

Geplaatst: wo okt 04, 2006 16:53
door sentenial
ja de koppakking was kapot en dat hebben we nou gemaakt
en nou moet de nokkenas optijd gezet worden. maar heb je speciaal gereeschap voor nodig

RE: nokkenas afstellen

Geplaatst: wo okt 04, 2006 17:55
door panzerfrans
Als de timing voor de reparatie goed stond hoef je eigenlijk niets af te stellen, enkel ervoor zorgen dat alle tandwielen weer in de juiste positie ten opzichte van elkaar komen te staan.
De exacte procedure kan afwijken maar bij de meeste motoren zijn daar merktekens voor aanwezig die, normaal met de eerste cilinder in BDP (einde compressieslag), met elkaar overeen moeten komen.

Wat je in ieder geval moet doen is de motor na de hele montage met de hand (voorzichtig!) 720 graden tornen, zodat je zeker weet dat er niets met elkaar in aanvaring komt.

Re: RE: nokkenas afstellen

Geplaatst: wo okt 04, 2006 17:56
door @lfa@lgra
Als de timing voor de reparatie goed stond hoef je eigenlijk niets af te stellen, enkel ervoor zorgen dat alle tandwielen weer in de juiste positie ten opzichte van elkaar komen te staan.
De exacte procedure kan afwijken maar bij de meeste motoren zijn daar merktekens voor aanwezig die, normaal met de eerste cilinder in BDP (einde compressieslag), met elkaar overeen moeten komen.

Wat je in ieder geval moet doen is de motor na de hele montage met de hand (voorzichtig!) 720 graden tornen, zodat je zeker weet dat er niets met elkaar in aanvaring komt.
Een 156 heeft geen merktekens.... :wink:

Noodmaatregel:: Papieren kaliber???

Re: RE: nokkenas afstellen

Geplaatst: wo okt 04, 2006 18:32
door panzerfrans
Als de timing voor de reparatie goed stond hoef je eigenlijk niets af te stellen, enkel ervoor zorgen dat alle tandwielen weer in de juiste positie ten opzichte van elkaar komen te staan.
De exacte procedure kan afwijken maar bij de meeste motoren zijn daar merktekens voor aanwezig die, normaal met de eerste cilinder in BDP (einde compressieslag), met elkaar overeen moeten komen.
Een 156 heeft geen merktekens.... :wink:
Geen distributie merktekens op een Alfa-blok, schandelijk :-({|=

Dat was dan dus iets dat eigenlijk voor demontage aangebracht had moeten worden :wink:

Kan achteraf natuurlijk ook nog, heb je wel een kleppendiagram voor nodig.

Re: RE: nokkenas afstellen

Geplaatst: wo okt 04, 2006 22:19
door Remco S
Geen distributie merktekens op een Alfa-blok, schandelijk :-({|=

Dat was dan dus iets dat eigenlijk voor demontage aangebracht had moeten worden :wink:

Kan achteraf natuurlijk ook nog, heb je wel een kleppendiagram voor nodig.
Merktekens op een ts blok heeft ook weinig zin dit omdat de tandwielen tenopzichte van de nokkenassen te verdraaien zijn.

RE: nokkenas afstellen

Geplaatst: wo okt 04, 2006 22:28
door Martinos
Maare, de auto rijd niet?? de koppakking is vervangen, en nu moet ie op tijd gezet worden.
Welke motor ligt erin? 1.6 1.8 of 2.0?

Re: RE: nokkenas afstellen

Geplaatst: wo okt 04, 2006 23:26
door panzerfrans
Geen distributie merktekens op een Alfa-blok, schandelijk :-({|=

Dat was dan dus iets dat eigenlijk voor demontage aangebracht had moeten worden :wink:

Kan achteraf natuurlijk ook nog, heb je wel een kleppendiagram voor nodig.
Merktekens op een ts blok heeft ook weinig zin dit omdat de tandwielen tenopzichte van de nokkenassen te verdraaien zijn.
??????

En waarom zou het dan geen zin hebben?

Is bij een TS trouwens niet enkel de inlaat zijde voorzien van een nokkenas verstelling?

RE: nokkenas afstellen

Geplaatst: wo okt 04, 2006 23:34
door yuri 75 V6
Remco bedoelt denk ik dat je de tandwielen geheel los kunt maken van de nokkenassen en op meerdere manieren terug kunt zetten.

Re: RE: nokkenas afstellen

Geplaatst: do okt 05, 2006 00:57
door panzerfrans
Remco bedoelt denk ik dat je de tandwielen geheel los kunt maken van de nokkenassen en op meerdere manieren terug kunt zetten.
Dat zou kunnen ja, heeft de oude Nord ook.
En die heeft trouwens wel markeringen op de nokkenassen/lagerkappen staan.
Deze fijnafstelling is ondermeer bedoeld om rek in de distributie(kettingen) te kunnen compenseren.

Ik snap dus niet waarom deze, of een andere, afstelmogelijkheid het markeren van de distributie onzinnig zou maken :?

Ik snap dus ook niet waarom je perse kalibers, of zoiets, nodig zou hebben om de distributie af te kunnen stellen.
Kan natuurlijk gemakkelijk zijn, maar moet, vooropgesteld dat de benodigde afstelgegevens bekend zijn, ook zonder zulke speciale hulpmiddelen te doen zijn.

RE: nokkenas afstellen

Geplaatst: do okt 05, 2006 07:33
door Rob75
Het ontbreken van merktekens komt wel vaker voor in moderne auto´s. Heeft meer te maken met het beschermen van de dealer voor onderhoud in de eertse jaren nadat een model op de markt komt.

Feit blijft dat wanneer je de kop demonteert zonder te markeren je dus de speciale kalibers nodig hebt om het zaakje weer op tijd te zetten.
Het wel of niet hebben van de faseversteller is daarbij niet relevant, wanneer je de juiste afstelprocedure gebruikt.

Wanneer je zelf de merktekens aanbrengt voor demontage moet het ook lukken, echter door een iets andere stand van de tandriem, kan het voorkomen dat de timing niet meer helemaal juist is. Meestal gebeurt dat alleen wanneer je een nieuwe riem monteert, maar je kunt nooit weten.

Groet,

Rob

Re: RE: nokkenas afstellen

Geplaatst: do okt 05, 2006 13:40
door panzerfrans
Het ontbreken van merktekens komt wel vaker voor in moderne auto´s. Heeft meer te maken met het beschermen van de dealer voor onderhoud in de eertse jaren nadat een model op de markt komt.
Is natuurlijk een kwalijke zaak, temeer daar dealers nogal eens de neiging hebben de benodigde spullen een paar jaar nadat een model uit productie is in de vuilnisbak te gooien (zeker nadat ze weer eens van merk geswitcht zijn), en "nieuwe" dealers ze natuurlijk al in de eerste plaats nooit gehad hebben.
Is een prima methode om de eigenaren van toekomstige klassiekers met enorme problemen op te zadelen.
Zeer klantonvriendelijk gedrag dat, helaas, ook Alfa niet vreemd is.
Feit blijft dat wanneer je de kop demonteert zonder te markeren je dus de speciale kalibers nodig hebt om het zaakje weer op tijd te zetten.
Het wel of niet hebben van de faseversteller is daarbij niet relevant, wanneer je de juiste afstelprocedure gebruikt.
Zijn de kleppendiagrammen van deze motoren dan ook angstvallig bewaarde geheimen?
Wanneer je zelf de merktekens aanbrengt voor demontage moet het ook lukken, echter door een iets andere stand van de tandriem, kan het voorkomen dat de timing niet meer helemaal juist is. Meestal gebeurt dat alleen wanneer je een nieuwe riem monteert, maar je kunt nooit weten.
Moet je dus eigenlijk de zaak markeren wanneer de riem nog nieuw is.
Toch zou je volgens mij, vooropgesteld dat je de riemwielen niet van de nokkenassen hebt gehaald, de zaak wel weer aan het draaien moeten krijgen.
Het enige wat tenslotte veranderd is zijn de paar tiende milimeter die de kop lager is geworden, kan, gezien de riem normaal ook rekt, toch zoveel verschil niet maken!
Wel een hoop, onodig, extra werk natuurlijk.

Groeten, Frans.

Re: RE: nokkenas afstellen

Geplaatst: do okt 05, 2006 14:05
door Rob75
Feit blijft dat wanneer je de kop demonteert zonder te markeren je dus de speciale kalibers nodig hebt om het zaakje weer op tijd te zetten.
Het wel of niet hebben van de faseversteller is daarbij niet relevant, wanneer je de juiste afstelprocedure gebruikt.
Zijn de kleppendiagrammen van deze motoren dan ook angstvallig bewaarde geheimen?
Nee zijn zeker geen angstvallig bewaarde geheimen. Er zijn gewoon van Midlock kalibers te koop voor alle Alfa motoren die met dit principe werken.

Overigens is bekend dat het vervangen van de riem nogal eens tot gevolg heeft dat de timing niet meer klopt.

Groet,

Rob