kan iemand mij helpen de nokkenas van mijn alfa 156 moet op tijd gezet worden.
wie weet een goedkoop adres en heeft het gereedschap daarvoor,.

Een 156 heeft geen merktekens....Als de timing voor de reparatie goed stond hoef je eigenlijk niets af te stellen, enkel ervoor zorgen dat alle tandwielen weer in de juiste positie ten opzichte van elkaar komen te staan.
De exacte procedure kan afwijken maar bij de meeste motoren zijn daar merktekens voor aanwezig die, normaal met de eerste cilinder in BDP (einde compressieslag), met elkaar overeen moeten komen.
Wat je in ieder geval moet doen is de motor na de hele montage met de hand (voorzichtig!) 720 graden tornen, zodat je zeker weet dat er niets met elkaar in aanvaring komt.
Geen distributie merktekens op een Alfa-blok, schandelijkEen 156 heeft geen merktekens....Als de timing voor de reparatie goed stond hoef je eigenlijk niets af te stellen, enkel ervoor zorgen dat alle tandwielen weer in de juiste positie ten opzichte van elkaar komen te staan.
De exacte procedure kan afwijken maar bij de meeste motoren zijn daar merktekens voor aanwezig die, normaal met de eerste cilinder in BDP (einde compressieslag), met elkaar overeen moeten komen.
Merktekens op een ts blok heeft ook weinig zin dit omdat de tandwielen tenopzichte van de nokkenassen te verdraaien zijn.Geen distributie merktekens op een Alfa-blok, schandelijk![]()
Dat was dan dus iets dat eigenlijk voor demontage aangebracht had moeten worden![]()
Kan achteraf natuurlijk ook nog, heb je wel een kleppendiagram voor nodig.
??????Merktekens op een ts blok heeft ook weinig zin dit omdat de tandwielen tenopzichte van de nokkenassen te verdraaien zijn.Geen distributie merktekens op een Alfa-blok, schandelijk![]()
Dat was dan dus iets dat eigenlijk voor demontage aangebracht had moeten worden![]()
Kan achteraf natuurlijk ook nog, heb je wel een kleppendiagram voor nodig.
Dat zou kunnen ja, heeft de oude Nord ook.Remco bedoelt denk ik dat je de tandwielen geheel los kunt maken van de nokkenassen en op meerdere manieren terug kunt zetten.
Is natuurlijk een kwalijke zaak, temeer daar dealers nogal eens de neiging hebben de benodigde spullen een paar jaar nadat een model uit productie is in de vuilnisbak te gooien (zeker nadat ze weer eens van merk geswitcht zijn), en "nieuwe" dealers ze natuurlijk al in de eerste plaats nooit gehad hebben.Het ontbreken van merktekens komt wel vaker voor in moderne auto´s. Heeft meer te maken met het beschermen van de dealer voor onderhoud in de eertse jaren nadat een model op de markt komt.
Zijn de kleppendiagrammen van deze motoren dan ook angstvallig bewaarde geheimen?Feit blijft dat wanneer je de kop demonteert zonder te markeren je dus de speciale kalibers nodig hebt om het zaakje weer op tijd te zetten.
Het wel of niet hebben van de faseversteller is daarbij niet relevant, wanneer je de juiste afstelprocedure gebruikt.
Moet je dus eigenlijk de zaak markeren wanneer de riem nog nieuw is.Wanneer je zelf de merktekens aanbrengt voor demontage moet het ook lukken, echter door een iets andere stand van de tandriem, kan het voorkomen dat de timing niet meer helemaal juist is. Meestal gebeurt dat alleen wanneer je een nieuwe riem monteert, maar je kunt nooit weten.
Nee zijn zeker geen angstvallig bewaarde geheimen. Er zijn gewoon van Midlock kalibers te koop voor alle Alfa motoren die met dit principe werken.Zijn de kleppendiagrammen van deze motoren dan ook angstvallig bewaarde geheimen?Feit blijft dat wanneer je de kop demonteert zonder te markeren je dus de speciale kalibers nodig hebt om het zaakje weer op tijd te zetten.
Het wel of niet hebben van de faseversteller is daarbij niet relevant, wanneer je de juiste afstelprocedure gebruikt.