wouter75
Full Member
Full Member

dimlicht 75

di okt 03, 2006 17:10

Ik heb sinds een week een 75 en ben deze klaar aan het maken voor de apk. Nu doet mijn dimlicht het niet meer (heeft het wel gedaan) en tevens mijn mist achterlichten(deden het ook), de stadsverlichting en grootlicht doen het wel. De zekeringen en de lampen zijn goed. Heb het relais achter het opbergvakje gevonden en deze schakelt goed denk ik. Het relais hoor ik schakelen en geeft ook spanning af als ik het dimlicht inschakel. En het dimlicht wordt uitgeschakelt
(spanning valt weg) zodra het groot licht wordt geschakelt. Heeft iemand een idee wat het kan zijn.

Groeten Wouter

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: dimlicht 75

di okt 03, 2006 23:22

te grote overgangsweerstand in de schakelaar?
(ik roep maar wat om de discussie op gang te krijgen)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

wo okt 04, 2006 00:41

V.w.b. de mistachterlichten: die zijn niet verplicht voor de APK voor jouw auto en hoeven dus niet te werken. Daar hoef je niet zo'n haast mee te maken. Ik kan me uiteraard voorstellen dat je het wel weer in orde wilt hebben, maar ik kan me evenzeer indenken dat de APK de eerste prioriteit heeft :)

Dimlicht is vervelender... zit je wel op de goede aansluiting van het relais te meten (dus op de uitgaande draad naar de lampen en niet op de ingaande draad vanaf de schakelaar)? Ik roep ook maar wat hoor... En meet je spanning op de stekker bij de koplampen?

En hoe weet je zo zeker dat de lampen goed zijn? Heb je ze geprobeerd in een andere auto (gewoon om het uit te sluiten).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

wouter75
Full Member
Full Member

wo okt 04, 2006 11:12

Bedankt voor de reacties,

Ik meet indedaad geen spanning op de draden bij de lamp voor het dimlicht, maar ik meet wel spanning op die van het grootlicht (grootlicht heb ik wel ingeschakelt)en de carroserie (massa), maar tussen grootlicht en dimlicht (is dan massa?) meet ik ook spanning. Dit lijkt mij heel raar :shock: . Ik heb maar een relais weten te vinden en dat is die achter het opbergvakje en daar zitten twee draden aan van de selecteur hendel grijs en zwart, 1 dikke rooie die altijd spanning geeft en een grijze die spaning geeft als het dimlicht ingeschakelt wordt (het relais wordt dan bedient). Als het dimlicht ingeschakelt is en het grootlicht wordt ingeschakelt wordt het dimlicht weer uitgeschakelt. Kan het zijn dat er nog ergens een relais zit die de lampen bediendt? Heeft iemand misschien een elektrisch schema van de verlichting of weet iemand dit op het internet te vinden? Het elektrisch schema op alfa75 is niet goed leesbaar.

groeten wouter

Terug naar “Algemene Technische vragen”