Pagina 1 van 1
chippie
Geplaatst: ma okt 02, 2006 22:02
door romeo.rich
Ik heb mijn motor net gereviceerd en nu aan het inrijden met 10w30 1000 km en dan zit er aan te denken om een chip te kopen.
Dan komt er ongeveer 15 pk bij en schijnt hij ook zuiniger te worden. is dit verstandig en wat voor olie is beter 10w40 of 10w60.
Hier hoor ik verschillende verhalen over, dat 10 w 60 gelijk een betere smerende werking heeft tov 10w40
RE: chippie
Geplaatst: ma okt 02, 2006 22:28
door yuri 75 V6
15 pk op een atmosferische benzinemotor van ongeveer 150 pk met alleen een chip is vaak nogal optimistisch. Het kan soms wel, maar dan breng je waarschijnlijk offers op het gebied van driveability.
RE: chippie
Geplaatst: di okt 03, 2006 07:49
door ravado
10W60..... eerst goed flushen zodat die 10W30 er helemaal uit is.....
10W60 is hetzelfde als 10W40 alleen blijft 10W60 bij hogere temperaturen beter zijn eigenschappeen houden...
RE: chippie
Geplaatst: di okt 03, 2006 11:24
door romeo.rich
dank je ravado, maar waar moet ik de motor mee spoelen dan?
RE: chippie
Geplaatst: di okt 03, 2006 21:53
door René-_QV
Kan de chips van squadra zeker aanraden over het algemeen heb je meer koppelwinst dus pakt de motor gewoon wat lekkerder op, ik vond het met mijn 155 2.0 zeker het geld waard.
RE: chippie
Geplaatst: wo okt 04, 2006 14:42
door Alfa33
Met een chippie pakt het iets beter op en je kan soms wat langer doortrekken, maar verwacht geen waanzinnig verschil! Ik vind het geen voelbaar verschil opleveren, wel dat het iets soepeler rijdt. Bij mij is die ook iets zuiniger geworden, was 1 op 11, is nu 1 op 11,5 dus in mijn geval verdient die chip zich in +-30.000 km terug
RE: chippie
Geplaatst: wo okt 04, 2006 15:24
door _Pieter_
De chip die ik op voor 33 16v heb verhoog het gebruik van 1:14 naar 1:10 of minder, maar mijn chip is dan ook bedoeld voor Zandvoort en niet voor op de weg.
Als je racet wil je het maximale vermogen (koppel) wat er in het blok zit, verbruik en milieu zijn niet belangrijk. De APK kom ik ook niet door met deze chip gemonteerd. (daarom heb ik 2 computers liggen)
Van de meeste (straat)chipperij wordt je auto niet zuiniger, maar rijdt ie wat soepeler. 15PK winst op een 150PK atmosferische motor zou ik eerst op de rollenbank bewezen willen zien voordat er €€€ over tafel gaan, maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Groeten, Pieter
Re: RE: chippie
Geplaatst: wo okt 04, 2006 17:06
door Huib
De chip die ik op voor 33 16v heb verhoog het gebruik van 1:14 naar 1:10 of minder, maar mijn chip is dan ook bedoeld voor Zandvoort en niet voor op de weg.
Wat wordt er voor vermogenswinst opgegeven voor die chip? De meeste chiptuners werken bij atmosferische motoren niet met het extra inspuiten van brandstof maar met het vervroegen van de ontsteking. Daar is de winst te behalen (in de veiligheidsmarge van de fabrikant) want het mengsel (lambda geregeld) is meestal al redelijk goed.
Re: RE: chippie
Geplaatst: wo okt 04, 2006 18:11
door Alfa33
De chip die ik op voor 33 16v heb verhoog het gebruik van 1:14 naar 1:10 of minder, maar mijn chip is dan ook bedoeld voor Zandvoort en niet voor op de weg.
Als je racet wil je het maximale vermogen (koppel) wat er in het blok zit, verbruik en milieu zijn niet belangrijk. De APK kom ik ook niet door met deze chip gemonteerd. (daarom heb ik 2 computers liggen)
Van de meeste (straat)chipperij wordt je auto niet zuiniger, maar rijdt ie wat soepeler. 15PK winst op een 150PK atmosferische motor zou ik eerst op de rollenbank bewezen willen zien voordat er €€€ over tafel gaan, maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Groeten, Pieter
Dan zul je ook wel een andere LMM moeten hebben, grotere injectoren en misschien een grotere gasklep. Anders heeft zo'n chip weinig effect lijkt me?