Pagina 1 van 4

Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: za sep 30, 2006 14:55
door Roy Hartgerink
Hi,

Ik zit met een vreemd probleem; wanneer ik (plank)gas geef, schiet de turbodruk (af te lezen a.d.h.v. metertjes) rap omhoog naar bijv 1,5 bar overdruk. Tot zo ver niks aan de hand. Alleen dan valt de druk terug naar soms 1,0 bar, 1,1, bar, 1,3 bar :cry: Dat is niet de bedoeling. Hoe veel ik ook aan de MBC draai (om meer turbodruk te generen)......er gebeurt niks. Alleen dat wat boven al aangegeven staat.

Verder blijft de druk ook niet altijd constant; deze gaat dan snel op en neer en op en neer en op en neer tussen bijvoorbeeld 1,2 en 1,3 bar. En een andere keer weer niet.

Om nu het verhaal (en de oplossing) nog wat lastiger (althans voor mij) te maken; er zijn ook momenten (lees incidenten) dat de drukopbouw gewoon doorschiet naar 2.0 bar overdruk. Gelukkig voel je dat meteen en kan ik door snel gas los te laten schade aan bijvoorbeeld de turbo zelf voorkomen.

Alle koppelingen, klemmetjes en slangen zijn gecheckt en dicht. Compressor/turbine zijn gereviseerd (A/R waarden etc allemaal hetzelfde). MBC en dumpvalve schoon etc etc. Vreemde is die terugvallende en/of schommelde druk, het normaliter niet boven 1,3 bar uitkomen (na de terugval) en dan soms weer het doorschieten naar hoge drukwaarden. En juist dat laatste bevestigt voor mij ook dat er geen lekkage kan zijn --> ik heb dit o.a. getest door de wastgate 'los te koppelen'. De turbo blijft dan namelijk druk opbouwen en als er een lekkage is hoor/voel je dat wel. Uiteraard lees je dat dan ook af op het metertje.

Nou, ik hoop dat bovenstaand een beetje duidelijk omschreven is en dat het me tips oplevert. Alvast bedankt voor alle meedenkwerk,
Roy.

RE: Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: za sep 30, 2006 17:33
door patje1100
hmm, Roy.. Ik ben geen wizzard op dat gebied maar dit moet een waste gate probleem zijn. Oftewel.... je actuator wordt verkeerd aangestuurd.

Op je luchtfilterhuis zit een electronisch "device"met die 2 vacuum slangen. Koppel die slangen eens los. Je blijft dan met een dichte waste gate rijden en hebt enorm veel power ( oppassen dus dat je de boel niet stuk draait). Misschien kun je hiermee wat testen.

Je mag met alle plezier dat ding van mij wel even proberen maar we wonen niet bij elkaar om de hoek

RE: Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: za sep 30, 2006 18:09
door DJ
Vooropgesteld dat ik geen ervaring met turbo benzine motoren in auto's heb en jouw auto niet ken lijkt mij dit ook een waste gate / (manual boost control?)probleem. Haal ze er eens helemaal af en prop het gat tijdelijk af (als dit gaat) en kijk of je druk dan wel constant is. Inspecteeer beide op de onrondheid/licht klemmen/aanlopen van de klep in het huis en op de afdichting van de klep op de zitting. Liggen de veren goed aan? Zitten de veerschotels goed? Kan je die waste gate niet uitwisselen met je belgische donor blok?
Zomaar wat ideeen. Succes.

Gr,
DJ

RE: Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: za sep 30, 2006 18:13
door DJ
Controleer afdichten van klep op zitting door van diesel oid op de klep te gieten en het geheel op schone witte lap te zetten. Na 24 uur kijken of de boel gelekt heeft. Druktest is nog beter maar dit geeft ook aardige indicatie en is makkelijk te doen zonder hulpstukken.

Gr,
DJ

Re: RE: Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: za sep 30, 2006 18:25
door Roy Hartgerink
......dit moet een waste gate probleem zijn. Oftewel.... je actuator wordt verkeerd aangestuurd. Op je luchtfilterhuis zit een electronisch "device"met die 2 vacuum slangen. Koppel die slangen eens los. Je blijft dan met een dichte waste gate rijden en hebt enorm veel power ( oppassen dus dat je de boel niet stuk draait). Misschien kun je hiermee wat testen. Je mag met alle plezier dat ding van mij wel even proberen maar we wonen niet bij elkaar om de hoek
Hoi Patty,

Zoals reeds vermeld, met 'ontkoppelde', dus constant gesloten wastgate heb ik al gereden. Hier ligt het niet aan (er wordt dan inderdaad druk opgebouwd tot dat iets ploft). Die elektronische "device", het pierburgveniel, zit er bij mij niet meer op, vervangen door een MBC (manual boost control). Vreemde is gewoon dat uitzonderlijk wel alles werkt en er gewoon 2.0 bar overdruk opgebouwd wordt. Alleen dit is maar incidenteel. Ik kom normaliter na terugval van 1,5 naar 1,3 bar (en dan hierna ook nog schommelend) niet verder meer dan 1,3 bar. Juist dat schommelen is vreemd en dan dat incidentele wel volle vermogen. Vandaag nog de veer in de dumpvalve vervangen (door 'rood', de zwaarste). Levert echter ook niet het gewenste resultaat op.

Grtn.,
Roy.

Re: RE: Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: za sep 30, 2006 18:38
door Roy Hartgerink
Controleer afdichten van klep op zitting door van diesel oid op de klep te gieten en het geheel op schone witte lap te zetten. Na 24 uur kijken of de boel gelekt heeft. Druktest is nog beter maar dit geeft ook aardige indicatie en is makkelijk te doen zonder hulpstukken.

Gr,
DJ
Hoi DJ,

Welke/wat bedoel je met "klep op zitting"?

Grtn.,
Roy

RE: Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: za sep 30, 2006 18:44
door patje1100
Okee, dan zet je toch ff tijdelijk dat "device"weer terug ??? Kijken of dat wel het gewenste resultaat heeft.
Het moet 'm in de waste gate zitten. Als jij telkens verschillende druk hebt gaat die klep dus open en dicht .

Wel een geweldige trap in je rug als je die slangetjes eraf hebt he ?? :lol: Jammer dat je op zo'n moment nou net weer geen V6 in de buurt hebt
:wink:

Ik ben trouwens ook nog niet klaar. Na mijn turborevisie kom ik ook niet meer aan 2 bar +

Ik denk dat ik ff moet expirimenteren met dat stangetje wat tussen de actuator en de waste gate zit

Re: RE: Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: za sep 30, 2006 18:53
door Roy Hartgerink
Vooropgesteld dat ik geen ervaring met turbo benzine motoren in auto's heb en jouw auto niet ken lijkt mij dit ook een waste gate / (manual boost control?)probleem. Haal ze er eens helemaal af en prop het gat tijdelijk af (als dit gaat) en kijk of je druk dan wel constant is. Inspecteeer beide op de onrondheid/licht klemmen/aanlopen van de klep in het huis en op de afdichting van de klep op de zitting. Liggen de veren goed aan? Zitten de veerschotels goed? Kan je die waste gate niet uitwisselen met je belgische donor blok?
Zomaar wat ideeen. Succes.
Yep, alle veren en schotels zitten goed. De wastgate is scheurloos (turbineslakkenhuis is helemaal nieuw inclusief wastgate) en dicht mooi af. De MBC volproppen geeft hetzelfde effect als de wastgate dicht laten; wat bij een originele TB door o.a. computer/pierburgventiel/actuator/wastgate geregeld wordt, regelt nu de MBC. Ipv computer en actuator doe ik het nu met mijn linker hand aangeven wanneer actuator en wastgate in actie moeten komen.

Ik kan wel de MBC eens 'onder druk' zetten. Hierin zit ook een veer en rubbertjes etc etc. Wellicht dat zo'n veer dat schommelend gedoe veroorzaakt. Een ordinaire gewonen lekkage blijft onder constante druk, constant lekken of naar verhouding de druk toeneemt, meer lekken en niet schommelen. Een veer reageert hier misschien anders op.

Re: RE: Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: za sep 30, 2006 18:57
door Roy Hartgerink
Okee, dan zet je toch ff tijdelijk dat "device"weer terug ??? Kijken of dat wel het gewenste resultaat heeft.
Het moet 'm in de waste gate zitten. Als jij telkens verschillende druk hebt gaat die klep dus open en dicht .

Wel een geweldige trap in je rug als je die slangetjes eraf hebt he ?? :lol: Jammer dat je op zo'n moment nou net weer geen V6 in de buurt hebt
:wink:
Of iets dat de wastgate bevelen geeft, zoals de MBC. Als deze hapert, hapert de wastgate via de actuator automatisch mee. Kan natuurlijk eens een opvulringtje in de MBC duwen zodat de veer wat meer onder spanning komt te staan.

Re: Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: zo okt 01, 2006 00:14
door Alfa-Corazon
ik heb dit o.a. getest door de wastgate 'los te koppelen'. De turbo blijft dan namelijk druk opbouwen en als er een lekkage is hoor/voel je dat wel. Uiteraard lees je dat dan ook af op het metertje.

Roy.
Hallo Roy,
Hoe wordt je turbo/compressor druk geregeld?
Of bepaalt alleen het toerental en pedaalstand de druk.
Je wastegate gaat alleen open bij "gaslos"? Kan je dat nagaan (geluidopnemen nabij wastegate met je mobiel?)
Ik ben er even uit maar je wastegate zit na je compressor en gaat open bij gaslos om druk na de compressor weg te gooien zodat deze op toeren blijft (sorry ben stationaire gasmotoren man).
Heb je mischien een technisch schema van de turbo/compressor aansturing.
Geen constante compressor druk kan volgens mij zijn:
- drukverlies na de compressor (lek, drukregelaar, wastegate kapot)
- drukverlies in de compressor (schoepen kapot, interne lekage)
- drukverlies in de turbo (schoepen kapot, interne lekkage)
- drukverlies voor de turbo (lekkage)

Ik neem aan dat de MBC (Manual Boost Control) je drukregelaar is?
Mijn gok is dat deze niet goed werkt.

Groeten, Roy

RE: Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: zo okt 01, 2006 07:50
door klaas
Roy,
Gebruik je de standaard elektrische drukmeter in het dashboard, dan een mechanische d'r bijhangen om deze (bij mij zeer onbetrouwbare) standard meter te verifieren. Vervolgens zou ik de dumpvalve verwijderen om te controleren (uit te sluiten) of deze niet op ongewenste momenten afblaast.

Verder, wanneer je je wastegate ontkoppelt om de dichtheid en werking van je compressor te meten, ontkoppel je ook je MBC. Heb je ooit je aansluitingen van en de slangen naar en van deze laatste ooit gecheckt? Misschien lopen deze klem, lekken bij een aansluiting, of komen in de knel bij kantelen van de motor bij volgas / gas lossen. Daarmee zou de wastegate ve keerde instrucies krijgen en dus afblazen of dichtblijven op verkeerde momenten...
Wil je trouwens gebruik maken van in de software geprogrammeerde overboost en pingelbeveiliging door turbodrukreductie zou ik het ventiel terugplaatsen; naast het MBC....

Groet, Klaas

Re: RE: Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: zo okt 01, 2006 09:24
door Roy Hartgerink
Gebruik je de standaard elektrische drukmeter in het dashboard, dan een mechanische d'r bijhangen om deze (bij mij zeer onbetrouwbare) standard meter te verifieren. Vervolgens zou ik de dumpvalve verwijderen om te controleren (uit te sluiten) of deze niet op ongewenste momenten afblaast. Verder, wanneer je je wastegate ontkoppelt om de dichtheid en werking van je compressor te meten, ontkoppel je ook je MBC. Heb je ooit je aansluitingen van en de slangen naar en van deze laatste ooit gecheckt? Misschien lopen deze klem, lekken bij een aansluiting, of komen in de knel bij kantelen van de motor bij volgas / gas lossen. Daarmee zou de wastegate ve keerde instrucies krijgen en dus afblazen of dichtblijven op verkeerde momenten... Wil je trouwens gebruik maken van in de software geprogrammeerde overboost en pingelbeveiliging door turbodrukreductie zou ik het ventiel terugplaatsen; naast het MBC....
Hoi Klaas,

Ik gebruik beiden en de mechanische is inderdaad veel duidelijker. Ook zonder dumpvalve heb ik al gereden (gewoon oude niet aangepaste kromming gemonteerd). Ook aansluitingen/slangetjes van en naar compressor/actuator naar MBC etc etc etc; gecheckt.

Maar nu je het typt.......kan best zo zijn dat ze ergens afgeklemd komen te zitten (ook door motorkap dicht gooien bijvoorbeeld) omdat soms alle maar meestal schommelende druk opgebouwd wordt. Dat ga ik eens grondig bekijken, eventueel nieuwe slangetjes trekken. Kijken of ik vandaag ook de MBC onder druk kan zetten; wil toch ook weten of de veer/afsluitingen hierin goed functioneren.

Ik ga me weer melden. Tot zo ver allen bedankt.

Grtn.,
Roy.

Re: Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: zo okt 01, 2006 09:34
door Roy Hartgerink
Hoe wordt je turbo/compressor druk geregeld? --> door de door mij ingestelde waarde via de MBC
Of bepaalt alleen het toerental en pedaalstand de druk. --> ??? Hoe meer uitlaatgassen (lees toeren) hoe meer drukopbouw
Je wastegate gaat alleen open bij "gaslos"? Kan je dat nagaan (geluidopnemen nabij wastegate met je mobiel?) --> De dumpvalve gaat bij gas los open, niet de wastgate.
Ik ben er even uit maar je wastegate zit na je compressor en gaat open bij gaslos om druk na de compressor weg te gooien zodat deze op toeren blijft (sorry ben stationaire gasmotoren man). --> Neen, de wastgate gaat open wanneer de gewenste druk behaald is. De wastgate zit ingebouwd in het slakkenhuis van de turbine. Als de wastgate open gaat, worden de uitlaatgassen langs de turbine geleid (en kan dus door de turbine niet meer druk opgebouwd worden).
Heb je mischien een technisch schema van de turbo/compressor aansturing. --> Ja, heb ik
Geen constante compressor druk kan volgens mij zijn:
- drukverlies na de compressor (lek, drukregelaar, wastegate kapot) --> kan, maar is het niet, lees eerdere reacties
- drukverlies in de compressor (schoepen kapot, interne lekage) --> idd, maar dan haal je ook al geen 1,0 bar overdruk of meer (haal ik wel)
- drukverlies in de turbo (schoepen kapot, interne lekkage) --> idd
- drukverlies voor de turbo (lekkage) --> idd

Ik neem aan dat de MBC (Manual Boost Control) je drukregelaar is?
Mijn gok is dat deze niet goed werkt.

Groeten, Roy
Groeten,
Roy.

RE: Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: zo okt 01, 2006 10:37
door TurboMarc
Roy,

Probleem zit in de MBC of in de wastegate actuator (niet verwarren met pierburg) of wellicht de veerdruk van deze.
Als je de uitgang van de turbo rechtstreeks op de actuator aansluit kan je wellicht de mbc uitsluiten, echter heb je dan maar 0,6 bar ofzo..
Had dit seizoen ook last van schommelende turbodruk en zat in de veerspanning van de wastegate actuator...

Voordeel van de Pierburg is overigens je overboost, heeft een mbc niet. Mbc kan je wellicht tussen pierburg en wastegate zetten. Dan heb je overboost en mbc :lol:

Succes

RE: Geen constante en te weinig turbodruk

Geplaatst: zo okt 01, 2006 12:01
door klaas
Succes Roy. 't is een puzzel maar de moeite waard!

groet en succes, Klaas