Pagina 1 van 2

Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: vr sep 29, 2006 18:21
door GeeJee
Sinds kort heb ik een Giulia Super 1,3 met Webers. A dream come true. Hij loopt niet echt lekker en dat komt omdat de eerste twee cilinders niet meedoen, heb ik ontdekt. Sinds vanmiddag weet ik dat het niet aan de ontsteking ligt, omdat de losgekoppelde bougiekabels van de eerste twee bougies wel een vonk maken als ik ze op ca. een halve cm. van de massa houd. Volgens mij zit er ook bezine in de vlotterkamers van de voorste Weber, dus dat is het ook niet. Weet iemand hoe ik het beste verder kan zoeken naar de oorzaak?

RE: Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: vr sep 29, 2006 18:56
door harold
nieuwe pitjes...?

RE: Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: vr sep 29, 2006 19:06
door AlfettaOwner
Wel benzine in de vlotterkamers maar verstopte sproeiers?

RE: Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: vr sep 29, 2006 19:31
door gtv 105.21
in de aansluiting van de benzine slang zit een zeefje als je de aansluiting los draait kun je er bij.

als ze ouder worden kunnen die nog wel eens verstopt raken.

succes

RE: Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: vr sep 29, 2006 20:36
door GeeJee
Het zeefje achter de benzinetoevoer is schoon (anders zou er ook geen benzine in de vlotterkamers zitten), de bougies zien er goed uit, maar ik heb ze niet gecontroleerd. Ze zien er allemaal wel vrij zwart uit, maar het metalen deel aan de bovenkant glanst, wat mij doet vermoeden dat ze redelijk nieuw zijn. Zojuist heb ik de vier sproeiers die zichtbaar zijn onder het inspectiedekseltje met de mond doorgeblazen (jammie!), maar ik heb niet de indruk dat die verstopt waren. Moet ik nog andere sproeiers controleren?

RE: Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: vr sep 29, 2006 20:56
door AlfettaOwner
Sproeiers in de aanzuigbuis naar inlaat.

RE: Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: vr sep 29, 2006 21:01
door GeeJee
Ik zal ze eens bekijken, AlfettaOwner. Ik begin trouwens te denken dat het probleem zich alleen voordoet bij stationair draaien, aangezien ik al eens 110 heb gereden, en dan ook nog niet plankgas. Dat lukt niet met maar twee pitten... Of zou hij op vier pitten dik over de 200 gaan? :D

Re: RE: Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: vr sep 29, 2006 21:13
door 164 Q4
Ik zal ze eens bekijken, AlfettaOwner. Ik begin trouwens te denken dat het probleem zich alleen voordoet bij stationair draaien, aangezien ik al eens 110 heb gereden, en dan ook nog niet plankgas. Dat lukt niet met maar twee pitten... Of zou hij op vier pitten dik over de 200 gaan? :D
Bij carbs gaan je de stationair sproeiers het eerste dicht zitten bij problemen. Let alleen even niet op de naam want dat stationair loopt wel tot halfgas. In feite kun je wel zeggen dat je binnen de bebouwde kom op de stationair sproeiers rijdt.

Als je onderdelen van de ontsteking wilt controleren zou je eens de kabels/ bougies van een kapotte en goeie cilinder kunnen omwisselen om te kijken of het probleem mee wisseld.

In het algemeen kun je de foute cilinder(s) eruit plukken door bij stationair draaiende motor bij de verdeleerkap 1 voor 1 de bougiestekkers los te trekken. Bij een cilinder die slecht of niet meedoet zal het toerental niet of nauwelijks zakken.

Of een motor wel goed op alle cilinders loopt kun je tijdens het rijden ook wel horen.

RE: Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: za sep 30, 2006 00:54
door giulia-tom
zie je ook verschil in kleur van die bougies na het slechte lopen? of zijn ze allemaal even zwart (want dat zei je)
Inderdaad als je 50-60 rijdt in bijvoorbeeld de 3e versnelling met je raam open en de pitten doen niet allemaal mee - dan hoor je toch een flink gebobber - dat moet toch duidelijk te merken zijn...!

RE: Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: za sep 30, 2006 10:51
door Andretti Molletti
synchroniseren... ipv diagnose stellen..

zorg dat je basis ok is!!

Re: RE: Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: za sep 30, 2006 13:47
door GeeJee
synchroniseren... ipv diagnose stellen..

zorg dat je basis ok is!!
Ik heb net alle sproeiers waar ik bij kon doorgeblazen en dat leverde helaas niets op. Ik denk toch dat het probleem zich alleen bij lage toerentallen voordoet, want bij hoge toeren klinkt ie echt prima. Ik heb ook de bougies verwisseld, maar aangezien het probleem zich toen bij dezelfde cilinders voordeed, ligt het dus niet aan de bougies. Andretti, wat bedoel je met synchroniseren en hoe doe je dat?

RE: Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: za sep 30, 2006 20:55
door harold
tja dat hoef je bij een moderne autogarage niet te vragen.....maar bij een motorzaak weten ze wel waar je het over hebt.

Synchroniseren is niets anders dan de hoeveelheid lucht / benzinemengsel in gelijke hoeveelheden afpassen naar elke afzonderlijke cilinder. Het kan gebeuren dat in de loop van de tijd de carburateurs niet meer correct staan afgesteld wat kan lijden tot trillen van het motorblok / hogere temperaturen / onregelmatig lopen en minder response op het gashandel. Middels een synchronisatiesetje en wat geduld is het eenvoudig op te lossen door de carburateurs ten op zichte van elkaar weer netjes af te stellen.

Het principe van synchroniseren is het meten van de onderdruk in de venturi van de carburateur, je meet dus eigenlijk het vacuum. Door deze waardes aan elkaar gelijk te maken zorg je ervoor dat elke afzonderlijke carburateur evenveel brandstof uit de vlotterkamer zuigt, in verhouding tot de hoeveelheid lucht die door de venturi stroomt. Zo’n synchronisatieset bestaat uit een aantal manometers / vacuummeters die de onderdruk aangeven.

Afbeelding

RE: Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: zo okt 01, 2006 15:41
door jaben
luister naar Dré. Synchroniseren. Als je er te weinig verstand van hebt is het beter om naar een specialist te gaan (en de hele motor meteen laten afstellen).

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Iedere keer maar wat geprobeerd en het leverde niets op. Toen naar de specialist en binnen een half uur liep de motor als een zonnetje.

RE: Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: zo okt 01, 2006 19:26
door GeeJee
Weet iemand in het Noorden, liefst stad Groningen, een specialist die dit kan? En wat zou zoiets moeten kosten?

Re: RE: Waarom loopt mijn Giulia op twee pitten?

Geplaatst: zo okt 01, 2006 21:10
door @lfa@lgra
Weet iemand in het Noorden, liefst stad Groningen, een specialist die dit kan? En wat zou zoiets moeten kosten?
Jawel :wink:

Zie PB