Pagina 1 van 2

krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 14:20
door eppie
vraaaaagje

1 van mijn drijfstanglagers slijt heeeeeeeeeeeeeeeeel erg snel dat ik om de week een nieuw lager erin moet stoppen,nu heb ik gevoelt aan de krukas en die
voelt gewoon glad aan.
Nu heb ik een vloeitje gebruikt om te kijken of er ook haaltjes of scherpe randen aan zitten maar dat is ook niet het geval,ik weet niet wat het probleem is
en hoe dat mogelijk is,mischien dat er wat in de krukas zit aan slijpsel,maar hoe krijg ik dat eruit???

nog vraagje.
en als de krukas niet goed meer is,is het moeilijk om die te vervangen?
of moet ik dan het hele blok uit de auto hebben?
of wat moet ik doen en wat is het makkelijkste.

gr eppie

RE: krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 14:45
door Rob75
Om de krukas te vervanegn zal het blok eruit moeten.

Maar, is het niet handiger om op te sporen waarom dat lager zo snel slijt? Lijkt me dat er een smeringprobleem is. Is denk ik nuttiger om op te lossen dan zomaar een andere krukas erin te plaatsen.

Succes,

Rob

RE: krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 15:31
door 16vee
Hee,

denk er goed over na, maar ik denk altijd zo, als die krukas versleten is, hoe is de rest van het blok. Dalijk rijd je het ene na het andere kapot! Volg je hem?

En als het blok eruit moet, zou ik er een ander blok inleggen. Vaak goedkoper, of je moet alels zelf kunnen, en ook de zekerheid van en goed blok. Tenminste hier en daar zijn blokken te koop die nog in de auto liggen, en die kun je dus horen en voelen

Gr Martin

RE: krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 16:38
door eppie
ik had de auto gekocht van iemand uit rotterdam en die had de auto bij de dealer in onderhoud gehad.
Bast gek toen ik olie ging verversen dat het net stroop was.
1 lager was echt niks van over en die heeft mischien slijpsel in de krukas achtergelaten in het olie gaatje denk ik.

vraag.er zit een smeering gaatje in de krukas,zit dat ene gaatje nu ook verbonden metde andere lagers??
WAnt die gaan niet kapot en net dat ene lager wel.

gr eppie

Re: RE: krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 16:43
door Speeder
ik had de auto gekocht van iemand uit rotterdam en die had de auto bij de dealer in onderhoud gehad.
Bast gek toen ik olie ging verversen dat het net stroop was.
1 lager was echt niks van over en die heeft mischien slijpsel in de krukas achtergelaten in het olie gaatje denk ik.

vraag.er zit een smeering gaatje in de krukas,zit dat ene gaatje nu ook verbonden metde andere lagers??
WAnt die gaan niet kapot en net dat ene lager wel.

gr eppie
Als het goed is heb je bovenop het blok een oliegallerij. Via deze oliegallerij worde de olie verspreid over de verschillende krukaslagerschalen. Wat er bij jou kapot gaat, is een drijfstanglager. De drijfstanglagers worden in principe gesmeerd door de olie in het oliecarter...

Re: RE: krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 16:47
door Rees-Cees
ik had de auto gekocht van iemand uit rotterdam en die had de auto bij de dealer in onderhoud gehad.
Bast gek toen ik olie ging verversen dat het net stroop was.
1 lager was echt niks van over en die heeft mischien slijpsel in de krukas achtergelaten in het olie gaatje denk ik.

vraag.er zit een smeering gaatje in de krukas,zit dat ene gaatje nu ook verbonden metde andere lagers??
WAnt die gaan niet kapot en net dat ene lager wel.

gr eppie
De kruk krijgt over 3 hoofdlagers de olio voor 4 drijfstangen. Het middelste hoofdlager moet olio leveren voor 2 drijfstangen en daar zit het BOXER probleem.

De kruk kun je beter weggooien, slijpen kan niet zonder te laten harden.

Ga je vervangen dan zou ik een totale revisie doen maar das best prijzig. De low budget oplossing is een ander blokkie scoren en dat inbouwen. Tis maar net wat je met de auto wilt doen.

Succes er mee

Re: RE: krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 16:48
door Rees-Cees
Als het goed is heb je bovenop het blok een oliegallerij. Via deze oliegallerij worde de olie verspreid over de verschillende krukaslagerschalen. Wat er bij jou kapot gaat, is een drijfstanglager. De drijfstanglagers worden in principe gesmeerd door de olie in het oliecarter...
Das niet waar.

de lagers krijgen smering via de pomp over (door) de krukas.

Re: RE: krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 18:34
door Speeder
Als het goed is heb je bovenop het blok een oliegallerij. Via deze oliegallerij worde de olie verspreid over de verschillende krukaslagerschalen. Wat er bij jou kapot gaat, is een drijfstanglager. De drijfstanglagers worden in principe gesmeerd door de olie in het oliecarter...
Das niet waar.

de lagers krijgen smering via de pomp over (door) de krukas.
Dat is nou wat ik laats vroeg?!..en toen kreeg ik dus dit antwoord :roll: Ik vond het toen ook al zo gek...

Via de oliegallerij gaat de olie dus naar de drie krukaslagers. Het middelste krukaslager voorziet de middelste twee drijfstanglagers dus via een oliekanaaltje in de krukas van olie. De andere twee krukaslagers voorzien de twee buitenste drijfstanglagers. Am I right now?

REES-CEES <--- Sjek trouwens mijn topic ook ff, misschien dat jij me iets wijzer kan maken...
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=16176

RE: krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 18:40
door eppie
in de krukas zitten gaatjes die zijn toch voor de smeering van de drijfstanglager of heb ik dat mis?
als er mensen zijn die zeggen dat de drijfstanglagers gesmeerd worden door de hoofdlagers waarom zitten die gaatjes dan ik de krukas?

de oude lagers die ik eruit gehaald had was 1 daarvan echt bijna niks van over maar de krukas was nog glad,nu denk ik dat er mischien slijpsel in het gaatje gekomen is en en dat het slijpsel er langzaam uit komt zetten.

is dat mischien ook het geval of denk ik te makkelijk?

gr

RE: krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 18:45
door eppie
nu kan ik een ander blok krijgen met de mooie 132pk,de mijne heeft 128pk.
Maar het andere blok zit nog in een auto en die moet er dus uit dus ik moet dan 2blokken uitbouwen en 1 weer monteren heel veel werk,
en ik zit dan met eenauto zonder blok die gewoon gaar chassis heeft.

dus daarom vraag ik ook heel veel over de kruk,mischien kan ik al die problemen verkomen.

gr

RE: krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 18:48
door Speeder
Je moet jouw eigen blok er zowiezo uit takelen om het onderblok te inspecteren. Pas als hij eruit getakeld is kan je alles demonteren en conclusies gaan trekken. Toch, als ik dit verhaal zo hoor lijkt het mij dat er of geen (of slechte) smering is en de krukas nu dus al vernaggeld is. Als ik jou was zou ik lekker dat andere blok erin hangen. Dat kost je 1 keer een blok extra uit een auto halen, in mijn ogen de moeite waard...

Re: RE: krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 18:48
door Rees-Cees
in de krukas zitten gaatjes die zijn toch voor de smeering van de drijfstanglager of heb ik dat mis?
als er mensen zijn die zeggen dat de drijfstanglagers gesmeerd worden door de hoofdlagers waarom zitten die gaatjes dan ik de krukas?

de oude lagers die ik eruit gehaald had was 1 daarvan echt bijna niks van over maar de krukas was nog glad,nu denk ik dat er mischien slijpsel in het gaatje gekomen is en en dat het slijpsel er langzaam uit komt zetten.

is dat mischien ook het geval of denk ik te makkelijk?

gr
de olio gaat vanuit het carter via de olio pomp door het filter via de olio kanalen naar:
1 de koppen
2 naar de hoofdlagers vanaf de hoofdlagers door de krukas naar de drijfstanglagers en zo weer het carter in

Re: RE: krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 18:49
door Speeder
in de krukas zitten gaatjes die zijn toch voor de smeering van de drijfstanglager of heb ik dat mis?
als er mensen zijn die zeggen dat de drijfstanglagers gesmeerd worden door de hoofdlagers waarom zitten die gaatjes dan ik de krukas?

de oude lagers die ik eruit gehaald had was 1 daarvan echt bijna niks van over maar de krukas was nog glad,nu denk ik dat er mischien slijpsel in het gaatje gekomen is en en dat het slijpsel er langzaam uit komt zetten.

is dat mischien ook het geval of denk ik te makkelijk?

gr
de olio gaat vanuit het carter via de olio pomp door het filter via de olio kanalen naar:
1 de koppen
2 naar de hoofdlagers vanaf de hoofdlagers door de krukas naar de drijfstanglagers en zo weer het carter in
Nu klinkt het voor mij weer helemaal logisch 8) Misschien dat het middelste krukaslager ook al wel naar de donder is dan ?

RE: krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 18:51
door eppie
hay cees
lekker duidelijk dat was voormij steeds een vraag hoe oopt de olie en hoe wordt alles gesmeerd.

lekker alles op een rij bedankt

gr

RE: krukas vervangen

Geplaatst: do sep 21, 2006 18:56
door eppie
Je moet jouw eigen blok er zowiezo uit takelen om het onderblok te inspecteren. Pas als hij eruit getakeld is kan je alles demonteren en conclusies gaan trekken. Toch, als ik dit verhaal zo hoor lijkt het mij dat er of geen (of slechte) smering is en de krukas nu dus al vernaggeld is.

als je de carterpan erafhaald dat zie je alles zitten de kruk de hoofdlagers de drijfstangen de oliepomp.
de oliepomp is goed dus hij ziugt de olio op.

oja en het blok gaat er niet aan de bovenkant ui maar aan de onderkant samen met de versnellingsbak,ten minste zo staat het beschreven.

gr[/img]