Speeder

Versnellingsbakolie Alfa 33

do sep 21, 2006 12:30

Ciao!

Ik weet dat het een veelbesproken onderwerp is :!: Toch heb ik nog een vraag die ik met de zoekfunctie niet beantwoord kon krijgen. Alfa schrijft versnellingsbakolie voor met een viscositeit van 80W90. Omdat het bij een 33 gaat om een versnellingsbak met differentieel (hypoiet vertanding) moet de olie ook een EP (Extreme Pressure) additief bevatten. Op het forum wordt veel gesproken over Kroon Oil Syngear 75W90. Deze olie bevat een EP additief en schijnt erg goed te werken. De viscositeit is echter niet zoals die voorgeschreven wordt.
Als ik op de website van Kroon Oil zelf kijk wordt er ook geen Syngear voorgeschreven, maar Gearlube GL-5 80W90. Deze olie bevat ook het EP additief, heeft de juiste viscositeit en is tevens 'GL-5'. Syngear daarintegen is GL-4/5..

Wat is nou wijsheid? Moet ik julie advies volgen en de Syngear 75W90 gebruiken, of moet ik toch de olie gebruiken die Kroon Oil voorschrijft (GL5 en de juiste viscositeit)??

Syngear 75W90:
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... =91&m=desc

Gearlube GL-5 80W90:
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... =87&m=desc

Kroon Oil productadvies:
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... modelid=13

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Speeder op do sep 21, 2006 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Versnellingsbakolie Alfa 33

do sep 21, 2006 12:38

Zelf rijd ik met de genoemde syngear 80W90 en heb daar nog nooit problemen mee ondervonden, anderen wel? Een belangrijke randvoorwaarde bij het kiezen van de olie is dat de genoemde EP-additieven de, toah al zwakke, synchro ringen niet aantasten. Met name zwavel-verbindingen tasten de ringen aan. Ik meen dat GL5 oliën die aantastende verbingen bevatten. (maar ik steek mijn hand er niet voor in het vuur :wink: )

succes met deze zware keuze :wink:

steven

Speeder

Re: RE: Versnellingsbakolie Alfa 33

do sep 21, 2006 13:07

Zelf rijd ik met de genoemde syngear 80W90 en heb daar nog nooit problemen mee ondervonden, anderen wel? Een belangrijke randvoorwaarde bij het kiezen van de olie is dat de genoemde EP-additieven de, toah al zwakke, synchro ringen niet aantasten. Met name zwavel-verbindingen tasten de ringen aan. Ik meen dat GL5 oliën die aantastende verbingen bevatten. (maar ik steek mijn hand er niet voor in het vuur :wink: )

succes met deze zware keuze :wink:

steven
De Kroon Oil Syngear is dus 75!W90, en geen 80W90 zoals de fabrikant opgeeft... Wat betreft die GL5 heb je gelijk, sommige componenten schijnen vooral het gele staal wat aan te tasten. Versnellingsbakken waar GL5 voor voorgeschreven word zouden hier in principe natuurlijk wel op geconstrueerd moeten zijn.

Jij rijd dus met die Syngear 75W90, hoe bevalt dat ? Wat zat er eerst in? Merk je verschil?

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Versnellingsbakolie Alfa 33

do sep 21, 2006 13:18

:oops: idd 75W

Met dat gele staal bedoel je de (gedeeltelijk)bronzen onderdelen neem ik aan? Ik rijd deze 33 pas net en heb voor het beginnen met rijden alle oliën vervangen. Laten we het niet hebben over een koude bak. Warm schakelt de bak heerlijk. Al vermoed ik dat het reviseren van de bak er meer invloed op heeft dan de olie zelf :wink: In mijn geschorste 33 heb ik ook deze olie, alleen die bak is wel 195dkm oud en heeft een kapotte synchro. Als je kunt double-clutchen dan schakelt ook die bak als een zonnetje.

Hoewel ik begrijp dat je een afgewogen keuze wilt maken, vraag ik me ten zeerste af of bij een straatwagen het verschil merkbaar is? Misschien dat ik het verschil niet eens merk als je 's nachts mijn bakolie zou verwisselen?

groet,
Steven

Speeder

Re: RE: Versnellingsbakolie Alfa 33

do sep 21, 2006 13:21

:oops: idd 75W

Met dat gele staal bedoel je de (gedeeltelijk)bronzen onderdelen neem ik aan? Ik rijd deze 33 pas net en heb voor het beginnen met rijden alle oliën vervangen. Laten we het niet hebben over een koude bak. Warm schakelt de bak heerlijk. Al vermoed ik dat het reviseren van de bak er meer invloed op heeft dan de olie zelf :wink: In mijn geschorste 33 heb ik ook deze olie, alleen die bak is wel 195dkm oud en heeft een kapotte synchro. Als je kunt double-clutchen dan schakelt ook die bak als een zonnetje.

Hoewel ik begrijp dat je een afgewogen keuze wilt maken, vraag ik me ten zeerste af of bij een straatwagen het verschil merkbaar is? Misschien dat ik het verschil niet eens merk als je 's nachts mijn bakolie zou verwisselen?

groet,
Steven
Omdat ik weet dat de 33 bakken gewoon zwak zijn wil ik er een goede olie in hebben zodat de bak zo lang mogelijk goed blijft. Hij schakeld nu voor een 33-bak relatief goed. De synchro van de 3e versnelling begint slecht te worden, ook die van de 2e is matig. Omdat ik zelf geen schuur met tools heb is het op dit moment niet zo makkelijk de bak er onderuit te halen. Daarom heb ik hem ook (nog) niet gereviseerd en probeer ik het zo lang mogelijk op deze manier uit te zingen...

Terug naar “Algemene Technische vragen”