Pagina 1 van 1

KPI 2000 fusee 105 serie & ET waarde

Geplaatst: wo sep 20, 2006 13:39
door DJ
Wie weet er hier wat de kpi (king pin inclination angle) van een 2000 105 serie fusee is?

BvD,
DJ

RE: KPI 2000 fusee 105 serie

Geplaatst: wo sep 20, 2006 19:51
door DJ
Niemand?? Kom op zeg. Als je een recent uitlijn rapport hebt moet het erop staan. Probleem is dat ik mijn print outs van uitlijnen ff niet bij de hand heb.

Mzzl,
DJ

RE: KPI 2000 fusee 105 serie

Geplaatst: do sep 21, 2006 14:00
door pb2k
WTF GEEF DIE JONGEN GEWOON DIE GEGEVENS GVD

:P

RE: KPI 2000 fusee 105 serie

Geplaatst: do sep 21, 2006 16:11
door Rob75
Stof tot nadenken:

is dit niet gewoon de caster instellilng, te vinden in de manual?

Succes,

Rob

RE: KPI 2000 fusee 105 serie en ET waardes

Geplaatst: do sep 21, 2006 17:13
door DJ
Hoi Rob,

Nee castor is fuseelangshellig of wel naloop. (zeg maar hoeveel je bovenste fuseekogel achter de onderste staat bekeken vanaf de zijkant v/d auto)
Wat ik wil weten is de fuseedwarshelling dus als vanaf de voorkant van de auto kijkt. Deze hoek bestaat uit 2 delen, de camber instelling en een vaste hoek die bepaald word door het fusee. Die vaste hoek wil ik weten.
Word bepaald door de hoek tussen lijn door de fuseekogels en de normaal op het wegdek (of 90 graden minus de hoek tussen de vooras en de lijn door de fuseekogels)
Volgens de boeken die ik hier heb is deze vaste hoek doorgaans iets van tussen de 9 en 12 graden.
Ik heb ondertussen maar even een 2000 fusee opgemeten en een beetje gerekend. Uitkomst was ca 8.5 graden. Zal wel wat onnauwkeurigheid op zitten agv de gebruikte methode.
Ik wilde deze hoek weten omdat ik met deze hoek en de afroldiameter (en nog wat maten) de theoretische optimale ET waarde (geen camber en onvervormde band) wilde uitrekenen voor mijn bertone met 185/65/15 wielen.
De uitkomst is ca ET 20. Dat bevreemde me nogal want ik heb hier een oud alfablad liggen waarin als originele ET waarde voor een bertone ET 37 word gegeven.

Gr,
DJ

RE: KPI 2000 fusee 105 serie

Geplaatst: do sep 21, 2006 18:06
door @lfa@lgra
KPI heb ik wel gegevens van, maar Egbertone heeft mijn Manual momenteel.

Praktisch gezien: Met een Et van 20 op de vooras is het nog prima sturen. Geen rare reacties bij berm insturen oid, maar het schijnt idd tegen centerpointsteering aan te zitten met deze waarde. :wink:

Re: RE: KPI 2000 fusee 105 serie

Geplaatst: vr sep 22, 2006 07:00
door DJ
KPI heb ik wel gegevens van, maar Egbertone heeft mijn Manual momenteel.

Praktisch gezien: Met een Et van 20 op de vooras is het nog prima sturen. Geen rare reacties bij berm insturen oid, maar het schijnt idd tegen centerpointsteering aan te zitten met deze waarde. :wink:
Heb jij een er een verklaring voor dat de optimale ET dus ongeveer 20 is terwijl origineel 37 schijnt te zijn?? Snap het niet.

Er van uitgaande dat mijn metingen en de berekening klopt en uitgaande van camber nul en onvervormd wiel.
Voor de duidelijkheid, met optimale ET bedoel is snijpunt lijn door fussekogels met wegdek valt samen met hartlijn wiel. Danwel ligt hier vlakbij (zeg binnen een straal van 10mm)


Gr,
DJ

RE: KPI 2000 fusee 105 serie

Geplaatst: vr sep 22, 2006 10:17
door GiuliaCorse
Dan zou je moeten opzoeken wat origineel de schuurstraal is, misschien heeft een bert origineel al een negatieve schuurstraal (want dat zou ze volgens jou verhaal bij een ET van 37 hebben.)

RE: KPI 2000 fusee 105 serie

Geplaatst: vr sep 22, 2006 11:03
door DJ
@guiliacorse: heb redelijk wat technische alfa boeken maar ben nog geen info over (originele) schuurstraal tegen gekomen. Suggesties??
Blijft de vraag waarom zouden ze een negatieve schuurstraal inbouwen? Bij mijn weten is de schuurstraal in het ideaale geval nul. Zeker bij auto's zonder stuur bekrachting.

Gr,
DJ

Re: RE: KPI 2000 fusee 105 serie

Geplaatst: vr sep 22, 2006 13:30
door GiuliaCorse
@guiliacorse: heb redelijk wat technische alfa boeken maar ben nog geen info over (originele) schuurstraal tegen gekomen. Suggesties??
Geen idee
Blijft de vraag waarom zouden ze een negatieve schuurstraal inbouwen? Bij mijn weten is de schuurstraal in het ideaale geval nul. Zeker bij auto's zonder stuur bekrachting.
Dus doel van een positieve/negatieve schuurstraal
- Stabiliseren van ongelijke remwerking op beide voorwielen
- rechtuitstabiliteit
- lichte/onzekere besturing tegen gaan
- een constante belasting op de fusee creeeren waardoor deze stabiel blijft en niet over de speling in diverse ophangingsdelen gaat "fladderen"

Schuurstraal 0 wordt daarom volgenmij bijna nooit toegepast.

Hier nog een pdfje uit het autodataboek met uitleg en het nut van verschillende wieluitlijn begrippen.

RE: KPI 2000 fusee 105 serie & ET waarde

Geplaatst: vr sep 22, 2006 15:01
door DJ
@gulia corse: THX!

Mzzl,
DJ

RE: KPI 2000 fusee 105 serie & ET waarde

Geplaatst: vr sep 22, 2006 19:06
door Rob75
@DJ Zo te zien heb jij de informatie die je zoekt.

En ik ben weer wat wijzer.

Groet,

Rob

RE: KPI 2000 fusee 105 serie & ET waarde

Geplaatst: zo sep 24, 2006 06:12
door AG