funkyflex

startproblemen na schoonmaken.. 33

di sep 19, 2006 10:15

oke dit onderwerp is hier wel eens vaker geweest.

omdat hij onregelmatig liep heb ik alles tot ongeveer aan de kleppen schoongemaakt. gasklephuis etc.etc. nadat dit is gebeurt zijn er de volgende problemen ontstaan. overkookte motor bij aankomst op de spetacolo, doordat een stekker geen goed contact maakte. gelukkig met behulp van anderen een paar tanden en een schroeverdraaier kunnen oplossen.

toen op blauwe maandag startproblemen bij koude motor. nadat ik alles gecontroleerd had en het ongeveer 25 geprobeert had kwam hij langzaam los en ging hij aan.

als hij warm is start hij gewoon en niets aan de hand.

vandaag regenachtige en droevige dinsdag weer startproblemen. en er zit geen leven meer in.

funkyflex

RE: startproblemen na schoonmaken.. 33

di sep 19, 2006 13:01

wat ik vergat te vertellen is dat bij het starten de snelheidsmeter omhoog kwam... lijkt mij een massa probleem?

alfaromeo155

di sep 19, 2006 13:07

is niet gewoon je accu leeg, dan kunnen je meters ook rare dingen gaan doen

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 19, 2006 13:59

of zit je dynamo nog wel goed kwa contacten

had eens na het polysten vergeten de stekker er treug in te doen, ik heb nog nooit zulke rare dingen in een 33 meegemaakt haha, meters die alle kanten opgingen, stoppen met rijden..........
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

funkyflex

di sep 19, 2006 14:22

dynamo en accu heb ik niet aangezeten, heb alleen de luchtinlaathuis/gasklephuis losgehaald en van binnen schoongemaakt.

hij moet gemeten worden als ie koud is... denk?

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di sep 19, 2006 14:34

hey dennis,

Dynamo zou het niet kunnen zijn, aangezien je het toch van de accu moet hebben lijkt me. Durf het het niet te vragen, maar zijn alle slangen goed aangesloten, zuigt ie valse lucht aan misschien in combinatie met defecte koudstartverrijking? Voldoende peut(druk)? Defecte gasklepsensor?

groet
Steven

funkyflex

di sep 19, 2006 15:43

alles is volgens mij wel goed aangesloten.

vrijdag gasklepschoongemaakt, zaterdag en zondag geen problemen van deze aard ondervonden.

pas maandag na het bezoek aan zandfoort kwamen de problemen.

peutdruk?? mij te technisch en koudestartverijking hoe kan ik stap voor stap een diagnose stellen??

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di sep 19, 2006 16:31

:mrgreen: ik bedoelde benzinedruk, met andere woorden: levert deze wel voldoende benzine?

funkyflex

di sep 19, 2006 19:02

tja ik niet weten.. ik vind de benzine pomp toch altijd een beetje vreemd geluid maken..

ik zal eens mn buurman vragen om te kijken of hij er uit kan komen! :roll:

buurman waar ben je?? HELP..

funkyflex

wo sep 20, 2006 15:02

inmiddels is de monteur in de gele bus geweest..

na een spray van remmenreiniger in de luchtinlaat bij de filter ging hij meteen aan.

volgens de anwb is het mischien een meter die de tempratuurbepaald voor de start. inmiddels ben ik er achter dat hij de koudestarttempratuursensor bedoeld.

toen ik tuynder belde voor een nieuwe werd mij verteld dat het probleem ergens anders moet zitten en ik maar beter naar de garage kan gaan?

ik wil er zelf proberen uit te komen voordat ik mn wagen 2 dagen moet wegbrengen voor diagnose, aangezien ze het koud moeten meten.

dus wat is wijsheid?

wilco
Member
Member

Re: RE: startproblemen na schoonmaken.. 33

wo sep 20, 2006 15:37

inmiddels is de monteur in de gele bus geweest..

na een spray van remmenreiniger in de luchtinlaat bij de filter ging hij meteen aan.

volgens de anwb is het mischien een meter die de tempratuurbepaald voor de start. inmiddels ben ik er achter dat hij de koudestarttempratuursensor bedoeld.

toen ik tuynder belde voor een nieuwe werd mij verteld dat het probleem ergens anders moet zitten en ik maar beter naar de garage kan gaan?

ik wil er zelf proberen uit te komen voordat ik mn wagen 2 dagen moet wegbrengen voor diagnose, aangezien ze het koud moeten meten.

dus wat is wijsheid?
weerstand op de koudestarttempratuursensor bij koude en warme toestand en vergelijken met de bijbehorende waarden (die ze hier vast wel weten :wink: )
164 3.0 24V 1997

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 20, 2006 18:29

In een kapotte koudstartverrijkingsensor alleen geloof ik niet. Die dingen zijn wel vaker stuk en toch reed mijn eigen 33 er ook mee. Het lijkt me dat er meer aan de hand is. Maar mocht je toch gaan meten (wat natuurlijk altijd handig is om goed functionerende onderdelen uit te sluiten) heb je hier de betreffende weerstandwaarden per injectie-methode:

LE3 - Jet tronic
  • 0: +/-5200 Ohm
    20: +/-3000
    40: +/-1500
    60: +/-850
    80: +/-300
    100: +/-180

Motronic MP 3.1
  • 0: +/-6000 Ohm
    20: +/-2500
    40: +/-1200
    60: +/-600
    80: +/-330
Motronic ML 4.1
  • 0: +/-6000 Ohm
    20: +/-2500
    40: +/-1200
    60: +/-850
    80: +/-330
Groet en succes.
Steven

funkyflex

do sep 21, 2006 21:40

nou...

ik heb dus mn multimeter uit de kast gehaald en het duitse handleiding doorgenomen zoals ik het begreep om weerstand te meten kon ik kiezen uit een aantal opties.

2000 K
200 K
20 K
2000
200

het leek mij voor de handliggend dat ik 2000 nam en ben gaan meten. bij koude motor kwam er geen signaal en gebeurde er niets.
bij ca 40C en 80C kwam er een 5 en af en toe een 6 op het display

of ik nu de multimeter goed heb gebruikt dat weet ik niet. wat wel apart is dat er geen signaal komt bij koude toestand.

ben zelf geen wonderkind dus wat zeggen de expers hiervan
:?:

Speeder

Re: RE: startproblemen na schoonmaken.. 33

do sep 21, 2006 23:03

nou...

ik heb dus mn multimeter uit de kast gehaald en het duitse handleiding doorgenomen zoals ik het begreep om weerstand te meten kon ik kiezen uit een aantal opties.

2000 K
200 K
20 K
2000
200

het leek mij voor de handliggend dat ik 2000 nam en ben gaan meten. bij koude motor kwam er geen signaal en gebeurde er niets.
bij ca 40C en 80C kwam er een 5 en af en toe een 6 op het display

of ik nu de multimeter goed heb gebruikt dat weet ik niet. wat wel apart is dat er geen signaal komt bij koude toestand.

ben zelf geen wonderkind dus wat zeggen de expers hiervan
:?:
Wanneer de auto een nachtje gestaan heeft zal de temperatuur rond de 20 gaden liggen. Dan zou hij dus een weerstand van 2500 of 1500 OHM moeten hebben. Wanneer je de stekker van de sensor aftrekt en de pennetjes van de multimeter op de polen op de sensor zet, zou hij die waarde dus aan moeten geven. Die waarde kan boven het bereik liggen dat jij ingestelt hebt op de multimeter, daarom kan hij dus gekke waarden aangeven. Probeer in het begin is te meten met een bereik dat een stapje hoger ligt (20 K = 20.000 OHM). In principe zou hij dan bij de eerste meting al een hoge waarstandswaarde aan moeten geven. Wanneer de temperatuur oploopt, zal de weerstandswaarde dalen en kan je het bereik weer een stapje lager zetten (minder afwijking in de meting)

Zorg ervoor dat de aansluitingen op de sensor goed schoon zijn en vrij van oxide...

funkyflex

vr sep 22, 2006 09:19

heb de contacten schoongemaakt van de sensor voordat ik ging meten, ik heb het gebrobeerd met verschillende instellingen op de multimeter, maar kreeg in geen geval een signaal door (bij koude motor)

ik ga informeren wat z'n sensor kost en als het meevalt dan vervang ik het uit voorzorgsmaatregelen, aangezien die dingen wel vaker kapot gaan.

Terug naar “Algemene Technische vragen”