Pagina 1 van 1

vastgesmolten relais

Geplaatst: ma sep 11, 2006 22:37
door Paliri
In de 146 had ik vorige week een elec. storing. Uiteindelijk bleek een relais vastgesmolten te zijn aan de zekeringkast :shock:

het was het relais dat bepaalde groepen uitschakelt tijdens het starten

na wat flink trekken kwam die los....en de ruitenwissers en aanjager deden het weer, dus weer contact

zou het gewoon ouderdom kunnen zijn ? wat zou de oorzaak kunnen zijn ?,

de ruitenwissers en aanjager hebben tijdens een lange rit constant aangestaan, er waren geen zekeringen kapot

RE: vastgesmolten relais

Geplaatst: ma sep 11, 2006 22:43
door KAS
Heb je nu geen vreselijke spijt dat je die 75 hebt verkocht? Ik lees alleen maar topics over je 146 hier. Balen lijkt mij dat. Sterkte. :(

RE: vastgesmolten relais

Geplaatst: ma sep 11, 2006 22:44
door panzerfrans
Kan gewoon slecht contact gemaakt hebben.

Dan ga je 'puntlassen' als het ware :wink:
En kan alles er omheen ook flink heet worden.

Groeten, Frans.

RE: vastgesmolten relais

Geplaatst: ma sep 11, 2006 22:49
door tdk146
let niet op de opmerkingen, zelfs de oudere alfa's(krijg commentaar maar kom maar) hebben dit soort nukken komt niet vaak voor maar het kan voorkomen. heb gekkere situatie's gezien in de werkplaats.

Re: RE: vastgesmolten relais

Geplaatst: ma sep 11, 2006 22:53
door Paliri
Kan gewoon slecht contact gemaakt hebben.

Dan ga je 'puntlassen' als het ware :wink:
En kan alles er omheen ook flink heet worden.

Groeten, Frans.
merci ! zoiets dacht ik ook. heb de contacten gepoetst maar ga voor de zekerheid toch maar een nieuw relais plaatsen

@Kas
idd, maar de electrische spiegels zijn opgelost (massakabel was overgetrokken) en het lpg probleem wordt hopelijk woensdag opgelost door de garage. auto loopt voor de rest erg goed. Heb wel het idee dat het onderhoud de laatste jaren wat minder is geweest...

ja soms heb ik wel heimwee naar de 75, starten en lopen, geen problemen. maar daar heb ik ook aanloopproblemen mee gehad. soms denk ik weg met die Alfas maar het virus is hardnekkig

nog een vraag: de lamdasonde kan die verkeerde waarden aangeven als er een gat in de uitlaat zit ?

RE: vastgesmolten relais

Geplaatst: ma sep 11, 2006 22:55
door KAS
Het is niet smalend bedoeld. Ik kan me alleen zo voorstellen dat je hier niet echt op zit te wachten. Zonder garantie en een goed willende dealer kun je behoorlijk veel geld kwijt zijn bij een nieuwe aankoop. Dat wilde ik er alleen maar mee zeggen. Verder hoop ik dat de relatie met de 146 vanaf nu beter gaat verlopen.

Je laatste vraag kan ik met ja beantwoorden.

Re: RE: vastgesmolten relais

Geplaatst: ma sep 11, 2006 22:55
door Paliri
let niet op de opmerkingen, zelfs de oudere alfa's(krijg commentaar maar kom maar) hebben dit soort nukken komt niet vaak voor maar het kan voorkomen. heb gekkere situatie's gezien in de werkplaats.

ken jij overigens mijn 146 (SH-VZ-06) ? zou vroeger nog in onderhoud zijn geweest in Utrecht bij van Lingen, zoek de startcode nog voor de noodstartprocedure...ik heb overigens drie maanden garantie, gaf autocentro erbij, tis wel mondeling maar ze doen alles eraan. dus voorlopig nog tevreden..

wat betreft de lambdasonde, die was niet goed meer, dat gaf de gasboer aan. overschakeling is niet altijd op tijd, moet woensdag maar eens kijken of er niet ergens een gaatje zit..

Re: RE: vastgesmolten relais

Geplaatst: ma sep 11, 2006 22:58
door dibro

nog een vraag: de lamdasonde kan die verkeerde waarden aangeven als er een gat in de uitlaat zit ?
Ik ben niet zo technisch... maar waar zit het gat? Vóór of achter de sonde? (lijkt me handig om te vermelden?)

RE: vastgesmolten relais

Geplaatst: ma sep 11, 2006 22:58
door tdk146
nee sorrie zat in houten.

nog een vraag: de lamdasonde kan die verkeerde waarden aangeven als er een gat in de uitlaat zit ?
neen geen invloed mits het gat bij de sensor zit, anders zou deze ook verkeerde waardes aangeven bij een sportuitlaat.
maar bij lpi is het een bekent probleem, mijn vader had ook 146 op lpi en daar ging de lamda te langzaam toen een ander geplaatst en probleem opgelost. toen een ander probleem , ze hadden de gascomputer verkeerd geplaatst na een wasbeurt computer vol met water die vervangen door vialle en ook dat was opgelost. tja lpi kan zo zijn problemen geven.

RE: vastgesmolten relais

Geplaatst: ma sep 11, 2006 22:59
door Paliri
het gat zit als ik het goed heb in een verbindingstuk nabij de lambdasonde...

@Kas, smalend ? had ik niet zo opgevat :wink:

RE: vastgesmolten relais

Geplaatst: ma sep 11, 2006 23:03
door dibro
Als het gat ervoor zit, lijkt het me wel van invloed.

in het verleden behaalde resultaten..........enzovoort :wink:

Re: RE: vastgesmolten relais

Geplaatst: ma sep 11, 2006 23:06
door Paliri
Als het gat ervoor zit, lijkt het me wel van invloed.

in het verleden behaalde resultaten..........enzovoort :wink:
tis maar een klein gaatje, heb nog een tube gungum....

RE: vastgesmolten relais

Geplaatst: ma sep 11, 2006 23:11
door Michel
Een relais hoort zeker niet vastgesmolten te zijn. Misschien heeft een of andere onverlaat een zekering vervangen door een veel te zware (sommigen lossen knappende zekeringen op deze manier op :? ). Uit je posting begrijp ik dat we praten over het relais op lijn 15X ? Dat is in veel gevallen een verbreek contact relais dat idd. bekrachtigd wordt bij het bedienen van de startmotor, om zo een aantal verbruikers uit te schakelen en de accu niet te zwaar te belasten tijdens het starten. Met andere woorden: iedere verbruiker, aangesloten op lijn 15X, kan een mogelijke "dader" zijn. Wees er maar zeker van dat je daar ergens met een kortsluiting zit. Probeer te achterhalen welke verbruikers op 15X zitten en loop de zekeringen na. Een 30A op bv de kring van de standlichten (ik roep maar wat) is een mogelijke verdachte !!! Trek de zekering er uit en sluit een testlampje aan op de pennen van de zekering. Als dit lampje brandt, is er st***nt aan de knikker. Nu koppel je alle stekkers in de bewuste kring een voor een los. Vanaf het moment dat je de bedrading met de kortsluiting te pakken hebt, zal het testlampje in je zekeringkast doven ! Nu ben je zeer dicht bij de kortsluiting, controleer daar alle isolaties enz enz....wedden dat je wat vind daar ?

Re: RE: vastgesmolten relais

Geplaatst: di sep 12, 2006 10:41
door frankalfa
Een relais hoort zeker niet vastgesmolten te zijn. Misschien heeft een of andere onverlaat een zekering vervangen door een veel te zware (sommigen lossen knappende zekeringen op deze manier op :? ). Uit je posting begrijp ik dat we praten over het relais op lijn 15X ? Dat is in veel gevallen een verbreek contact relais dat idd. bekrachtigd wordt bij het bedienen van de startmotor, om zo een aantal verbruikers uit te schakelen en de accu niet te zwaar te belasten tijdens het starten. Met andere woorden: iedere verbruiker, aangesloten op lijn 15X, kan een mogelijke "dader" zijn. Wees er maar zeker van dat je daar ergens met een kortsluiting zit. Probeer te achterhalen welke verbruikers op 15X zitten en loop de zekeringen na. Een 30A op bv de kring van de standlichten (ik roep maar wat) is een mogelijke verdachte !!! Trek de zekering er uit en sluit een testlampje aan op de pennen van de zekering. Als dit lampje brandt, is er st***nt aan de knikker. Nu koppel je alle stekkers in de bewuste kring een voor een los. Vanaf het moment dat je de bedrading met de kortsluiting te pakken hebt, zal het testlampje in je zekeringkast doven ! Nu ben je zeer dicht bij de kortsluiting, controleer daar alle isolaties enz enz....wedden dat je wat vind daar ?
Zeg makker je kunt wel zien dat uwes op avondschool zit he...? =D>
Parate kennis zit wel goed! :wink:
@jasparon; is het ook de stroomkring waar de verlichting bij aangesloten zit; weet nl dat starten met de lichten ingeschakeld (want die doven toch in de startstand...) als een zware belasting voor bv contactslot ed mag worden gezien....
Suc6 ermee, grtz, fRank

RE: vastgesmolten relais

Geplaatst: di sep 12, 2006 12:44
door Paliri
via zeer betrouwbare bron vernomen :wink:

- Het relais kleeft en verbrandt, een nieuwe plaatsen en maar afwachten 10 tegen 1 dat het relais heel blijft!
- Gat in de uitlaat heeft in de buurt vd Lambdasonde ABSOLUUT EEN FOUTE invloed op overschakelen en verbruik!!!

Dank uw wel Dr-Dr :thumbs: