Pagina 1 van 1
Wiellagers 75
Geplaatst: ma sep 11, 2006 15:44
door Rob75
Bij de APK van mijn 75 Indy is (o.a) gebleken dat de wiellagers rondom speling vertonen. Nu weet ik dat de vooras stelbare lagers heeft (zoals de Alfetta). Voor de achteras ben ik benieuwd of deze ook stelbaar zijn, of bij speling vernieuwen? De laatste optie lijkt mij niet zo leuk om te doen.
Kortom, ben ik achter de pineut of is er iets stelbaar?
Alvast bedankt,
Rob
RE: Wiellagers 75
Geplaatst: ma sep 11, 2006 15:47
door Dennis de Rooy
Je bent de l*l, achter valt er niets te stellen...... Gewoon vervangen dus. Je hebt er wel speciaal gereedschap voor nodig om de sluitring te verwijderen en erin te draaien. Je kan 'm proberen te tikken met een schroevedraaier, maar ze zitten vaak nogal vast na al die jaren.
Succes!
RE: Wiellagers 75
Geplaatst: ma sep 11, 2006 15:49
door yuri 75 V6
Achter is vrij vervelend. Die wielnaven loshalen is NIET leuk. Het beste kun je zelf een trekkertje fabrieken, maar zonder slag of stoot zal het zeker niet gaan.
RE: Wiellagers 75
Geplaatst: ma sep 11, 2006 19:27
door frankalfa
Is 4-gats he? Kom hier een complete dion-as zonder speling halen...Is minder werk...
Pb maar indien interesse.
Grtz, fRank
RE: Wiellagers 75
Geplaatst: ma sep 11, 2006 20:55
door alfafox
sluitringen gewoon doorslijpen,want die krijg je toch niet los en nieuwe erin,let wel op is linkse en rechtse schroefdraad dacht ik.
RE: Wiellagers 75
Geplaatst: ma sep 11, 2006 21:16
door ravado
sluitringen idd doorslijpen (let op dat je de schroefdraad van de triangel niet beschadigt!) of de sluitringen met een beitel of drevel lostikken (veel werk kan zwaar gaan..... mocht het echt niet lukken om ze los te krijgen dan kun je ze altijd nog doorslijpen.)
RE: Wiellagers 75
Geplaatst: di sep 12, 2006 21:17
door GTVke
Die sluitringen krijg ik altijd los met het gepaste ( zelfgemaakte ) gereedschap , nadien heb je dit materiaal terug nodig om de sluitringen op moment te zetten .
De vroegere serie transaxles ( Alfetta etc ) hebben trouwens een andere vorm van sluitring als de latere ( 75 ) .
Ook om het lager te demonteren heb ik zelf een trekker gemaakt die het zeer goed doet , gewoon eventjes nadenken .
( foto hieronder is al van de montage ipv demontage maar is hetzelfde materiaal )

RE: Wiellagers 75
Geplaatst: vr feb 23, 2007 15:02
door jef 75
ik heb ondertussen ook het speciale gereedschap gemaakt,op hoeveel moment zet je die sluitring terug vast?
RE: Wiellagers 75
Geplaatst: vr feb 23, 2007 16:58
door Furrikain
Wat een tegenvaller om te moeten lezen dat sommige van die "special tools" uit de werkplaatshandboeken weldegelijk nodig zijn. En ik maar denken dat dat lot enkel beschoren was aan Lancia, Maserati en Ferrari eigenaars
Ik kan al niet wachten om zelf te mogen knoeien

Re: RE: Wiellagers 75
Geplaatst: vr feb 23, 2007 17:33
door jef 75
Wat een tegenvaller om te moeten lezen dat sommige van die "special tools" uit de werkplaatshandboeken weldegelijk nodig zijn. En ik maar denken dat dat lot enkel beschoren was aan Lancia, Maserati en Ferrari eigenaars
Ik kan al niet wachten om zelf te mogen knoeien

als jij een werkplaatshandboek van een 75 hebt,mag je me gerust vertellen hoe die heet,zo wil ik best ook wel eentje

Re: RE: Wiellagers 75
Geplaatst: vr feb 23, 2007 18:14
door Furrikain
Wat een tegenvaller om te moeten lezen dat sommige van die "special tools" uit de werkplaatshandboeken weldegelijk nodig zijn. En ik maar denken dat dat lot enkel beschoren was aan Lancia, Maserati en Ferrari eigenaars
Ik kan al niet wachten om zelf te mogen knoeien

als jij een werkplaatshandboek van een 75 hebt,mag je me gerust vertellen hoe die heet,zo wil ik best ook wel eentje

Nou, het zijn eigenlijk de GTV6 werkplaatshandboeken, met oa. een heel dik hoofdstuk over enkel de transaxle. Achteraan elk hoofdstuk staat een sectie "special tools" die nodig zijn om de beschreven werkzaamheden uit te voeren.
Heb ooit een Cardisc cd-rom gekocht (
http://www.cardisc.com/alfa_romeo.htm) waar alle officiƫle werkplaatshandboeken ingescand op terug te vinden zijn, ik denk iets van een 1200 blz (wel veel dubbel doordat er veel "dezelfde" delen bijzitten maar dan een andere jaargang, in de praktijk verschillen die volumes heel weinig van elkaar). Ik heb er ongeveer een 15cm dikke stapel van afgeprint en daarmee heb ik de belangrijkste dingen wel op papier denk ik (vraag me niet hoeveel pagina's dat juist zijn).
Voor de 75 kan je trouwens al veel vinden op
http://www.alfa75.info/id411.htm, maar dat wist je vast al als 75 liefhebber.

RE: Wiellagers 75
Geplaatst: vr feb 23, 2007 18:56
door jef 75
die kende ik,maar dat je dit er allemaal kan uithalen wist ik niet,ik heb er een deel van maar dan in het engels,dan is dit wel iets beter

Re: RE: Wiellagers 75
Geplaatst: vr feb 23, 2007 19:49
door Furrikain
die kende ik,maar dat je dit er allemaal kan uithalen wist ik niet,ik heb er een deel van maar dan in het engels,dan is dit wel iets beter

Mijn GTV6 boeken zijn de Engelse en daar staan de special tools dus in bij relevante hoofdstukken. Geen idee hoe het zit met de Nederlandstalige 75 handboeken, ik heb die pdf's nog niet bekeken.