Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Expansievat koelvloeistof GTV6

do sep 07, 2006 13:45

Herkent iemand mijn probleem met het koelvloeistof tankje dat telkens meer haarscheurtjes vertoont en op een gegeven moment daarop gaat lekken en dus druk verliest :?:

Die van mij heeft de afgelopen jaren een ongekende honger naar die dingen lijkt wel. Zelfs een splinternieuwe, alhoewel ik vermoed dat het hier achteraf toch om een imitatie gaat, is na een paar jaar alweer onbruikbaar :(

Eentje uit koper op laten trekken is onbetaalbaar, maar zijn er racers onder ons die een universeel metalen tankje kennen dat netjes past?

Bedankt voor de tips, Leo

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8065
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Expansievat koelvloeistof GTV6

do sep 07, 2006 17:03

Leo is zo'n alu olieopvangtankje niks voor je? Kost ook wel wat ,maar steeds verse kunststof tankjes scoren is ook niet gratis.
Ff kijken bij biesheuvel oid?
En anders de dop van je expansievat een slag los laten staan; bouwt ie minder druk op?
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

panzerfrans

RE: Expansievat koelvloeistof GTV6

do sep 07, 2006 17:24

Bouwt hij niet teveel systeemdruk op :?:

Mijn GTV6 heeft nog niet zoveel KM's gedraaid, maar het vat ziet er nog prima uit.
Waar ik wel veel KM's mee gedraaid heb is met een 90, en daar is het ding nooit van kapot gegaan, is wel een iets ander model tankje.

Groeten, Frans.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: RE: Expansievat koelvloeistof GTV6

do sep 07, 2006 23:54

Leo is zo'n alu olieopvangtankje niks voor je? Kost ook wel wat ,maar steeds verse kunststof tankjes scoren is ook niet gratis.
Ff kijken bij biesheuvel oid?
En anders de dop van je expansievat een slag los laten staan; bouwt ie minder druk op?
Grtz, fRank
Olietankje heb ik ook gedacht, maar verwacht eigenlijk dat dat een "open" systeem is. Of zit ik er naast? Ja, wat scoren betreft: vanmorgen een belrondje gedaan: Eur 30,- vroeg een handelaar/specialist voor het tankje los, als ik de hele auto erbij nam kostte hij slechts Eur 500, - (wel met frontschade).

De allereerste vakantie had ik koelingsproblemen onderweg. Omdat de slangen op lekke fietsbanden qua druk leken, heb ik bij een locale Alfa garage, die moet je in de Alpen echt met een vergrootglas zoeken, een "nieuwe" dop gehaald. Tot mijn stomme verbazing scheelde dat enorm in temperatuurschommelingen. Strak op 83 berg op of af, slechts oliedruk verraadde nog noeste arbeid of relaxend omlaag.

Wat Frans aanhaalt, heb ik ook wel eens aangedacht. Maar voor zover ik weet kan dat alleen liggen aan een te sterke (overdruk)veer in de dop. Ook de dop heb ik al met meer gewisseld. En zoals hierboven toegelicht, voorzie ik met een half vast gedraaide dop weer een oplopende aqua (en bloeddruk).

Ik ga er nog eens op studeren en rij desnoods eens langs Biesheuvel. Er moet toch iets zijn wat ook nog fatsoenlijk past onder kap.

Rees-Cees

RE: Expansievat koelvloeistof GTV6

vr sep 08, 2006 10:05

Zet er zo'n ronde van een VW in voor de koelvoeistof, dat gebruiken alle racers ook in hun auto's.

idd olie opvang tank is een open systeem en daar heb je dus voor je water niets aan.

Succes

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Expansievat koelvloeistof GTV6

vr sep 08, 2006 10:20

Even zoeken op gtv6.org/bb! Daar staat een heel topic over Canton alu tankjes speciaal voor de GTV6. Niet goedkoop, maar met de lage dollarkoers de moeite waard!

Ik heb al voor je gezocht:

http://www.alfagtv6.com/bb/viewtopic.php?t=20&start=0
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Expansievat koelvloeistof GTV6

za sep 09, 2006 23:56

Ik kom zojuist onder de motorkap vandaan na voor de zekerheid een nieuw thermostaatje, grote prijs, erin te hebben gezet. Daarnaast de kleppen te hebben gesteld, uitlaat ietsje ruimer gezet voor vakantie naar het zuiden, riemspanner gereinigd en deze met vers rubber verwend en tot slot een nieuw riempje erom gewikkeld.

Voor deze vakantie nog gauw een gebruikt tankje kunnen vinden, ziet er niet geweldig uit, maar de boel blijft op druk en lekt na de eerste proefrit niet.

Na de vakantie ga ik eerst eens op het gemak Dennis z'n tip doorlezen en ter vergelijk ga ik dan toch maar eens bij een VW onder de kap spieken zoals Cees dat tipte. Ik neem aan dat dat tankje ook 1 (radiateur aanvoer), 2 (radiateurontluchting), 3 (kachelontluchting), 4 (overloop) aansluitingen heeft en hopelijk dan ook een beetje in dezelfde pijpdiameters.

In elk geval bedankt voor deze waardevolle tips en het opzoeken van de link. Een van twee wordt de oplossing.

Terug naar “Algemene Technische vragen”