Pagina 1 van 3

verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: wo sep 06, 2006 23:05
door alfaqv75
wat zijn eigenlijk de verschillen tussen deze motoren?

is die van een 155 om te bouwen naar een 75 blok?

heb al even gezocht maar kon zo snel niets vinden..............

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: do sep 07, 2006 07:55
door mafkees
het enige verschil is de versnellingsbak

verder zijn deze volgens mij hetzelfde.

de eerste serie 155-tigers zijn geleverd met het 75 blok, er rijden ook nog wat Wb rond (zoals de mijne) met een 75 blok.

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: do sep 07, 2006 08:59
door giuliettaevo
zit wel degelijk verschil tussen 75 en 155 TS blokken. 155 heeft langere slag (90ipv88.5) en geen stroomverdelers meer maar DIS ontsteking. verder zitten er verschillen in de cilinderkop (steilere klephoek meen ik) en ook de oliepomp en waterpomp e.d. zijn anders. geloof trouwens dat een 155 blok ook iets van twee cm korter is als een 75 blok.

In de 164 is wel een tijdje het aangepaste 75 blok gebruikt, herkenbaar aan de twee stroomverdelers op de cilinderkop.

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: vr sep 08, 2006 12:36
door Ruben
Er was toch ook een tijdje terug op het forum een discusie om een 75 te tunen m.b.v. de 155 kop. De flow door de 155 kop schijn beter te zijn.

Re: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: wo apr 25, 2007 15:38
door frankalfa
wat zijn eigenlijk de verschillen tussen deze motoren?

is die van een 155 om te bouwen naar een 75 blok?

heb al even gezocht maar kon zo snel niets vinden..............
Even dit topic afstoffen, wordt wellicht in de nabije toekomst actueel voor mij.
Mijn vraag; kan een 155 2.0 8v tor (evt met plundra van een donor 2.0 carbs nord) zover omgeknutseld worden dat ie in een 75 dienst kan doen? Past bv oliepomp/vliegwiel/carter? En is de eletriek + DISbobines +pjoeter 'simpelweg' over te bouwen?Iemand?
Grtz,fRank

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: wo apr 25, 2007 20:55
door 1750GTV
En weet iemand misschien of de startmotoren uitwisselbaar zijn?

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: wo apr 25, 2007 21:21
door wirno
Even dit topic afstoffen, wordt wellicht in de nabije toekomst actueel voor mij.
Mijn vraag; kan een 155 2.0 8v tor (evt met plundra van een donor 2.0 carbs nord) zover omgeknutseld worden dat ie in een 75 dienst kan doen? Past bv oliepomp/vliegwiel/carter? En is de eletriek + DISbobines +pjoeter 'simpelweg' over te bouwen?Iemand?
Grtz,fRank

Let op de steek afstand van de inlaatkanalen is anders bij een 155. Bij een 75 is het 90/96/90 (ik weet het niet exact) Dit omdat de motor gebouwd is voor carburateurs.
Bij een 155 is de steek gelijk.

De inlaat is bij een 155 ook niet verwarmd, het koelwater verlaat aan de achterzijde het blok.

Mvgr arno

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: wo apr 25, 2007 21:30
door Rob75
Even door ePER gesnuffeld en wat gegevens vergeleken uit diverse andere bronnen, maar helaas:

de 8v uit de 155 (en 164 FL en super) zijn echt helemaal anders. Je unt bijna zeggen dat geen boutje hetzelfde is.

NB: er zal vast wel e.e.a. uitwisselbaar zijn, maar de grote delen zijn echt anders.

Groet,

Rob

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: wo apr 25, 2007 21:36
door giuliettaevo
- krukas is anders door andere slag.
- thermostaat zit aan de achterkant van de cilinderkop, misschien lastig met schutbord.
- inlaat spruitstuk is anders, ook niet te wisselen.
- nokkenasversteller zit aan zijkant, geen probleem.
- multiriem ipv v-snaar, niet noodzakelijk een probleem.
- dynamo aan andere kant, niet echt een probleem.
- startmotors zijn verschillend.
- carterpan is helemaal anders, wisselen is op het oog niet mogelijk.
- oliefilter/pomp is helemaal anders, (klein) oliefilter past alleen zonder warmtewisselaar ivm linker motorsteun (bestuurderskant).
- onderblok is in zijn geheel korter, voornamelijk aan achterkant, zou dus een spacer voor gemaakt moeten worden.
- vliegwiel is anders maar wel te wisselen volgens mij.
- uitlaatspruitstukken zijn anders, 75 spruitstukken kunnen wel eens in conflict komen met het oliefilter.

Al met al lijkt het mij veel werk om een dergelijke motor in een 75 te bouwen. alleen maar leuk om iets speciaals te bouwen, bv turbo. 8)

Heb beide blokken in de schuur liggen, mag ze komen vergelijken als je wilt.... :wink: kom uit Cuijk onder Nijmegen.

Groeten Remco

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: wo apr 25, 2007 21:44
door Aernoudt
Heb me door enkele gerenomeerde sleuteleaars laten vertellen dat het nog niet zo meevalt die kop (155) op een 75 te schroeven. (had daar ook interesse in ;) ). Flow is inderdaad beter, maar als het moeilijk te doen is schiet het weer niet op. Mocht iemand het hier toch gaan doen dan hoor ik het graag :D

Re: RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: do apr 26, 2007 00:31
door frankalfa
- krukas is anders door andere slag.
- thermostaat zit aan de achterkant van de cilinderkop, misschien lastig met schutbord.
- inlaat spruitstuk is anders, ook niet te wisselen.
- nokkenasversteller zit aan zijkant, geen probleem.
- multiriem ipv v-snaar, niet noodzakelijk een probleem.
- dynamo aan andere kant, niet echt een probleem.
- startmotors zijn verschillend.
- carterpan is helemaal anders, wisselen is op het oog niet mogelijk.
- oliefilter/pomp is helemaal anders, (klein) oliefilter past alleen zonder warmtewisselaar ivm linker motorsteun (bestuurderskant).
- onderblok is in zijn geheel korter, voornamelijk aan achterkant, zou dus een spacer voor gemaakt moeten worden.
- vliegwiel is anders maar wel te wisselen volgens mij.
- uitlaatspruitstukken zijn anders, 75 spruitstukken kunnen wel eens in conflict komen met het oliefilter.

Al met al lijkt het mij veel werk om een dergelijke motor in een 75 te bouwen. alleen maar leuk om iets speciaals te bouwen, bv turbo. 8)

Heb beide blokken in de schuur liggen, mag ze komen vergelijken als je wilt.... :wink: kom uit Cuijk onder Nijmegen.

Groeten Remco
Ok samenvattend geen goed idee.... :?
Bedankt voor de info,maakt beslissingen eenvoudiger(handig zo'n forum! 8) )
Grtz,fRank

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: do apr 26, 2007 09:30
door marc7eleven
Erik vab BS Engines maakt hele mooie koppen voor TS motoren...

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: do apr 26, 2007 09:48
door alfaqv75
he, een heel oud topic van mij....

maar goed, wat is hier het nut van:
De inlaat is bij een 155 ook niet verwarmd, het koelwater verlaat aan de achterzijde het blok.
inlaat verwarmen had ik gezien bij de 75, maar wat is hier het nut van?

Re: RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: do apr 26, 2007 11:34
door bralfa
he, een heel oud topic van mij....

maar goed, wat is hier het nut van:
De inlaat is bij een 155 ook niet verwarmd, het koelwater verlaat aan de achterzijde het blok.
inlaat verwarmen had ik gezien bij de 75, maar wat is hier het nut van?
Is niet alleen verwarmen... Maar ook koelen... oa. bedoeld om je inlaat temperatuur een beetje constant te krijgen (zie ook koelwateraansluiting aan je gasklephuis). Denk dat koelen van het inlaatspruitstuk zeker voortkomt uit het carbs verhaal. Je wilt je benzine niet verdampt hebben voordat het aangezogen wordt.

Of sla ik wartaal uit????? :roll:

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

Geplaatst: do apr 26, 2007 12:22
door Dennis de Rooy
Ik weet niet of er nog animo is voor een experiment. Maar ik heb een goede 155 kop (met 1 kromme klep) liggen. Krijg je een doorgezaagd deel van een 155 kop bij. 50 euro