Pagina 1 van 1
verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75
Geplaatst: zo sep 03, 2006 16:31
door Ruben
Ik wil een setje koni geel kopen voor mijn giulietta. Nu heb ik een setje liggen voor onder de alfa 75 (nr. 80 2570).
Op de internetsite van AR parts staan voor de giulietta, alfetta en de gtv6 t/m 1984 andere dempers vermeld (nr. 80 2241)dan voor de alfa 75 en de gtv6 vanaf 1985.
Weet iemand het verschil? Ik dacht namenlijk dat de ophanging van alle modellen precies hetzelfde was (afgezien van het aantal tapeinden voor de velgen). Aan het gewicht kan het ook niet echt liggen denk ik want voor de 75 1.6 staat de dezelfde demper als voor de v6.
Ruben
RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75
Geplaatst: ma sep 04, 2006 09:33
door ravado
Ik heb wel eens 75 koni dempers onder een gtv6 gemonteerd en dat ging prima. Ik zou niet weten wat het verschil moest zijn. Beiden gebruiken dezelfde techniek...
RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75
Geplaatst: ma sep 04, 2006 11:30
door frankalfa
Past gewoon volgens mij...
Grtz, fRank
RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75
Geplaatst: ma sep 04, 2006 20:08
door Graffiaturo
past idd gewoon, maar.............
een ouder type transaxle, heeft bumpstops aan de carrosserie
een nieuwer type transaxle, heeft die in de schokdemper zitten
RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75
Geplaatst: ma sep 04, 2006 21:32
door Ruben
ah ha, dus dat zal het verschil zijn. Dus de oude dempers (giulietta/alfetta) kun je dus beter niet op de nieuwe types zetten (alfa 75) omdat je dan helemaal geen bumbstops hebt. omgekeerd maakt dan geen verschil. (je hebt dan twee bumbstops)
RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75
Geplaatst: ma sep 04, 2006 21:33
door Graffiaturo
maakt in mijn ogen weinig uit hoor, of je moet je giulietta stevig hebben verlaagd
liever geen bumpstop en wat veerweg overhouden lijkt mij beter voor de wegligging

RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75
Geplaatst: di sep 05, 2006 08:40
door Atte
Qua afmetingen zal het wel passen. Alleen de demperkarakteristiek voor de genoemde modellen zal afwijken. Dus het kleppenstelsel en de boringen die ervoor zorgen met welke snelheid de vloeistof van de ene naar de andere ruimte wordt geperst. Dat heeft te maken met de eigenfrequentie van de opbouw van de auto, die ondermeer bepaald wordt door het gewicht van het voertuig, de veerstijfheid, al of niet hebben en de karakteristiek van de stabilisatorstangen, enz. De veilige weg is te gaan voor de dempers die voor de betreffende Alfa zijn ontworpen.
Re: RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en
Geplaatst: di sep 05, 2006 21:14
door ravado
Qua afmetingen zal het wel passen. Alleen de demperkarakteristiek voor de genoemde modellen zal afwijken. Dus het kleppenstelsel en de boringen die ervoor zorgen met welke snelheid de vloeistof van de ene naar de andere ruimte wordt geperst. Dat heeft te maken met de eigenfrequentie van de opbouw van de auto, die ondermeer bepaald wordt door het gewicht van het voertuig, de veerstijfheid, al of niet hebben en de karakteristiek van de stabilisatorstangen, enz. De veilige weg is te gaan voor de dempers die voor de betreffende Alfa zijn ontworpen.
De Gtv6 zit in de zelfde gewichtsklasse als de 75. De hele voortrein van een gtv6 is hetzelfde als van een 75.
Gebruik maar gewoon de dempers van een 75 voor een Gtv6 dat gaat helemaal goed komen....
Je kan ook achter elke boom een indiaan zien......

RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75
Geplaatst: di sep 05, 2006 21:26
door yuri 75 V6
...want de Koni's voor een 75 V6 America (1280 kilo) zijn volgens mij niet anders dan die voor de TS (1145 kilo)...
Re: RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en
Geplaatst: di sep 05, 2006 21:49
door ravado
...want de Koni's voor een 75 V6 America (1280 kilo) zijn volgens mij niet anders dan die voor de TS (1145 kilo)...
da's correct yuri!

RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75
Geplaatst: di sep 05, 2006 21:54
door yuri 75 V6
Komt nog bij dat je de auto's ook nog moet kunnen beladen, dus echt, ik denk dat Koni zelf ook zo weinig mogelijk aan de dempers gewijzigd heeft. Want dat kost domweg geld. En waarom veranderen wat werkt? Reken maar dat zulke fabrikanten hun handjes dichtknijpen als een nieuw model van een autofabrikant ook te 'coveren' valt met al ontwikkelde onderdelen, da's ca$hen. Bv wat je voor een Golf IV ontwikkelt, past vaak ook op een Leon, Octavia, A3, etc.