Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75

zo sep 03, 2006 16:31

Ik wil een setje koni geel kopen voor mijn giulietta. Nu heb ik een setje liggen voor onder de alfa 75 (nr. 80 2570).
Op de internetsite van AR parts staan voor de giulietta, alfetta en de gtv6 t/m 1984 andere dempers vermeld (nr. 80 2241)dan voor de alfa 75 en de gtv6 vanaf 1985.
Weet iemand het verschil? Ik dacht namenlijk dat de ophanging van alle modellen precies hetzelfde was (afgezien van het aantal tapeinden voor de velgen). Aan het gewicht kan het ook niet echt liggen denk ik want voor de 75 1.6 staat de dezelfde demper als voor de v6.

Ruben
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75

ma sep 04, 2006 09:33

Ik heb wel eens 75 koni dempers onder een gtv6 gemonteerd en dat ging prima. Ik zou niet weten wat het verschil moest zijn. Beiden gebruiken dezelfde techniek...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8065
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75

ma sep 04, 2006 11:30

Past gewoon volgens mij...
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75

ma sep 04, 2006 20:08

past idd gewoon, maar.............

een ouder type transaxle, heeft bumpstops aan de carrosserie
een nieuwer type transaxle, heeft die in de schokdemper zitten
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75

ma sep 04, 2006 21:32

ah ha, dus dat zal het verschil zijn. Dus de oude dempers (giulietta/alfetta) kun je dus beter niet op de nieuwe types zetten (alfa 75) omdat je dan helemaal geen bumbstops hebt. omgekeerd maakt dan geen verschil. (je hebt dan twee bumbstops)
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75

ma sep 04, 2006 21:33

maakt in mijn ogen weinig uit hoor, of je moet je giulietta stevig hebben verlaagd

liever geen bumpstop en wat veerweg overhouden lijkt mij beter voor de wegligging :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75

di sep 05, 2006 08:40

Qua afmetingen zal het wel passen. Alleen de demperkarakteristiek voor de genoemde modellen zal afwijken. Dus het kleppenstelsel en de boringen die ervoor zorgen met welke snelheid de vloeistof van de ene naar de andere ruimte wordt geperst. Dat heeft te maken met de eigenfrequentie van de opbouw van de auto, die ondermeer bepaald wordt door het gewicht van het voertuig, de veerstijfheid, al of niet hebben en de karakteristiek van de stabilisatorstangen, enz. De veilige weg is te gaan voor de dempers die voor de betreffende Alfa zijn ontworpen.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en

di sep 05, 2006 21:14

Qua afmetingen zal het wel passen. Alleen de demperkarakteristiek voor de genoemde modellen zal afwijken. Dus het kleppenstelsel en de boringen die ervoor zorgen met welke snelheid de vloeistof van de ene naar de andere ruimte wordt geperst. Dat heeft te maken met de eigenfrequentie van de opbouw van de auto, die ondermeer bepaald wordt door het gewicht van het voertuig, de veerstijfheid, al of niet hebben en de karakteristiek van de stabilisatorstangen, enz. De veilige weg is te gaan voor de dempers die voor de betreffende Alfa zijn ontworpen.
De Gtv6 zit in de zelfde gewichtsklasse als de 75. De hele voortrein van een gtv6 is hetzelfde als van een 75.
Gebruik maar gewoon de dempers van een 75 voor een Gtv6 dat gaat helemaal goed komen....

Je kan ook achter elke boom een indiaan zien...... :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8952
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75

di sep 05, 2006 21:26

...want de Koni's voor een 75 V6 America (1280 kilo) zijn volgens mij niet anders dan die voor de TS (1145 kilo)...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en

di sep 05, 2006 21:49

...want de Koni's voor een 75 V6 America (1280 kilo) zijn volgens mij niet anders dan die voor de TS (1145 kilo)...
da's correct yuri! :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8952
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: verschil (koni) dempers tussen alfetta/giulietta en 75

di sep 05, 2006 21:54

Komt nog bij dat je de auto's ook nog moet kunnen beladen, dus echt, ik denk dat Koni zelf ook zo weinig mogelijk aan de dempers gewijzigd heeft. Want dat kost domweg geld. En waarom veranderen wat werkt? Reken maar dat zulke fabrikanten hun handjes dichtknijpen als een nieuw model van een autofabrikant ook te 'coveren' valt met al ontwikkelde onderdelen, da's ca$hen. Bv wat je voor een Golf IV ontwikkelt, past vaak ook op een Leon, Octavia, A3, etc.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”