Pagina 1 van 3

Lekkende 75 TS

Geplaatst: do aug 31, 2006 22:22
door Riccardo Romeo
Alsof ie al niet genoeg olie zoop verliest ie het nu ook. Weliswaar mondjesmaat, maar er is een oliespoor zichtbaar over het carter. Als je voor de auto staat zie je duidelijk olie op de twee buitenste ribben van het carter. Dit spoor begint "boven" ergens en lijkt te ontstaan in de buurt van de verdelerkap. Ik heb het blok nu ff schoongemaakt en hoop na een stukje rijden wat duidelijker te kunnen zien waar het vandaan komt.

Wellicht dat iemand in de tussentijd vast een idee heeft. Bekend euvel of niet?

RE: Lekkende 75 TS

Geplaatst: do aug 31, 2006 22:38
door Paliri
kleppendekselpakking, keerringen ?

RE: Lekkende 75 TS

Geplaatst: do aug 31, 2006 23:38
door Stef33
Bij welke verdeler? Vlak bij de onderste zit het afvoerslangetje van de olieafscheider. Die heb ik eens los gehad, gaf bij stilstaan (vacuum weg) steeds een flink plasje. Aan de bovenkant heb je de halve maantjes en rubber van nokkenasversteller die kunnen lekken.

RE: Lekkende 75 TS

Geplaatst: vr sep 01, 2006 10:20
door Dottore M
Mijn geld op: de bovenste, er is een halfmaantje naar de filistijnen.

Re: RE: Lekkende 75 TS

Geplaatst: vr sep 01, 2006 10:49
door Paliri
Mijn geld op: de bovenste, er is een halfmaantje naar de filistijnen.
idd , was ik vergeten :oops:

RE: Lekkende 75 TS

Geplaatst: vr sep 01, 2006 11:11
door Riccardo Romeo
Bedankt voor het meedenken gasten. Ik denk dat Stef idd goed in de buurt zit, want spoor lijkt te beginnen bij de linker verdeler (staande voor de auto).

Ik heb zo ff geen idee waar ik die halve maantjes kan vinden... :oops: Ik zal dat afvoerslangetje ook een checken...

Re: RE: Lekkende 75 TS

Geplaatst: vr sep 01, 2006 16:00
door Stef33
linker verdeler (staande voor de auto)
Dat noemen we ook wel de rechterkant van de auto/motor. :twisted:
Maar je kunt ook inlaat zijde zeggen. ;-)

RE: Lekkende 75 TS

Geplaatst: vr sep 01, 2006 16:51
door Maxtor
Veel werk om die dingen te vervangen?

RE: Lekkende 75 TS

Geplaatst: vr sep 01, 2006 23:52
door Stef33
Die maantjes vervangen? Nee is niet veel werk, vervang ook gelijk kleppendeksel pakking (er is geloof ik eens kleppendeksel set met alles er in). Let wel op dat je niet dezelfde fout als ik maakt: Het rubber rond de steun van de nokkenasversteller lijkt ook zo'n maantje. Maar ga er niet aan peuteren, het is 1 geheel met de steun en als het stuk is moet je de steun vervangen. Je moet dan ook de nokkenasversteller weer op de juiste afstand zetten.

RE: Lekkende 75 TS

Geplaatst: wo sep 13, 2006 22:54
door Riccardo Romeo
Moet het kleppendeksel eraf om die maantjes te vervangen? Kleppendekselpakking is namelijk een jaar geleden nog vervangen en lekt absoluut niet, blok is gortdroog verder. Het lekspoor ontstaat onder de verdeler aan inlaatzijde :wink:

Verdeler los en kan ik er dan bij? Ik neem aan dat het dan niet direct een olieballet wordt niet? Lek zit immers vrij hoog dus zeker als ik het met koude motor doe moet het wel meevallen toch? Of is de wens de vader van de gedachte...

Kan ik die halve maantjes bij de automaterialenzaak halen of moet ik daarvoor naar de dealer???

vragen vragen vragen...maar wil het lek graag verholpen hebben voor het SS...

RE: Lekkende 75 TS

Geplaatst: do sep 14, 2006 00:06
door Stef33
Die halve maantjes zijn de stukjes waar de kleppendeksel pakking niet over de rondingen loopt. Ze zijn dus eigenlijk onderdeel van de kleppendekselpakking (maar dan losse stukjes). Als je dat een jaar geleden vervangen hebt en je ziet nergens olie onder het kleppendeksel uit komen, dan zou ik er maar af blijven. Als je een keer maantjes nodig hebt, dan naar dealer, tuynder, arese en noem er nog maar wat.

Ga eens heel goed kijken waar die olie nou exact vandaan komt (eerst schoonmaken). Haal de beschermkappen rond de verdeler weg voor meer zicht.

Optie 1:
De afvoer slang van de oliescheider zit niet goed vast. Deze is origineel zonder klem, maar met een slangenklem zit ie bij mij toch een stuk beter. Evt. kun je een nieuwe slang monteren (brandstofslang, ik meen 6mm binnen).

Optie2:
Keering in de verdeler (net onder rotor) lekt. Haal de verdelerkap er af en kijk hoe vet het binnen is. Als ie lek is, is er niet veel aan te doen. Misschien dat een nieuwe verdeler as helpt (die slijt onder de keerring in).

Optie3:
Mogelijk lekt de keerring waarmee de verdeler in het blok zit (een o-ring als ik het goed heb). Je kunt de verdeler er eenvoudig uit halen door het juiste boutje van de klemplaat los te draaien. Je maakt niet de klem los die draaien van de verdeler toelaat maar neemt juist de hele plaat mee, dan hoef je hem niet opnieuw af te stellen. Markeren voor je begint kan toch geen kwaad voor als je toch de verkeerde los draait.

Overige opties: goed kijken :-)

Verdeler kan er uit zonder lekkage, oliepeil staat ver onder de verdeler. Als je de verdeler er uit hebt kun je de as er eens uit halen en nakijken of er voldoende olie op het vilt rond de as zit. Die van mij is eens droog gelopen en daardoor is uiteindelijk de rotor van de as gesmolten/gebroken.

RE: Lekkende 75 TS

Geplaatst: do sep 14, 2006 00:50
door Knopjes

RE: Lekkende 75 TS

Geplaatst: vr sep 15, 2006 15:51
door Riccardo Romeo
Het lijkt er inderdaad op dat de keerring onder de verdeler de boosdoener is...

Is al besteld bij de dealer...nu nog even afwachten...

RE: Lekkende 75 TS

Geplaatst: wo sep 27, 2006 16:44
door Riccardo Romeo
Keerringen zijn binnen. De verdeler moet er nu dus wel helemaal of om de ring te kunnen vervangen. Moet ik daarna de ontsteking opnieuw afstellen? Of kan de verdeler maar op 1 manier in het blok?

RE: Lekkende 75 TS

Geplaatst: wo sep 27, 2006 23:09
door Knopjes
Aftekenen alvorens te demonteren?